Jump to content

Vill båttur gjennom kanalen i Moss


Sinus_nor

Recommended Posts

Hadde en nabo som kjørte gjennom der i nærmere 60 knop. Han sa det ble veldig smalt. Han kjørte båt fordi politiet hadde tatt sertifikatet. Vet ikke hva som skal til for å stoppe sånn kjøring. Selv så holder jeg meg til seil og ergrer meg over alle grisekjøring med motor på vannet.

Link to post
Share on other sites

Hadde en nabo som kjørte gjennom der i nærmere 60 knop. Han sa det ble veldig smalt. Han kjørte båt fordi politiet hadde tatt sertifikatet. Vet ikke hva som skal til for å stoppe sånn kjøring. Selv så holder jeg meg til seil og ergrer meg over alle grisekjøring med motor på vannet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hm, sier han selv at han kjørte 60 knop igjennom der, eller har han vitner ?

 

Det er sjelden jeg åpenlyst betviler utsagn. Denne gang gjør jeg det. Jeg kikket senest i går på kanalen. Der er en god del strøm der, og for å holde et fartøy i 60 knop igjennom sterke strømninger som ikke akkurat er jevne, det bør vel kvalifisere seg til en plass blant offshore 1 klassen ?

 

 

Er det tilfelle at dette har skjedd, beklager jeg min skepsis..... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

240.000 båtførere har båtførersertifikat. 6000 nye tar sertifikatet hvert år.

Det vites ikke om denne fyren hadde båtførerprøven. Ferdighetene hans, selv i påvirket tilstand, er tydeligvis også gode når han til de grader kan råkjøre i mørket med en slik båt i en slik hastighet uten å kræsje. Ikke bare flaks?

 

Så alt i alt er kanskje en teoriprøve litt oppskrytt i forhold til holdningsskapende arbeide og hyppige kontroller? Og skulle han allerede ha båtførerprøven? I så fall viser det med all tydelighet at båtførerprøven ikke er noen garanti for pen kjøring. Akkurat som promilleloven ikke er noen garanti for edru kjøring og påbudt sertifikat ikke er noen garanti for ingen kjøring uten lappen.

 

Hva er det jeg prøver å si? Jo at småbåt-Norge ikke nødvendigvis blir særlig bedre om den halvparten som ikke har båtførerprøven tar den. Har man ikke folkeskikk, så har man ikke folkeskikk. Så enkelt er det.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hadde en nabo som kjørte gjennom der i nærmere 60 knop. Han sa det ble veldig smalt. Han kjørte båt fordi politiet hadde tatt sertifikatet. Vet ikke hva som skal til for å stoppe sånn kjøring. Selv så holder jeg meg til seil og ergrer meg over alle grisekjøring med motor på vannet.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har jeg gleden av å kjøre gjennom denne kanalen ganske så ofte. 60 knop her høres veldig fort ut. Det som først og fremst bekymrer meg er personer som dette sin totale mangel på respekt for andres eiendeler, helse og liv. Samme gjelder ha som kjørte 43 fotingen gjennom kanalen i over 20 knop.

 

Jeg har også erfart at sjøvett ikke har sammenheng med timer på sjøen. En gang i fjor observerte jeg en godt profilert og anerkjent seiler i 10knop+ gjennom kanalen. Båten var en 20 fots skjærgårdsjeep. I den farten gravde båten masse sjø - og båtene som lå fortøyd slo i brygga så det sang i treverk og plast. Men ingen reaksjon hos de sjøvante seilerne som ga jernet ut av kanalen på vei nordover - der det fortsatt er 4 knops grense helt til man passerer Rossnestangen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En gang i fjor observerte jeg en godt profilert og anerkjent seiler i 10knop+ gjennom kanalen. Båten var en 20 fots skjærgårdsjeep. I den farten gravde båten masse sjø - og båtene som lå fortøyd slo i brygga så det sant. Men ingen reaksjon hos de sjøvante som ga jernet ut av kanalen på vei nordover - der det fortsatt er 4 knops grense helt til man passerer Rossnestangen.

<{POST_SNAPBACK}>

Paintball !!!

 

De utøver hærverk, kanskje løsningen (synd å synke så lavt, men .....) er å utstyre seg med paintball og se hva reaksjonen avstedkommer med ?

Link to post
Share on other sites

Jeg var heldigvis ikke tilstede (satt aldri mine ben i den båten), men båten ble brukt til løpskjøring. Var ved et par annledninger på TVN. Dette må ha skjedd rundt 94-95. Jeg kan altså ikke med sikkerhet si hvor fort det gikk. At det gikk fort, er jeg ikke i tvil om.

 

 

Det jeg egentlig mente er vel det samme som Lotus. Dette vil ingen båtførerprøve sette en stopper for. Dette er et ekstremt tilfelle, og ikke en oppfordring til å prøve det samme. Tror ingen lesere her prøver på noe sånt, hadde jeg trodd det hadde jeg aldri skrevet det første innlegget.

Link to post
Share on other sites

Hadde en nabo som kjørte gjennom der i nærmere 60 knop. Han sa det ble veldig smalt. Han kjørte båt fordi politiet hadde tatt sertifikatet. Vet ikke hva som skal til for å stoppe sånn kjøring. Selv så holder jeg meg til seil og ergrer meg over alle grisekjøring med motor på vannet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva med de som grisekjører med seil?

 

Å nei, jeg så dum jeg er... seilere gjør jo aldri noe galt...

Link to post
Share on other sites

Dette er vell ikke en diskusjon om vilken type av båt du kjører. Mer en diskusjon om att det er lov og bruke hodet.

 

Personlig trur jeg ikke att obligatorisk sertifikat er løsningen her, det ser vi i trafikken.

Det spiller ikke så stor rolle vilket merke av bil, eller vilken del av landet fører kommer fra, eller størrelse på boten.

Du kommer alldrig unna folk som ikke bruker hodet og som ikke har noen form for respekt for di/de som er rundt dem og som eventuellt blir drabbet.

Link to post
Share on other sites

Hva er det jeg prøver å si? Jo at småbåt-Norge ikke nødvendigvis blir særlig bedre om den halvparten som ikke har båtførerprøven tar den. Har man ikke folkeskikk, så har man ikke folkeskikk. Så enkelt er det.

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Du har rett.

 

Men en obligatorisk båtførerprøve vil iallefall NOEN av denne halvparten få bedre holdninger gjennom opplæringen. :yesnod:

 

Og de resterende galninger får et ris bak speilet, nemlig at lappen kan inndras. Og dermed landkrabbe. At endel da igjen vil gi blaffen og kjøre uten, er en annen sak. Men NOEN av verstingene vil fjernes fra sjøen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Joda, båtførerprøven vil nok kunne demme opp for en del villmannskjøring og forståelse for konsekvenser av dette, men tilfellet i Mossekanalen forklares vel heller av psykiske lidelser, eller i beste fall svært dårlig utviklet sosial intelligens.

Link to post
Share on other sites

Mange henviser til at veitrafikken viser at obligatorisk opplæring er fåfengt når det gjelder holdninger. Er nå det så sikkert da? Bøller til sjøs og til lands blir man aldri kvitt. Men hvordan holdningene i trafikken ville vært uten opplæring, vet vi jo fint lite om.

 

Med obligatorisk opplæring vet man i alle fall at trafikantene KAN regelverket. Selv om enkelte bevisst velger å ignorere det.

 

 

......

Bøller finnes for øvrig både i seilbåter og motorbåter. Men seilernes redskap setter visse begrensninger for bølleadferd. I Mossesundet utgjør seilerne av naturlige grunner et minimalt problem etter at broen ble permanent...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...