Jump to content

Erfaringer med Biltemas 2-komponent maling ?

avmønstret5

Recommended Posts

Jepp. Brukt den i motor rommet med fint resultat. Utvendig på glatte flater virker den litt tykk og må nok tynnes. Prøvde Epifanes sin som koster "skjorta" og den var litt tynnere. Tror nok resultatet hadde blitt like bra/dårlig :blush: om jeg hadde tynnet biltema sin. Har prøvd uttalige teknikker og forksjellige ruller og funnet at en skikkelig bred lakk pensel fungerer best. Legg tynne lag med en til to dagers mellomrom. Du behøver ikke mattslipe om du overmaler innen 48 timer.(avhengig av temp og luftffuktihet). Dette er ikke lett å få til med pent resultat. Rulle av typen mini korthåret gir Jaffa appelsin overflate. Rulle av stor type med filt gir noe bedre resultat. Skikkelig lakkpensel bred type med akkurat riktig lakkmengde gir utrolig mye bedre og "glossy" overflate. Men igjen... dette er ikke lett. Jo og til sist ikke bland produkter og sørg for riktig grunning så underlaget har riktig heft og samme farge grunnlag. Lykke til. :smiley:

Har nettopp brukt den for maling av gulv innvendig, se prosjekttråd https://baatplassen.no/i/topic/117703-prosjekttr%C3%A5d-26-fot-seilb%C3%A5t/

Den har en pot-tid på 4 timer. Vi brukte rulle og fikk et veldig godt resultat. Utvendig ville jeg brukt rulle og fordriver, bruk god kvaltet som ikke loer/røyter. Vi tynnet den ikke ut. God å jobbe med  etter min mening. Må overmales innen 48 timer (uten å måtte pusse på nytt), men kan overmales etter 8 (mener jeg å huske). 

Jeg har brukt Jotuns korthårete småruller med godt resultat. Prøvde også Biltema sine, men de løser seg opp!

Motorrommet ble riktig bra det, og ser forstsatt bra ut nå, 7-8 år senere. Så Biltemas 2-komp er helt OK den.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har brukt skummruller til den lakken, blir OK resultat med det. Men i alle fall i sommertemperaturer tykner lakken fort, så derfor er det lurt å alltid jobbe med "våte skjøter" om du skal ta for deg en større flate. Altså; ikke rulle i vei for så å gå tilbake til et felt du rullet for 5 minutter siden. Da blir ikke skjøten mellom halvferskt og ferskt strøk fint. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...