Jump to content

Varme i båt med sjøvannskjøling


Shaggylaggy

Recommended Posts

Det er vel helt avhengig av årstiden en bruker båten? I vår Saga 27 hadde det ikke blitt mye varme under kalesjen i mars da det var +5gr. om dagen og null om natten!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kombinert koke- og varmeapparat fra Wallas finnes i forskjellige varianter. Billigst får du når du søker på finn.no.

 

Noen eksempler:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58349568&searchclickthrough=true&searchQuery=wallas

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58796241&searchclickthrough=true&searchQuery=wallas

 

Aner ikke tilstanden på noen av de, men det finnes deler å få kjøpt så det er ikke noe problem å få de reparert. Gir ca 1200W varme når lokket ligger nede. Ikke verdens raskeste kokeapparat, ikke alle har det like travelt på båt-tur. Forgudet av mange, hatet av noen.

 

Nyere modeller har høyere effekt, men de koster en del mer.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Det er vel helt avhengig av årstiden en bruker båten? I vår Saga 27 hadde det ikke blitt mye varme under kalesjen i mars da det var +5gr. om dagen og null om natten!

 

Mulig det. Min forrige båt på 24 fot hadde varmer, men jeg brukte den aldri. Selv om jeg bruker den hele året. I 27 foteren jeg har nå har jeg Wallas kok med viftelokk, brukes når det er litt ekstra kjølig. Men det er ikke ofte, med 3-4 mennesker i en liten kabin blir det fort varmt uansett. Noen telys, en parafinlampe eller to og vips må varmen luftes ut i stedet...

 

Svaret til index er et lysende eksempel på hvorfor du skal være skeptisk til ethvert svar her på baatplassen... :lipseal:  

 

Sailorboy

 

Javel? Så det er bare tillatt med råd som går på å kjøpe mer utstyr? Det er lov å tenke alternativt, jeg har hatt båt som jeg bruker året rundt de siste 15 årene og har funnet ut at oppvarmingsbehovet er relativt begrenset. En båtvarmer bruker også godt med strøm, da trenger man større batteribank og så baller det på seg. Såvidt jeg kan se kommer du heller ikke med noen råd selv, bare kritiserer andre som bidrar og forsurer tråden... :thumbsdown:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...