Jump to content

PC som TV?


SRA

Recommended Posts

Min datter har hatt dette en tid, og når hun er hjemme på besøk, er hun frekk nok til å bruke den trådløse forbindelsen til en av naboene. Noen av dem har ikke lagt inn passord, og de aner ikke at hun benytter deres forbindelse. Selvfølgelig koster det dem ikke noe, men likevel...... dagens ungdom....! Hvis hun hadde vært utspekulert nok, kunne hun ha lagt inn passord på deres forbindelse, og da hadde de ikke fått brukt den selv. (Neste gang diverse idioter på andre siden av dammen finner en spesiell dato i The Good Book, bør jeg kanskje selge det lille jeg har og dra over for å gå opp på en fjelltopp sammen med dem).

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg kjøpte meg en PCMCIA TV tuner (altså ett slikt flatt lite kort som du stikker inn i siden på pc'en) hos Komplett for 790,- (Mer detaljer HER)

 

Jeg kjøpte det i våres og har derfor ikke fått testet det på tur, kun i kjelleren og ett par minutter test når jeg har kjørt forbi ett par av favoritt uthavnene nær hjemmehavn. Testet i kjelleren med en gammel herpa inneantenne, og i båten med en ny, inne UHF/VHF antenne med batteri forsterker (fra Elkjøp, til 3-400). Må si meg fornøyd med resultatet. TV2 rimelig klart alle steder (UHF ?), mens NRK noe kornete noen av stedene (VHF) (NRK2 har jeg ikke sett noe til :blush: ) . Selve bildene på skjerm, i fullskjerm modus er det ingenting å si på, og det var plug and play å sette opp. Tror trygt jeg tørr å anbefale produktet, selv om jeg altså har liten erfaring.

 

Alternativet er en USB2 basert tuner. De koster noen hundrelapper mindre (de billigste ihvertfall). Du finner dem også hos Komplett. Mitt problem var at jeg ikke hadde USB2 på Pc'en (Kun USB). Kunne kjøpt USB2 PCMCIA kort for Ca prisdifferansen og kjøpte det istedet.

Fordel : Da har du USB2 til andre ting også. :cool:

Bakdel : Flere komponenter som kan forsvinne/gå i stykker

 

Har i tilegg lest endel som er misfornøyd med motareren på slike tunere, men om de faktisk er dårligere enn mitt kort vet jeg ikke, har ikke testet dem.

 

 

For øvrig er dette debatert endel før, sjekk HER i emneoversikten.

 

Lykke til, og med ønsker om en båtsesong med lite 'TV vær'. :lol:

 

Erik.

 

PS : Mitt kort krevde Ca : Windows 2000/XP - 1 GHz - RAM 256 MB

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Min datter har hatt dette en tid, og når hun er hjemme på besøk, er hun frekk nok til å bruke den trådløse forbindelsen til en av naboene. Noen av dem har ikke lagt inn passord, og de aner ikke at hun benytter deres forbindelse. Selvfølgelig koster det dem ikke noe, men likevel...... dagens ungdom....! Hvis hun hadde vært utspekulert nok, kunne hun ha lagt inn passord på deres forbindelse, og da hadde de ikke fått brukt den selv. (Neste gang diverse idioter på andre siden av dammen finner en spesiell dato i The Good Book, bør jeg kanskje selge det lille jeg har og dra over for å gå opp på en fjelltopp sammen med dem).

<{POST_SNAPBACK}>

Tror du misforstod litt her. Det var snakk om TV-tuner til pc, ikke Wlan. :wink:
Link to post
Share on other sites

Min erfaring med USB-TVkort er at dette benytter prosessor i såpass stor grad, at viftestøy blir et irriterende problem på laptopen. Vil tro at et dedikert PCMCIA TVkort er bedre sånn sett, da prosessoren slipper å behandle stor datastrøm via USB-grensesnittet.

 

Men hvorfor ikke gå for en LCD datamonitor med innebygd tv-tuner? Og kanskje i tillegg tilkoble f.eks en mac-mini, eller selvbygd fastmontert mini-pc.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Har benyttet dette i ca 3mnd under et arbeidsopphold på østlandet. Fungerer godt men er avhengig av gode antennesignaler. I tillegg kan det bli problemer med at lyd og bilde ikke blir behandlet likt i PC-en. Dermed vil det i større eller mindre grad bli tidsforskjell mellom lyd og bilde. Avhengig av maskinvarekonfigurasjon og arbeidsbelastning på prosessoren kan dette variere fra lett irriterende til håpløst. Har forsøkt flere ulike kort og ulike maskiner, og problemet er i prinsippet det samme overalt. Størst spørsmål ville jeg stilt til kvaliteten på mottatt signal. Digitalisering av analogt signal vil alltid medføre unøyaktigheter, og støyen virker mer "unøyaktig" enn bildet i så måte.

Oso

Link to post
Share on other sites

Min datter har innebygget TV-kort i sin stasjonære PC (merke: Medion, tor jeg) kjøpt i fjor høst. Bruker det sammen med en 19'' skjerm. Er koplet til kabel-TV (selvsagt ikke noen løsning i båt :wink: ) Men - dette fungerer altså ganske utmerket. Selv synes jeg bildekvaliteten ikke er den beste, siden det er en PC-skjerm, men datteren klager ikke. Har jo med dette både PC og TV på rommet.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Har tv kort på stasjonære. Er veldig fornøyd med dette og det er genialt viss du skal koble til prosjector å se tv for da har du alt fra dvd spiller til tv. Funker helt sikkert bra på laptop el i båt. Meget enkelt å tilkoble, men se nøye hva du kjøper. Det var en reportasje om dette i et Komputer blad i vinter...

Anbefaler deg og ta en titt innom komlett.no har alt og gode tilbud på datautstyr

Link to post
Share on other sites

Kjøpte i dag hos Computer City i Sandvika en USB2 dings fra Pinacle som jeg koblet rett til kabel-TV på kontoret via laptop. Fungerer meget bra med enkel installasjon. Kan kjøre REC samt brenne på DVD på laptpen.

 

Nå kommer det muligens TV-antenne på Astor.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Antar ASTOR snakker om Pinnacle PCTVUSB2. Bra produkt som kommer i en del ulike forpakninger alt etter tilbehør og programvare. Med den medfølgende fjernkontrollen styres lyd, bilde og kanalvalg akkurat som på TV'en hjemme. Helt klart mitt førstevalg. Har sett disse priset alt fra 795,- til 1095,- den senere tiden.

Oso

Link to post
Share on other sites

Antar ASTOR snakker om Pinnacle PCTVUSB2. Bra produkt som kommer i en del ulike forpakninger alt etter tilbehør og programvare. Med den medfølgende fjernkontrollen styres lyd, bilde og kanalvalg akkurat som på TV'en hjemme. Helt klart mitt førstevalg. Har sett disse priset alt fra 795,- til 1095,- den senere tiden.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt riktig. Topp produkt hvis jeg ahdde fått fjernkontrollen til å virke. :headbang:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hadde også tenkt med dette pinnacle USB2 TV kortet, men min 2 år gamle Dell ser ut til bare å ha USB 1, kan dette stemme? sjekket med flunka ny Laptop på jobben, i Control panel, system, device manager. Her står det under Universalserial bus controllers: bl.a.. USB 2.0 Root Hub (mens det på min Dell Laptop står bare USB root hub som må bety at det bare er USB 1.0). Da jeg ikke har USB 2 må jeg vel gå for PCMCIA TVkort løsning som jeg leste her på båtplassen også visstnok var et bra produkt. Ble litt skeptisk da jeg på komplett.no leste om en som hadde testet dette kortet og ikke klarte å innstallere det.

Link to post
Share on other sites

Hadde også tenkt med dette pinnacle USB2 TV kortet, men min 2 år gamle Dell ser ut til bare å ha USB 1, kan dette stemme? sjekket med flunka ny Laptop på jobben, i Control panel, system, device manager. Her står det under Universalserial bus controllers: bl.a.. USB 2.0 Root Hub (mens det på min Dell Laptop står bare USB root hub som må bety at det bare er USB 1.0). Da jeg ikke har USB 2 må jeg vel gå for PCMCIA TVkort løsning som jeg leste her på båtplassen også visstnok var et bra produkt. Ble litt skeptisk da jeg på komplett.no leste om en som hadde testet dette kortet og  ikke klarte å innstallere det.

<{POST_SNAPBACK}>

Det PCMCIA kortet du refererer til, er muligens det jeg har, omtalt allerede i denne tråden, innlegg #4.

 

Personlig hadde jeg overhode ingen problemer med å installere det, det var plug and play hos meg, OS XP Home.

 

Alternativt i mangel på USB2 finnes det USB2 PCMCIA kort, slik at du får USB2 på din pc. Fordelen er at da har du USB2 også til andre formål. Bakdelen er at da har du enda en komponent som kan forsvinne/gå i stykker, samt at du har potensielle installerings utfordringer på 2 kort, istedet for 1.

 

Jeg vurderte begge alternativ, og gikk for PCMCIA Tuner, men om det var ett lurt valg vet jeg ikke, kjenner ikke alternativet i bruk.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Noen som har et godt tips til TV antenne til båt da? Det er vel det som er helt avgjørende for å få en brukbar løsning(lyd/bilde) Forresten, finnes det noen kanaler i eteren lenger da? Og i så fall hvilke da?

Hva med satelitt tv mottak i båt??? Dyrt kanskje?

Link to post
Share on other sites

usb2 komponenter kjører bare på usb1 porter dersom de er bakoverkompatible. Pinnacle pctvusb2 er IKKE det.

Løsningen er etter min mening å kjøpe en PCMCIA usb2 (og eventuelt firewirw)kort. Hvorfor? jo, gir et par ekstra usb porter til laptop'en for samme pris som en standard usb hub. Gjør pc'en usb2 kompatibel. Gjør at tv-kortet kan brukes flere steder og ikke er låst til laptop pga PCMCIA interface.

 

Dette ble i alle fall min løsning. MEN, eldre pc'er som bare har usb1 er også ofte for trege til å takle tung video uansett. Sjekk dette mot Pinnacle sine systemkrav.

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...