tekniker3 Startet 5.Mai.2015 Del på Facebook Startet 5.Mai.2015 Hvis jeg kjører full guffe på en 33hk diesel til båt, hvor mye diesel (liter) må jeg beregne pr. time? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 (redigert) ca 7 l/t Redigert 5.Mai.2015 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Dersom man er opptatt av forbruk, bør du vurdere å skru litt ned fra "full guffe" og finne en marsjfart med en balanse mellom ytelse/økonomi. Hvis man setter gassen på noen hundre omdreininger mindre enn det motoren maks klarer, så faller forbruket (og motorslitasjen) markant. På grafene over, ser det f.eks. ut til at det er lurere å kjøre på 2500 omdr enn 3000, man mister 3 hk, mens forbruket faller fra 7 til 4 l/t. Vanligvis spiller også støy inn på disse betraktningene, så det er bare å prøve seg frem. Sitér dette innlegget Link to post
sigdy Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Energiverdien for diesel er 200 gram fuel per hk per time. Det gir i ditt tilfelle 6.6 kg fuel som tilsvarer rett under 7 liter. Det svaret har du allerede fått fra Bårdp, så sannelig om jeg vet hvorfor jeg skrev dette...... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Ikke helt sikker på hvordan du får 6,6 Kg fuel til å bli under 7l når egenvekten på dieselen er 0,85. Det blir vel da heller 7,76l. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Altså bra å stresse litt ned, holde seg på 2500 og daffe seg av gårde. Med min kjøring og retningsans er dette kanskje det beste. Når en skal på tur er det jo bra å beregne sånn ca fuel, og tanke opp det du trenger med god margin. På kjøring er det lettere å beregne. Har nok vært litt bortskjemt med brennstoff da bilen bruker 0.5 liter på mila. Men når jeg trekker fra ferjebilett, bompenger koster det mindre i fuel med båt enn å reise med buss! Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Hvordan vil dette fungere med 2 motorer. Kjører jeg begge på 1500rpm bruker jeg ca 2x1 liter i timen, mot 7 l i timen med én motor på 3000rpm. Power vil da ligge på ca 2x12,5kW, som er høyere enn 23kW med én motor. Vil det si at det i de fleste (alle?) tilfeller vil være lurere å kjøre begge motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Vil det si at det i de fleste (alle?) tilfeller vil være lurere å kjøre begge motorene? Jeg sparer veldig lite drivstoff på å kutte en motor, da den ene vil måtte yte mer alene og derfor også drikke mer. I tillegg vil båten gå med noe rorutslag som bremser en del. Men jeg ser som en fordel å kutte en motor ved sakte gange for at den som er i drift skal få litt mer å jobbe med og for å spare motortimer. I tillegg gir det mulighet for å gå enda litt saktere. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Jeg har en snekke med 36 hk motor, og et veldig rimelig båthold. Likevel er utgjør utgifter til diesel nokså få prosent av kostnadene ved å holde og bruke båten. Båt er uforholdsmessig dyrt uansett, så det er bare å slutte å tenke på penger, og heller fokusere på fine opplevelser og driftssikkerhet. Så kjører du maskinen på halv gass, og kjøper øl for resten av penga. ;) Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 har du to motorer er det ikke lurt å kutte den ene for da vil den andre propellen følge med når du kjører å har du trykksmørt gear vil ikke dette få smøring så lenge ikke motoren går Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 (redigert) Jeg har foldepropeller, så de går ikke rundt når ikke motoren drar dem rundt. Redigert 6.Mai.2015 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 bra da skulle det ikke være noen fare Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 ......og jeg har gir som skal tåle å rusle med i inntil 12 timer i strekk, samt at begge motorer leverer vann til begge hylsene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.