Jump to content

Hvor mye bruker en 33hk diesel pr time på full fart?

tekniker3

Recommended Posts

Dersom man er opptatt av forbruk, bør du vurdere å skru litt ned fra "full guffe" og finne en marsjfart med en balanse mellom ytelse/økonomi. Hvis man setter gassen på noen hundre omdreininger mindre enn det motoren maks klarer, så faller forbruket (og motorslitasjen) markant. På grafene over, ser det f.eks. ut til at det er lurere å kjøre på 2500 omdr enn 3000, man mister 3 hk, mens forbruket faller fra 7 til 4 l/t. Vanligvis spiller også støy inn på disse betraktningene, så det er bare å prøve seg frem.

Altså bra å stresse litt ned, holde seg på 2500 og daffe seg av gårde. Med min kjøring og retningsans er dette kanskje det beste. Når en skal på tur er det jo bra å beregne sånn ca fuel, og tanke opp det du trenger med god margin. På kjøring er det lettere å beregne. Har nok vært litt bortskjemt med brennstoff da bilen bruker 0.5 liter på mila. Men når jeg trekker fra ferjebilett, bompenger koster det mindre i fuel med båt enn å reise med buss!

Hvordan vil dette fungere med 2 motorer. Kjører jeg begge på 1500rpm bruker jeg ca 2x1 liter i timen, mot 7 l i timen med én motor på 3000rpm.

Power vil da ligge på ca 2x12,5kW, som er høyere enn 23kW med én motor.

Vil det si at det i de fleste (alle?) tilfeller vil være lurere å kjøre begge motorene?

Vil det si at det i de fleste (alle?) tilfeller vil være lurere å kjøre begge motorene?

Jeg sparer veldig lite drivstoff på å kutte en motor, da den ene vil måtte yte mer alene og derfor også drikke mer.

I tillegg vil båten gå med noe rorutslag som bremser en del.

Men jeg ser som en fordel å kutte en motor ved sakte gange for at den som er i drift skal få litt mer å jobbe med og for å spare motortimer.

I tillegg gir det mulighet for å gå enda litt saktere.

Jeg har en snekke med 36 hk motor, og et veldig rimelig båthold. Likevel er utgjør utgifter til diesel nokså få prosent av kostnadene ved å holde og bruke båten.

Båt er uforholdsmessig dyrt uansett, så det er bare å slutte å tenke på penger, og heller fokusere på fine opplevelser og driftssikkerhet. Så kjører du maskinen på halv gass, og kjøper øl for resten av penga. ;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...