Framtia Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 hmm, blir spennende å få mer vite mer om hvorfor de valgte å forlate båten. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Nero II Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 I dett ebildet fra Agderposten http://www.agderposten.no/nyheter/bilder-her-blir-arendals-seilerne-reddet-1.1405329 fremgår det at riggen virker intakt, ja de har endog norske flagget oppe. Så hva kullseilingen har bestått i her, skal bli spennende å høre. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 (redigert) Dette med låsing av innvendige dørkeplater er interessant og aktuelt. Tror knapt jeg vet om en båt der dette finnes? Noen som vet om båter der disse kan terses fast før havseilas? For de aller fleste seilere er forhold som kan slå ned båten ikke aktuelle. Hvis man skal over Nordsjøen, seile til Svalbard eller legge ut på en tur hvor man ikke kan forutse været er det vel naturlig at låsing av lukeplater er en del av forberedelsene. Hvis det ikke finnes originalt får man lage det selv. Det er ikke akkurat rocket science. Redigert 7.Mai.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Herman Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Det er jo mulig at seilene har spjæret, men det bør ikke være umulig å neste sammen noe av restene. I god baatplassen-tradisjon er det jo her vi feller dom før vi har særlig med detaljer, mener jeg Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 på første bilden(den grå) ser det ut som hun seiler på kuttern alt stormfokken......muligens ligger bi Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Maika Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 http://www.nrk.no/sorlandet/_-aldri-vaert-borti-lignende-1.12349048 Krøger tror at båten Colibri ligger på havets bunn nå. Dette betyr vel at det må være noe mer som ikke blir sagt, en lekkasje e.l. Seilbåter synker jo normalt ikke uten grunn, selv om det er mye vær (forutsatt at de lukket luker før de evakuerte). Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Det er vanskelig å vurdere og jeg er enig med Enzo, det handler om en langturbåt som kan være lastet på måter som går ut over stabiliteten. I følge radiointervju akkurat nå, ble den slått helt rundt en gang og slått ned med masten i sjøen to ganger. Håper at man i fremtiden kan få noe som ligner en havarirapport fra båt-havari slik at man kan lære noe. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 http://svenskalangfardsseglare.se/2015/05/09/svensk-bat-kapsejsat-atta-ganger-i-ovader-pa-atlanten/ Her er video fra redningen til Kolibri! Båt og rigg ser intakt ut... Sitér dette innlegget . Link to post
lano2 Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 En 28 fots seilbåt var 100 nm bak de, og klarte seg utmerket.... Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Her er dagens interviev med Arendalitten i Agderposten: http://www.agderposten.no/nyheter/endelig-hjemme-i-trygg-havn-1.1406427 ForøvrigSå finnes det jo en del historie og erfaring på å klare seg gjennom en storm, Blant annet her: http://www.seilerboka.no/node/54 Å seile unna vinden i grov sjø vil altid ha en sikkerhetsrisiko, med fare for broach, rulling eller nosedive.Det krever en våken og sterk rormann, noe som kan være vanskelig når det har stått på en stund. Jeg foretrekker å holde bi! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Maika Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Jeg var ikke ombord, og har ikke annen informasjon enn det som star i media, men ut i fra det jeg har lest klarer jeg ikke å se at dette kvalifiserer til en så stor redningsaksjon midt på havet. Jeg har ikke tilgang til å lese "Satellittelefonen reddet livene våre", men var livene deres i umiddelbar fare? Skade i masten, tapt redningsflåte og noen (?) rundkast, kombinert med såpass dårlig vær over en periode er jo selvfølgelig en påkjenning, men dette må man til en viss grad være forberedt på. Hadde de hatt med barn hadde jeg forstått nødsignalet, men en Swan 44 er en båt jeg hadde følt meg trygg i selv om det hadde blast hardt. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 En ting er hvorvidt liv er i fare eller ikke. Hvis de ombord oppfattet det slik er det fullt forståelig at de ba om hjelp, og dersom de hadde mistet flåten ville de helt klart hatt dårligere forutsetninger for å klare seg hvis båten hadde totalforlist på et senere tidspunkt. Med 10-15 meter høye bølger er det ikke noe enkel sak å komme seg opp i en flåte heller hvis det skulle bli nødvendig, og spesiellt ikke hvis det skulle skje på natten. Kapteinen ombord har også et ansvar overfor den øvrige besetningen, og jeg tror vi andre bare skal være glade så lenge vi slipper å havne i et slikt dilemma. Når det er sagt så synes jeg ikke videobildene ser så ille ut, men jeg var ikke der så jeg skal ikke kritisere de valgene som ble tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Edit: Jeg var kanskje litt krass. Som intervjuet sier så oppfattet kapteinen at situasjonen var så dramatisk at det var nødvendig med en redningsaksjon, noe som vel i seg selv berettiger aksjonen. Jeg har seilt i mindre seilbåt (Contrast 33) i storm i 9 dager i like høye bølger i Biscaya, men da var vi 4 unge gutter og ble aldri slått rundt eller helt ned. Hadde jeg blitt slått rundt flere ganger i dag, hadde jeg nok vært temmelig nær nødknappen selv. (Dvs. hadde jeg blitt slått rundt med min båt, hadde jeg definitivt bedt om hjelp. Katamaranen min er ikke selvrettende.) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 (redigert) En fransk katamaran gikk ned i samme området, og en jente på 6 omkom: http://abcnews.go.com/International/wireStory/girl-age-dies-yacht-sinks-atlantic-storm-30869315 Redigert 11.Mai.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Maika Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Kan ikke se at det var en katamaran, men tragisk. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 (redigert) Det var en Lagoon 400. https://www.google.no/search?q=R%C3%AAves+D%E2%80%99%C3%B4&oq=R%C3%AAves+D%E2%80%99%C3%B4&aqs=chrome..69i57j0l5.953j0j4&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8#q=R%C3%AAves+D%E2%80%99%C3%B4&tbm=nws Redigert 11.Mai.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
kointa Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 – Utdrag fra intervjuet ;Beslutningen om å utløse nødpeilesenderen og være forberedt på å forlate båten var der og da ikke så vanskelig. Kolibri, som er en veldig god seilbåt, hadde gjort flere rundkast. I de høye bølgene på nærmere 20 meter var den 13 tonn store båten som tennisballer i sjonglørens hender. Vi ble kastet fra side til side. Skuffer løsnet, mat og egg lå rundt i bokhyller. Det var som det hadde vært krig om bord i flere uker. Alt var bare kaos. Krøger forsøkte å pumpe ut vann, men måtte gi opp da pumpen tettet seg med alt som var løsnet og slang rundt i bunnvannet. Mobiler, VHF-er (sambandsutstyr) – alt var slått løs.Den ser tilsynelatende hel ut, men noen wiere i toppvantet er blitt slakkeNoe har gitt seg. Det blir umulig å få opp noe seil.Så det merkelige for meg er at det hele tatt er noen her på BP som mener at det ikke var nødvendig å forlate båten !? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Så det merkelige for meg er at det hele tatt er noen her på BP som mener at det ikke var nødvendig å forlate båten !? Det var da ikke merkelig all den tid intervjuet ikke eksisterte. Dette blir spekulasjon vs etterklokskap, samme greia. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 (redigert) Trist afære. Redigert 11.Mai.2015 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Maika Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 (redigert) Det var da ikke merkelig all den tid intervjuet ikke eksisterte. Dette blir spekulasjon vs etterklokskap, samme greia. Jo, jeg skrev etter å ha lest intervjuet at jeg lurte på om det virkelig var nødvendig, men etter å ha tenkt meg litt bedre om skrev jeg at det ville jeg selv også nok kunne gjort. Det er lett å være tøff bak tastaturet, så jeg skal prøve å tenke meg bedre om før jeg skriver neste gang. I lys av katamaranen som forliste og de andre båtene sine rapporter, så er det vel ingen tvil om at det har vært et svært kraftig uvær. Redigert 11.Mai.2015 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Man må vel regne med litt rulling midt utpå der? jeg sier meg ikke uenig i at de burde forlate skuta, men stilller spørsmål ved om de var godt nok forberedt til å være der ute i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 (redigert) En svensk eldre 32 foter, Missy var i samme området. Det sies hun ble slått rundt 8 ganger. Sendte Mayday, men det ble tilbakekalt når de fikk oversikt over at hverken båt eller mannskap var alvorlig skadet. De er nå på vei mot Madeira. Min radioamatørvenn Per på SY Freydis lå litt nordøst av Kolibri og var klar over drittværet flere døgn i forveien. De la seg bi og red av været uten problemer. Pratet med dem da det blåste som verst og de hadde 50+ knop i kastene og stor sjø. Redigert 11.Mai.2015 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Igjen, det er noe med begrepsbruken. Blir "slått rundt" 8 ganger og fortsatt inntakt rigg osv til å fortsette seilasen? Ikke vet jeg men om en seilbåt blir slått rundt, som for meg betyr at masta på et tidspunkt peker mot jordas indre, så anser jeg det som svært heldig om man kommer opp igjen uten større skader på rigg osv. Etter 8 ganger... kan ikke begripe at det er mulig at en seilbåt er i nærheten av brukbar/seilbar stand. Er det bare begrepsbruken som er ute å går, oversettelser mellom ulike språk eller noe? Om ikke høres det helt vanvittig spektakulært og temmelig utrolig ut. Slått rundt 8 ganger og fortsetter seilasen videre, er det mulig? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 . Slått rundt 8 ganger og fortsetter seilasen videre, er det mulig? Ja det er mulig. Det er de samme kreftene som virker, så ikke veldig mye mer sannsynlig å miste masta med 8 ganger rundt enn en. Dette gitt at seilene er nede. Enkelte båter har kraftig dimmensjonert rigg så bør ikke være noen problemer. Mye mer sansynlig at riggen går første gang rundt da det ofte er litt seil oppe. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Man må vel regne med litt rulling midt utpå der? jeg sier meg ikke uenig i at de burde forlate skuta, men stilller spørsmål ved om de var godt nok forberedt til å være der ute i utgangspunktet. Har du noen erfaring med havseilas? Ingen båter er fordredt på å gå helt rundt. De jeg har sett i ARCen ville hatt problemer med 120 grader krengning. (8 år siden sist jeg var i Las Palmas i forbindelse med Arcen, så noe kan ha skjedd siden). Denne typen stormer er ikke normalt. Av 10 000 jordomseilere er det under 1 som opplever så dårlig vær. Stormer kommer en ut for, men ikke så ville forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.