Mulligan Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Et søk på "Abandoned Yacht" gir mye interessant lesning. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 (redigert) Har du noen erfaring med havseilas? Nei, jeg har ingen erfaring med havseilas, men hva legger du opp til egentlig? skal man si bare legg ut på åpne havstrekk uten å gjøre båtene deres sjøklar, eller bruke båter som ikke egner seg for forhold man kan komme ut for, for Cato vet ikke hva han snakker om siden han ikke har erfaring med havseilas? Jeg har gått litt langs vår egen kyst, med diverse båter, og fått mye juling lenge før vi snakker om verken knockdown eller 120 grader helling, men jeg har ingen problemer med å ta kritikk på at de gangene ting har blitt kastet rundt, kjøleskap blitt røsket ut av innredning og innhhold strødd rundt. Båtene sett herja ut når man kom til kai, og det selvsagt har vært til fare for oss om bord å ha det slik underveis, så har dette vært forhold man kunne og burde ta høyde for før man la ut. Båtene det snakkes om her (med unntak av katamaranen som aldri burde være der ute i slikt vær) er bygget for, og tåler relativt godt og bli slått ned og rundt, og de bør være forberedt på det. Redigert 12.Mai.2015 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 poenget er vel at man i noen veldig sjeldne tilfeller kommer ut i forhold som overgår det verste man kan forvente. Det har disse åpenbart gjort. Og så mister man livflåten, og man oppdager skade på riggen. En skipper som da velger å verne om sitt mannskap gjør etter mitt syn det rette. Selvfølgelig var det fortsatt sannsynlig at de kunne ha berget både båt og seg selv om de hadde forblitt ombord, men bare de alene kan avgjøre om risikoen for uheldig utfall var så stor at den overgikk det de var komfortable med. Det er tross alt menneskeliv det handler om, ikke verdien av en seilbåt. Jeg ser derfor ingen grunn til å kritisere denne håndteringen, alt i alt. Men det er mye lærdom å hente i ettertid. Flåter skal jo helst ikke forsvinne, man bør gjøre hva man kan for at båten ikke omdannes til en søppelfylling innvendig dersom man får en knock-down osv. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Krimart Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Det er ikke usannsynlig at de ville overlevd ved å være om bord og at båten ville klare seg. Det er mulig å forberede båt og mannskap på å tåle storm, man innrede båten så den tåler knockdowns uten at det blir komplett kaos. MEN: Det er lett å være sofaseiler, en kaptein forlater nødig egen skute med mindre han mener det er nødvendig for å berge liv og helse. Det er bedre å sende et Mayday for mye enn et for lite. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Er det virkelig mulig å kritisere noen for å be om hjelp? Endog i ekstremvær, langt til havs med en båt som ikke lenger kunne seiles? Et utmattet (erfarent) mannskap etter timer i verdens største vaskemaskin. En mayday er ikke ensbetydende med at manklamrer seg til mastetoppen på et synkende fartøy, da er det gjerne for sent. Fantastisk at dette endte godt. Full cred til mannskap og redningsfolk. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Det er mulig å forberede båt og mannskap på å tåle storm, man innrede båten så den tåler knockdowns uten at det blir komplett kaos. Min påstand er at alle båter som seiler fra caribien og østover via Azorene tåler en storm. Noen tåler knockdown uten nevneverdige skader, så godt som ingen tåler å ligge opp ned. Alt innhold i kjøleboksen forvinner ut. Skuffer blir kastet ut og ødelagt, alt under sofaen blir kastet ut. Alt under køyene blir kastet ut. Unntaket er spesialbygde båter til seiling helt nord eller syd. Jimmy Cornell har en ny båt som vil tåle det. Eneste jeg kjenner til i Norge er en aluminiumsbåt bygd av faren til en på Sorgenfri. Men disse båtene er håpløst upraktiske på en tur til caribien og tilbake. Og koster 3 ganger mer enn en vanlig båt. Eneste båten jeg har seilt i storm som ville tålt å bli kastet rundt var en regattabåt. Det var ingenting løst i båten og alt annet var stroppet fast. Alle andre båter jeg har seilt på havet i storm klarer 90 grader, over det blir det skader. Og dette er sjelden. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Er det virkelig mulig å kritisere noen for å be om hjelp? Er også litt overrasket over dette. Er vel egentlig ett spørsmål om en er villig til å ofre livet for å redde båten. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 ...katamaranen som aldri burde være der ute i slikt vær... Mener du at en Lagoon 400 ikke er egnet i storm, turkatamaraner generelt, eller er dette din mening om alle flerskrogsbåter? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Noen som vet om båter der disse kan terses fast før havseilas? Jeg har en Albin hvor ingen "luker" kan åpnes utover. Kun skyvedører med lås, så herkommer ingenting ut vist ikke kreftene er så store at dørene sprenges. Skuffer låses dersom en ikke glemmer dette. Stiller meg litt undrende til at dagens produksjonsbåter ikke har skyvedører som kan låses. Dører til øvrige rom og lugarer blir låst i åpen stilling før været blir for gjevlig. Trist om en skulle bli innelåst på grunn av at døren kiler seg fast i en runddans. Blir "slått rundt" 8 ganger og fortsatt inntakt rigg osv til å fortsette seilasen? Slått rundt 8 ganger og fortsetter seilasen videre, er det mulig? Har vel hadt Neptun og Fortuna med seg Er det virkelig mulig å kritisere noen for å be om hjelp? Endog i ekstremvær, langt til havs med en båt som ikke lenger kunne seiles? Et utmattet (erfarent) mannskap etter timer i verdens største vaskemaskin. Skipperens valg og beslutning er hans suverene rett. Ser en på filmene så burde denne kunne seiles videre med nødrigg, ja sågar legges bi. To av mannskapet hadde erfaring med seilas. Men er du utmattet og mørbanket, da er du utmattet og må ta ett valg ut fra din situasjon. En ærlig beskrivelse av hva som gikk galt under denne seilasen, og fra de øvrige båtene som befant seg i område, hadde vært interessant. For feil har blitt gjordt når det ender som det gjør. Forberedelse og valg av hvem som skal være med over havet, ruten og tidspunkt (litt sent på året mot Horta) kunne vært interessant å få fram. På Facebook hvor denne saken har versert en stund sitter jeg igjen med følelsen av at "kommentarene" som ble pressentert var kritikk av skippers valg. Noen gikk i forsvarspossisjon - muligens bekjente av skipperen - og en fikk følelsen av å bli hengt i fokkeskjøtet Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 (redigert) Några hundra sjömil sydväst om Azorerna överraskades den svenska OE32:an Missy under onsdagen av ett lågtryck som förde med sig 10 meter höga vågor och vindar på 25 sekundmeter. Båten ska enligt uppgift kapsejsat åtta gånger i den svåra sjön, och slagit runt flera varv. Besättningen sände ut Mayday, men avböjde räddning när man kunnat konstatera att både båt och besättning klarat sig utan allvarligare skador. Svenskarna var ursprungligen på väg från Karibien till Azorerna men har nu lagt om kursen mot Madeira. Tja... Redigert 12.Mai.2015 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
baatsman Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Skipperen tok en beslutning ut i fra sin status. Og den er nok riktig når han også antar at båten er sunket. Uten redningsflåte, er det ikke bare og vente på at båten synker. Helikopter måtte tanke underveis. Det er et helvete som ikke jeg ønsker og oppleve. Bli hivd rundt som en tøydokke med løse gjenstander i konstant bevegelse. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Några hundra sjömil sydväst om Azorerna överraskades den svenska OE32:an Missy under onsdagen av ett lågtryck som förde med sig 10 meter höga vågor och vindar på 25 sekundmeter. Båten ska enligt uppgift kapsejsat åtta gånger i den svåra sjön, och slagit runt flera varv. Besättningen sände ut Mayday, men avböjde räddning när man kunnat konstatera att både båt och besättning klarat sig utan allvarligare skador. Svenskarna var ursprungligen på väg från Karibien till Azorerna men har nu lagt om kursen mot Madeira. Tja... Skal ikke utnevne meg til språkekspert men "kapsejsat" vil jeg tro at båten har blitt lagt flat, dvs at man mister styringa og deler av rigg kan være i sjøen, hvorpå den reiser seg igjen. "slagit rundt flera hvarv", altså to eller flere ganger har den blitt kastet helt rundt, rotert rundt sin egen akse på langs eller tvers. ------ For et mareritt. Skal være glad når en kommer ut av noe sånt levende... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 [...], så godt som ingen tåler å ligge opp ned. Alt innhold i kjøleboksen forvinner ut. Skuffer blir kastet ut og ødelagt, alt under sofaen blir kastet ut. Alt under køyene blir kastet ut. Unntaket er spesialbygde båter til seiling helt nord eller syd. [...] De fleste båter kan tilpasses slik at det ikke skjer. Det er enkelt å sette på lås på kjøleskap, stuerom etc. slik at ingenting blir kastet ut hvis man går rundt. Puter etc. kan bindes/stroppes fast. Har du en båt med skuffer uten lås ville jeg vært veldig skuffet (heh). Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 De fleste båter kan tilpasses slik at det ikke skjer. Det er enkelt å sette på lås på kjøleskap, stuerom etc. slik at ingenting blir kastet ut hvis man går rundt. Puter etc. kan bindes/stroppes fast. Har du en båt med skuffer uten lås ville jeg vært veldig skuffet (heh). Båten er klar til å reise:-) Ingen av tingene du beskriver kommer til å bli gjort. Kjøleboksen har åpning ovenifra, flush med benken. Kommer ikke til å lage ett feste på den. Lås på skuffene er det, men den er ikke veldig solid. De kommer til å bli slått i stykker ved knock down, sammen med enkelte skap i byssa. Både hengsler, skruer og lås er veldig spinkle. Kan lage feste til lagringsplass under sofaene, men det kommer ikke til å bli gjort. Tåler 90 grader krengning enkelt, 120 grader uten alt for mye svinn. Blir en del døgn på havet i sommer, har en del fra før så vet hva som funker. Håper å ikke se 50 tallet på vindmåleren, og ikke alt for lange perioder med over 40 knop. Ønsker aldri å oppleve vær som i denne situasjonen. Har ikke drivanker, kommer ikke til å legge bi før eventuelt vindmåleren har blåst av mastetoppen. Skriver innlegget for å illustrere hvordan de aller fleste båter som krysser atlantern er utstyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Skriver innlegget for å illustrere hvordan de aller fleste båter som krysser atlantern er utstyrt. Bra beskrevet hvordan flesteparten tenker. Mange seiler fra Norge og her på BP og andre sosiale medier diskuteres det i sikkerhetsutstyr så fillene fyker. Båtene stappes med elektroniske duppeditter som det eneste saliggjørende. Helst dobbell utgave av alt. Og på toppen av dette fyller en opp båten som en vanlig leilighet. Det mest elementære er knapt nok nevnt. Og så ender en opp i Caribien og koser ræva av seg til den dagen kommer hvor en må sette kursen hjemover. Turen over gikk jo bra via Canari, mens returen er Atlanteren med sitt lunefulle væromslag når en minst venter dette. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Allegro27 Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Jawik: helt enig! Det diskuteres sikkerhetsutstyr og elektronikk med store ord. Bare noen her inne spørr om tips for en svipptur for å hente en båt langs sørlandskysten på våren snakkes det om grab-bag, vhf og flåte og all ting. Sikkerhet er viktig for all del.. jeg har en flåte (under dekk) og vhf, og føler jeg er godt dekka opp. Grab-bagen som forøvrig er en sliten bag på 15 år, fylles med diverse lure ting som litt vann, sjokokalde og noen nødraketter ved kryssing av lengere havstrekk. Båten min er enkelt innredet, og et spennbånn på langs over dørken, et til over salongbordet og et siste foran skuffer i byssa er nok . Da slipper de som evt. er inni å få tunge ting i planeten om vi skulle få en kullseiling. Pilsen i kjøleboksen kan ramle ut å knuse, det vil komme inn en del vann, riggen vil sikkert knekke, men skroget og resten av skuta vil sannsynligvis være intakt, og er vi heldige er det stumper nok til å rigge en nødrigg. Har aldri lagt bi eller lagt ut drivanker, ei heller gått rundt. Men man vet jo aldri. Enkle billige forhåndsregler fungerer i hvertfall for psyken ombord her. Vindmåler har jeg heller ikke, da den har en lei tendens til å påvirke personer ombord i negativ retning om vinden blir sterk nok. Men vi er jo alle forskjellige, heldigvis for det. Når dette er nevt har jeg all respekt for de som ble reddet, og håper for all del at jeg selv slipper å komme i den situasjonen at jeg må forlate skuta i storm. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Her er link til skipperens egen forkalring om forliset http://www.agderposten.no/nyheter/endelig-hjemme-i-trygg-havn-1.1406427 Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Båten er klar til å reise:-) Ingen av tingene du beskriver kommer til å bli gjort. Kjøleboksen har åpning ovenifra, flush med benken. Kommer ikke til å lage ett feste på den. 39 kr. på Clas Ohlson. Tar en dag å montere på kjøleboks og alle stuerom. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Denne ruster vel fort. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
kointa Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 det aller viktigste i denne saken er vel at skipperen hadde i bakhodet at han skulle ha med seg alle hjem fra havet, og det klarte han og det materielle tapet er absolutt ingen ting med tanke på hvordan skipperen hadde hatt det resten av livet om noen av kameratene hadde blitt igjen der ute på havet Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Denne ruster vel fort. Det finnes rustfrie alternativer, og ikk ement so varig løsning, da vil man vel ha noe som er mer elegant og bygger mindre under madrassen f.eks. men for å sikre en overfart over atlanteren på 3-4 uker holder dette. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Bør man legge seg med baugen mot vinden, eller surfe med bølgene slik Kolibri gjorde ? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 ville det ikke vært best å ha satt tryseil og stormfokk og lagt bi. Da kan alle være nede i båten og man ligger relativt stasjonært. De skriver jo i innlegget sitt at de hadde opp til 20 knop båtfart ned bølgedalene, og man ser også at de har drivanker ute bak for å begrense farten. En ganske skremmende situasjon. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Allegro27 Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Legge bi eller seile med vinden. En stormfokk og seile med vinden er nok det beste slik jeg ser det. Tar man bort alle seil blir muligheten til å styre, og komme seg på riktig kurs igjen etter evt. broach borte. Derfor tar jeg aldri ned stormfokk, men seiler med vinden. Drivanker har jeg aldri brukt, da jeg anser sannsynlighet for skade på mannskap og båt som stor og nytteverdi som liten. Å legge bi kan jo fungere, men ved store brytende bølger og mye vind er man prisgitt tilfeldighetene om man blir truffet av en kjempestor brytende bølge eller ikke, så personlig synes jeg det er best å seile med vinden, da man tross alt kan "planlegge" (i større eller mindre grad) hvilken bølge man vil bli truffet av eller ikke, i hvert fall i dagslys. Ellers så kan man legge ut slepeliner, anker etc. bak båten for å begrense farten om den skulle være problemet. Men det kan fort gå unna i medvind av storm styrke. Farta i seg selv er vel ikke problemet på en moderne båt, men mangel på stabilitet når skroget løfter seg ut av vannet, påkjenninger på ror, påkjenninger på rigg og mannskap ved bråstoppen man får ved å treffe en bølge. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 En svensk eldre 32 foter, Missy var i samme området. Det sies hun ble slått rundt 8 ganger. Sendte Mayday, men det ble tilbakekalt når de fikk oversikt over at hverken båt eller mannskap var alvorlig skadet. De er nå på vei mot Madeira. Min radioamatørvenn Per på SY Freydis lå litt nordøst av Kolibri og var klar over drittværet flere døgn i forveien. De la seg bi og red av været uten problemer. Pratet med dem da det blåste som verst og de hadde 50+ knop i kastene og stor sjø. Missy er også radioamatør SA6BUB...... OE 32 er en fantastisk båt........produseres fortsatt i Tyskland http://www.bootsbau-eggers.de/index.php?mid=19&pid=2&tdno=1#.VVNXUZgcTIU Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.