Jump to content

Støpe / kopiere halegatt?

zooper

Recommended Posts

Hei godt folk.

Den ene halegatten på båten har knekt og jeg sliter med å finne en som er lik eller likner. Kosmetisk er det kjekt å ha en som likner. Dersom den ikke likner bør den dekke like mye eller mer av dekk enn den den erstatter for at det ikke skal bli et synlig skille i gelcoaten. Her støter jeg på et annet problem da jeg ikke har klart å finne en halegatt som er like stor som den som sitter der fra før, de er kembo-store!

Jeg står mellom følgende valg:

1. Lete, lete, lete, lete, lete... til jeg finner en identisk... eller til jeg gir opp og går for en av de andre alternativene under
  2. Lete, lete, lete, lete... til jeg finner noe som likner og som er like stort eller hakket større... eller til jeg gir opp og går for en av de andre alternativene under
  3. Lete, lete, lete... til jeg finner noe som likner men som er mindre og leve med summen av øyesår
  4. Lete, lete... etter noe som ikke likner i det heletatt, men som er av en god størrelse og bytte på begge sider
  5. Få støpt en kopi

Etter å ha lett og lett og kommet til kort vurderer jeg alternativ 5

Er det noen av dere som vet om det er en smal sak å få støpt en kopi av halegatten, og uten å måtte vrenge lommeboka? I så fall er jeg veldig interessert i å vite hvem som utfører slikt, hvor mye det antakeligvis vil koste, hvor raskt de vil kunne levere, o.l.

Kryssholtet er av aluminium og tilhører en 1986 Jeanneau Rush 111 (Sun Shine 36)

Andre innspill om hvor jeg kan finne et passende kryssholt vil også bli satt stor pris på.... eller et hvilket som helst innspill som kan være løsningen på mitt problem

Støping er jo en fin måte å produsere billig på, men det betinger at antallet er høyt. Jeg har lite kunnskaper om støping av aluminium, så jeg skal ikke uttale meg bombastisk.

Men hva med å få sveiset opp et sett i rustfritt i stedet? Vil tro det blir en billigere løsning selv om du må ha to eller fler. Da kan du jo få den størrelsen og hullplasseringen du ønsker.

Det går fint an å støpe kun et stykke, da bruker man sandstøping som teknikk, dvs man lager en modell av produktet som skal støpes et voksmateriale, dette legges i en sandform hvor støpesand pakkes tett rundt, som smeltes man heller i flytende aluminium og vosken smeltes vekk av den varme aluminiumen som størker i hulrommet i sandformen.

MEn om det blir billig vet jeg ikke, Du får google litt, men her er i alle fall ett:  http://www.metalsupply.no/announcement/view/45920/ostlandske_lettmetall_tilbyr_sandstoping#.VUtm8tOqqko

Hvis du ber de om å ta selve støpingen men tilbyr å lage modell og pusse og polere støpeemnet selv kan det være prisen blir akseptabel. 

Et annet alternativ er få maskinert et nytt halgatt, men med litt kompliserte former kan det gjerne bli minst like dyrt. Hør med gutta på Kapp aluminium: http://www.kappaluminium.no/ 

Et tredje alternaitvt er 3d-printet i aluminium. Jeg vet ikke om noen i Norge tilbyr dette ennå, men... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...