victor Startet 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2015 (redigert) På siste tur i høst, før opplag, fungerte motoren normalt og ingen ulyder. Skulle bare ta en liten tur mens vi ventet på kran. putret ca. 1/2 time på normal marsjfart/turtall. Dro den til tomgang og motoren døde ut, og ville ikke starte igjen. Dette var første sesong med denne båten, og aller første gang jeg har diesel. Har aldri luftet før, men det fikk jeg jo lært og prøvd meg på nå! Får fuel frem til siste trinn i prosessen, med håndpumpe. skrudde opp koblingene ved pumpen og drar på starter, men kommer ikke fuel. Har det latt det være i vinter, regnet med at det var en bagatell. Begynte å skru på det nå de siste dagene og tenkte jeg skulle ta ut pumpen å blåse med trykkluft, rense osv. Fikk den løs men ikke av. Leste tilfeldigvis videre i manualen at dette var ikke noe man måtte skru på selv! Har nå hatt mekaniker å sett på og han mener pumpen og en dyse og kanskje toppen er gått! Dette fordi han mente det var tilbakeslag i en dyse. Jeg hørte og så det kom luft ut av det ene røret/dysen. Rørene var løse på dysene da. Kan dette stemme? Snakket med enn annen på tlf. som nevnte det kunne være en tilførselsarm, justeringsarm eller noe?. Virket som han hadde greie på det, men han kan ikke ta jobben. Hva mer, om noe, kan jeg evt. gjøre selv? Dieselen ser ren og vannfri ut i filtrene. Oljen er fin Redigert 6.Mai.2015 av victor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tommy Olsen Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 skru av dekselet på diesel pumpen, på mutterene inni der er en strek på den øvereste som skal møte en strek på den nederste mutteren. gjør dem ikke dette er det bare skru på slik at dem møtes. viss dette er feilen da. hadde ett problem me det selv da det bare kom diesel fra den ene dysa å fikk ikke maks turtall :) Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Hei. Takk for tips! Jeg er usikker på hvilket deksel du mener. Pumpen er festet med 4 bolter på toppen. Jeg løsnet de og prøvde å dra den rett opp, men den sitter fast i noe. Og så turte jeg ikke prøve mer når det sto at det ikke var for amatører. Håper du eller andre har flere tips! Sitér dette innlegget Link to post
Tommy Olsen Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 åpne dette dekselet :D Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Hei. Takk for svar igjen. Var nede i båten, og ser at vi ikke har samme motor, så noe lignende deksel fant jeg ikke. Kun et deksel i front med 2 bolter som skjulte en aksel el.l. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy Olsen Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 jeg husker også en gang jeg skulle stille på tomgangs skruen, kort stund etter på forsvant hele turtallet og motor stoppet pga jeg ikke hadde strammet skruen nok. Kanskje dette kan ha skjedd pga vibrasjoner ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.