Jump to content

Ford Sabb 2728, deletilgang og kjente problemer

stian83

Recommended Posts

Hei. Skal prøve en båt som jeg sterkt vurderer og kjøpe. Men er ikke motorkyndig. Har lest det meste on denne motoren, men tenkte høre her også.

Finnes det firma som fører deler til denne motoren enda? Tenker på varmeveksler osv . Motoren er 30 år. Ble overhalt i 2004 etter feil på sylinder. Da ble det byttet det meste utenom veiva. Er den da og anse som ""2004"" modell og kan forvente og gi oss mange problemfrie år? Så ok ut i motor rom, men så litt olje ved reimhjul ? Er dette lekkasje via en simring inni der eller tegn på større problem? Andre innspill, ting en bør vite og sjekke?

Det er seige motorer. Jeg har hatt min siden 1987 og ikke vært et feilslag ennå. Tror ikke deler er noen problem. Du får både i Bergen, Stavanger og i England. Men England er det rimeligste. Når det gjelder kjølesystem var det vel 2 slag som vanligvis ble brukt. Det var Bowmann sitt og det til King's i Bergen. Bowmann får du i hvert fall kjøpt ennå. Hvor mange problemfrie år en kan få er jo bare et ønske. Du ser jo ganske nye kjente motorer havarerer både før og etter garantitiden. Ser du kan få kjøpt heloverhalte uten kjølere i England for rundt 50 tusen.

Prøv å forske meir på kvifor motor måtte oberhales. Min siste båt med ford hadde også vert overhalt litt over ti år siden, men røyk som et uvær. Allt ok og skulle ryke sa "alle". Men 14 dager etter kjøp så havarerte motor, og det viste seg seinere at det var av samme feil som 10-15 år siden. Sjøvann i eksos kom i retur når motor ble stoppet og lå og tærte på ventiler og sylinder/stempler..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 1 måned senere...

Har hatt samme motor i en Fjord 880 og det er en solid motor. Grunnen til at de er kalde ved lav belastning.er at Sabb bygget inn en by-pass på kjølingen. Dette gjorde de fordi motoren er levert til mange fiskebåter og der ble det kjørt full fart inn til lossing av fisk med det resultat at manufoilen sprakk da de stoppet motoren med en gang etter høy belastning. Dette er motorer med grove klaringer og de bruker også en del olje(4-5 liter på 100 timer er ikke unormalt). Utover problem med sur røyk grunnet lav temperatur på lav belastning så er disse motorene normalt noe man har få problemer med. Det sies på folkemunne at de må "skytes" om man skal ta livet av dem.

Varmgang er i hvert fall ikke noe problem på disse med by-passen som er bygget av Sabb. Om jeg ikke tar feil, har Frydenbø i Bergen fremdeles folk i staben sin som var med å levere disse motorene nye og jeg fikk i hvert fall god hjelp til å "roe meg ned" da jeg var bekymret for lav temp/oljeforbruk. Motoren min var gått ca 1700 timer da jeg overhalte dysene på den. Jeg hadde en dyse med feil på og trykktestet/justerte de andre samtidig.

Du kan lese litt om den jobben her: https://baatplassen.no/i/topic/53619-service-p%C3%A5-dyser-fordsabb-2728t-g%C3%A5tt-1700-timer/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...