Jump to content

Juridisk spm angående utleie av brygge til båtforening

biozide

Recommended Posts

Hei,

Er det noen her på forumet som kan svare på følgende:

Vi eier et par brygger, der den ene er utleid til en opprettet båtforening for 5 år av gangen, ca 10-12 plasser for den nette sum av 7500,- per år for hele brygga.

Nå er det kommet meg for øre at når noen ikke vil ha plassen og en ny leier kommer på plass, byttes det penger mellom gammel og ny leier utenom foreningen.

Båtforeningen ble opprettet for å administrere vedlikehold og plassdisponering.

I mine øyne "selges" retten til plassen uten at vi som grunneier er involvert. Regner med at det er håpløst å spore dette. 

De realiserer en gevinst ved opphør av leie og ny leier betaler uten å få en tinglyst rett til plassen. Hvis vi hadde solgt en tinglyst rett måtte vi i tillegg skattet 27%. 

Hva kan jeg slå bordet med av lovgivning? Er det egentlig bare å forklare dem at de har kastet pengene rett i dass ved å betale til noen som ikke har råderett/hjemmelshaver til plassen?

J

du må forklare hva som er problemet ditt......

byttes det penger mellom gammel og ny leier utenom foreningen for plassen...ser på det som et problem. De betaler fast leie til båtforeningen til vedlikehold og plass.  

Du har leiet ut bryggen til en forening, med det formål at de skal fremutleie til en ubestemt krets personer, uten noe krav om samtykke fra deg -- hvis ikke du har et helt tydelig forbud mot omsetning av slik fremleierett i avtalen, angår det ikke deg hva fremleietakere gjør seg imellom. Så dette behøver du ikke å bekymre deg om. Derimot vil det gi deg et argument for leieøkning ved fornyelse av avtalen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...