Jump to content

Skjeldent besøk i sørlands skjærgården ?


`MINA'

Recommended Posts

På seilturen fra Mandal til Kr.sand i dag fikk vi flott besøk fra Lille Sesøy og helt inn til havna i Høllen Brygge ( Søgne ) der vi stoppet og handlet.

 

Trodde først det var en nise, men når vi fikk se lengden på nebbet og fargene, samt ryggfinnen er vi overbevist om at dette er en delifin !! ( ? ) Den var ca 170 cm. Ikke fullvoksen da vel ?

 

Den hoppet og lekte seg rundt båten i ca 1.5 time. Tok piruetter, hoppet høyt rett opp i lufta, svømte på ryggen m.m. Men helst holdt den seg langs båtsiden der den fulgte oss frem til Høllen. Fantastisk syn. Spesielt for barna.

 

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

..Visste ikke engang at det fantes niser på disse kanter av hverden jeg....

Åjo! Tidvis kommer det hele svermer (heter det sverm?) av niser. De følger brislingstimen og kan iakttas fra båten. De er ikke lettskremt heller. Svømmer rett under og foran båten. Flott skue. :o)

 

Forresten - flotte bilder GeV! :o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Stemmer som Walther-S sier.

 

30 Juli 03 på tur fra Sandefjord til Skagen kom vi opp i noe som måtte være en "nisekongress". Ett fantastiskt skue å se en 30 -40 niser som hoppet og spratt rundt båten.

 

På den samme turen. Rett før vi kom inn til Danskekysten, fikk vi ett kjempe vak rett ved siden av båten. Det var en hval, men jeg har ikke peiling på hvilke hvalarter som befinner seg i Skagerak.

 

Uansett var det en fantastisk tur over "dammen" ned til Danmark.

 

PS. Er ikke nødvendig med seilbåt for å oppleve Niser. de bryr seg overhodet ikke om motorlyd.

 

Mariell.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Når vi fikk motorbåter i nærheten av oss, forsvant delfinen til "støyen" var borte  :wink:

 

Sikkert det han tenkte på.

<{POST_SNAPBACK}>

Vel, det er ikke min erfaring. Har hatt både Delfin og Niser rundt Motorbåt i timevis.

Og Delfiner er kjent for å leke seg i baugbølgen på store skip.

Men de har vel vært hørsels-svekket de da ? :wink:

Delfinen "Flipper" er jeg sikker på prøvde å parre seg med gummibåten vår. Virket som han var dypt forelska ihvertfall... :lol:

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Bestefaren min brukte uttrykket nisestille. Det var da det var så stille (lite vind) at en kunne høre nisene blåse på lang avstand.

Jeg kan faktisk huske at jeg var på nisejakt med ham. Det var spennende, vi rodde utpå når det var nisesitlle og brislingen var i fjorden. Vi hørte nisene og så når de brøt vannflaten. Så hadde han den erfaringen og intuisjonen som skulle til for å vite hvor den neste gang kom opp og så et velplassert skudd... Om nisene var til privat bruk eller om de ble levert til oppkjøper vet jeg ikke, kan ikke huske at jeg har spist nise....

 

tj

Link to post
Share on other sites

Delfinen "Flipper" er jeg sikker på prøvde å parre seg med gummibåten vår. Virket som han var dypt forelska ihvertfall... :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Noen som kjenner skjebnen til Flipper ??

 

Har ikke hørt eller sett noe til ham de siste sessongene.

 

Siste sessongen jeg hørte noe var den sommeren han fikk propell kutt på ryggen fra brannbåten.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Når vi fikk motorbåter i nærheten av oss, forsvant delfinen til "støyen" var borte  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Tvert imot!

 

Delfiner tiltrekkes av lyden fra propeller og motorer. Jeg var i El Ghouna ved Rødehavet i desember og var på snorkletur. Vi fikk besøk av delfiner på veien ut, og båtføreren (forøvrig en barbent, turbankledd, tannløs og kjederøykende Egypter) gjorde manøvre slik at delfinene lekte rundt båten en stund. Et uforglemmelig syn :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tvert imot!

 

Delfiner tiltrekkes av lyden fra propeller og motorer. Jeg var i El Ghouna ved Rødehavet i desember og var på snorkletur. Vi fikk besøk av delfiner på veien ut, og båtføreren (forøvrig en barbent, turbankledd, tannløs og kjederøykende Egypter) gjorde manøvre slik at delfinene lekte rundt båten en stund. Et uforglemmelig syn  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Stemmer sikkert det. Vi hadde motoren i gang når vi traff den. Men utenfor Tåneset kom det en svær "3-etasjer" i mot oss. Da var det slutt på leken en stund.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...