BingoBonzo Startet 7.Mai.2015 Del på Facebook Startet 7.Mai.2015 (redigert) Har jobbet litt med å kartlegge hvilken båt som kan bli den neste. Se: https://baatplassen.no/i/topic/113416-neste-b%C3%A5t-hvilke-muligheter-finnes/page-4? Ser at båter i området rundt 40fot deler seg grovt inn i 3 typer:1. Flybridge - Eksempel: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=58670021&searchclickthrough=true2. Sportcruiser med kalesje/hard-soft top - Eksempel: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57788444&searchclickthrough=true3. Sportcuiser med lukket kabin/soltak - Eksempel: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32769368&searchclickthrough=true Følger litt med på finn.no (litt for mye kanskje..) og ser at det er bra aktivitet i dette segmentet. Spør derfor, hvilken båttype hadde DU valgt i dette segmentet hvis du kunne velge fritt uten å tenke på pris/praktiske ting? 1. Flybridge - Eksempel NW 420 Fly (eller Princess/Fairline/osv)2. Kalesje - Eksempel Princess V45 (eller Bavaria/Sealine/osv)3. Lukket - Eksempel Grandezza 39 (eller Azimut/Marex/osv) PS: Er på jakt etter smak og behag, skriv gjerne et par linjer hvorfor du velger akkurat denne båttypen. Redigert 7.Mai.2015 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
stian83 Svart 7.Mai.2015 Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 Nr 1. Hadde de ringt fra hamar bare.. fordi den har flybridge :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Mai.2015 Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 (redigert) Til bruk i ytre oslofjord, Sørlandet og svenska vestkusten hadde jeg valgt en soft-top eller hard-top med skyvetak. I Monaco, st.Tropez osv hadde jeg gått for flybridge. Lukket båt på Vestlandet. Det finnes ikke mange farvann i verden med en skjærgård som vi har her, og attpåtil har vi allemannsretten! Helt unikt! Og for å få full glede av denne kystperlen trenger du en båt som du lett kommer inn på skjæra med og som ikke er for stor og tung med for mye vindfang. Vil du ha mest mulig kvadratmetere og flere bad og balkong og bar så finnes det plenty av hyggelige hoteller. V42 passer bra. Redigert 7.Mai.2015 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.Mai.2015 Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 FB, det er som et kinderegg. Alt i en løsning :) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Windy37GM Svart 7.Mai.2015 Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 (redigert) Pensjonistveranda? Ikke enda... :-) mvh Windy37GM Redigert 7.Mai.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
baatsman Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Hehe skal komme og skyggelegge cockpiten din :) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
glalaks Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Flybridge om jeg har råd til en med stor nok terrasse. Har alltid drømt om en fb-båt, og sagt at det skal jeg ha! Men siden økonomien tilsier på sikt en båt på rundt 30 fot, så har jeg endret mening til åpen båt med stor uteplass. Så små fb-båter er rett og slett for små.. Kanskje en trawler?;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
marius Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Liten FB båt med autopilot, varm og tørr i dårlig vær, late dager i solskinn i 5 knop på FB, selfølgelig på autopilot, liten nok til å smyge seg en plass i havn. Kinderegg. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Jeg er i samme vurdering som deg. Har en 34 fot nå og ser på 37-42. For meg er lukket båt / HT trolig utelukket. Når det først er er sol skal jeg jammen sørge for at alle mulige solstråler treffer meg. Med HT og luke i taket blir det etter min mening for lite sol på meg da sola må stå ganske høyt på himmelen for å komme inn i båten. Flybridge er således bedre da man har begge deler. Sol på taket og lunt nedenfor. Så var det dette med design da... Gubbeloft / pensjonistveranda er jo dekkende i mitt hode. Jeg syntes rett og slett det ikke det er pent og føler at jeg må få 10 år til på baken før det blir FB. Så jeg titter igjen på en kalesjebåt med de fordeler og ulemper det har, men for meg så er fordelene større en ulempene med knepping av puslespill. Overlegent design, masse sol, og STOOOR uteplass i solen er hva både jeg og rederinnen setter pris på. Når regnet kommer og trommer på kalesjen, og den kanskje drypper litt, blir hun kanskje våt og rent romantisk og drømmer tilbake om ungdommens teltturer... og det er en bonus for meg... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
MajorAndy Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 (redigert) Har haft åben båd (Bayliner 2655), lukket båd (Skilsø 33 arctic og Aquador 23HT) og flybridgebåde (Forbina 33 og NW390). De sidste 8 år har jeg haft flybridge og kunne ikke tænke mig andet. På Nord Westen tager det under fem minutter at tage presenningen af eller på. Det samme var tilfældet på Forbinaen. Dette er således helt uproblematisk at gøre og det betyder - som andre også siger - at man har alle mulighederne: Åben, lukket og med agterdæk under tag. Især vil jeg påpege flybridgens nytte når man IKKE sejler. På en god dag er det der man soler, spiser, og hygger. Det er dejligt at sidde lidt oppe med fuld udsigt rundt omkring, uden at ligge i skygge fra andre både. Eneste ulempe jeg kan komme i tanke om er dobbelt instrumentering og at båden skal have en vis størrelse for at flyen bliver andet end to alt for lave stole på for lidt plads (som jeg synes de små Targaer og Skilsø 33 Fly har det.) Det med pensionistveranda forstår jeg simpelthen ikke. Det må være nogle associationer som er særlige for Norge. Prøv at se en 12-årigs ansigt når han/hun sidder på flyen og man svæver næsten lydløst hen over vandet med 25 knop. De kan ikke få smilet af... Redigert 8.Mai.2015 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Valg av båt er jo som regel snakk om kompromisser. Viktig å ha en mening om hva man selv ønsker, eller savner på den man har. Det finnes båter til 200.000,-/ 500.000,-/1 mill/2 mill/3 mill/4 mill. Når man kommer opp dit kan man får det slik en drømmer om. Men som vi skrev om i Finn-annose-tråden, om en skal handle båt til 1 mill, så ny som mulig, lukket og med mulighet for å sitte ute i solen underveis, Kan Skilsø 33FB (Riviera 925) være tipp topp som en mellomting før man har de siste millionene i bakhånda. NW420 er nok stjerna, både for meg og mange andre. Og heller P- Princess enn V-Princess, for min del. Følg eget hjerte, ikke andres, mener jeg. Mye flott uten Fly, men skyvedøra måtte jeg ha hatt. (tdlig ut - sent opp) Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 (redigert) Jeg ønsker meg båt med flybridge og hadde uten tvil valgt dette. Da har man etter min oppfatning alt i ett, dessuten har man fin oversikt/utsikt fra "taket". Bør imidlertid være på 35 fot+ for å ha grei plass på FB og unngå følelsen av å sitte på en litt lav krakk med rattet mellom beina . Dessuten får jeg mer og mer sans for trawlere, der er det som regel mye plass over alt. Redigert 8.Mai.2015 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Det er en rekke fordeler med skyvbar soft-topp som på f.eks Sealine. Rask å åpne og lukke samt at man kan kjøre eller oppholde seg i båten med lukkede vegger rundt hele båten og åpent tak. Blir veldig lunt der inne, mens sola kommer inn. Perfekt slik været er f.eks. I dag. Valg av type båt er og blir en balansegang mellom ulike kompromisser og kun kapteinen selv kan svare på hva han selv foretrekker. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
BingoBonzo Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Først og fremst, beklager at jeg ikke har fått fulgt opp denne på en stund! Ser at 58% velger flybridge, mens det er 24% på kalesje/HT og følgelig 18% på lukkede båter. Gode innspill i denne tråden for det ene og det andre, og det reflekterer vel sånn passe greit båtmarkedet.. Undersøkelsen gir selvfølgelig bare hint, reflekterer jo ikke alder, sted eller bruksmønster. Men understøtterdet jeg ser og hører om at det lettere å kjøpe/selge flybridge båter enn andre type båter i denne prisklassen. Jeg har gått fra standard kalesje til soft-top (som kan åpnes/lukkes på 5 sekunder) og vet med meg selv at jegaldri vil tilbake til en standard kalesje. Har vært inne i en del FB båter og ser vel at p.t. så klaffer ikke det heltfor min del. En båt hvor man kan sitte inne, men med taket åpent, lukke igjen taket når det er dårlig vær, og samtidig kan lukkeigjen helt for de kalde vår/høst kveldene må være perfekt for min del. Men klart, alt er jo ikke hugget i sten, det eralltid kompromisser man må gjøre. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.