Jump to content

Verditap på 35 foter fra 80 tallet

kveldsmat

Recommended Posts

Hei folkens. Vurderer faniliens neste hytte og trenger litt hjelp fra dere for å sette opp regnestykket på investeringen. Ser etter en båt i området 500-600.000 kr klassen, 33-36 fot. Da blir det gjerne en doning fra 80 tallet ( feks princess 35t eller birchwood)

Spørsmålet mitt er hvor dere vil anta st disse båtene faller i verdi de neste 5-10 årene. Vet at verditap er mye avhengig av merke men sånn ca, har dere en formening?

Hvis jeg har et 10 års perspektiv, vil det være smartere å heller finne meg en fra mid-90 tallet ift videresalg?

På forhånd, tusen takk for innspill!

Magnus

Verditapet blir nok uansett lavere jo eldre båten er. Spørsmålet er vel heller hvor mye mer du må investere i teksniske installasjoner, vedlikehold og oppussing av et objekt fra 80-tallet kontre fra 90-tallet. Generelt sett slipper men nok unna med mindre utskiftninger og oppussing av et objekt fra 90-tallet, men det er klart man finner godt vedlikeholdte- og oppdaterte objekter også fra 80-tallet. Let opp et par aktuelle båter fra begge tidsepoker og vurder de oppimot hverandre. Finner du noe som virker bra bør man i tillegg ta med båtkyndig på en gjennomgående befaring.

Takk for svar. Så hvis jeg skal skyte veeldig fea hofta; en båt fra mid-80 tallet i ca kr 500.000 skiktet, blir det skivebom å regne med et generelt verditap (uforutsette feil ikke medbetegnet) på ca kr 20.000 pr år omtrent? Altså vil den normalt kunne selges for kr 400.000 i 2020? Jeg vet jeg oppfordrer til omtrentlige synsinger her ?

Det hele kommer vel veldig an på hvordan man vil ha tingenes tilstand. På min båt - som faller innenfor trådstarters range - er det 6-700 000 i påkost og oppgraderinger siste 10 år. Verditapet kommer i tillegg. Noe av dette helt nødvendig, og en stor del nice-to-have og noe rene jeg-vil-bare-ha greier. Får jo lite igjen for det i dag.

Så det kan jo styres litt dette.

I våre usikre tider vet vel ingen hvordan markedet kommer til å være om 5-10 år, så å sette opp noe regnestykke for det tror jeg ikke er noe å bruke tid på egentlig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det beste er nok å beholde båten hvis man tar seg bryet med å koste på den så mye.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

En P35 fra 1985 er det helt sikkert mange som vil ha om 10 år også. Den har et tidløst design, god plass, og oppfyller mange praktiske krav for en familie som skal på båttur. Hva prisen vil være om ti år er jo vanskelig å si. Men kravene endrer seg blant folk. For en del år siden var en tresnekke på 24 fot en romslig familiebåt. Solux 24 var rene luksusen i forhold. Scand Baltic har for lengst tatt over den rollen, og Bavariaer på mellom 32 og 40 fot er i ferd med å bli allemannseie.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...