Rune Enur Startet 8.Mai.2015 Del på Facebook Startet 8.Mai.2015 Jeg har mulighet nå til å selge en båt jeg kjøpte i Mars med 300.000 i fortjeneste. Må jeg skatte av disse 300.000 da siden jeg ikke har hatt båten i ett år eller mer? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Så lenge båten ikke har vært benyttet i næringsvirksomhet (feks at du har leid den ut i stor skala) er svaret i utgangspunktet nei. Løsøre i privat eie er ikke underlagt gevinstbeskatning, og med løsøre regnes i denne sammenhengen også biler, båter, campingvogner etc. Men har du for vane å kjøpe og selge båter med gevinst, slik at dette kan defineres som næring (= virksomhet egnet for å gi overskudd på sikt) får du skatteplikt. Merk at det ikke er beløpsstørrelsen i seg selv som er det avgjørende. Regel du tenker på om ett år, gjelder for boliger. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Rune Enur Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Takk for svar:)Jeg har ikke planer om å selge men jeg vet at dette med skatt på fortjeneste har vært diskutert en del på holmer og skjær:) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Hvis det var skatt på fortjeneste burde man kunne avskrive tap også, og det kan mann vel ikke... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Torsen67 Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Du har feks lov til å kjøpe å selge 3 biler i året. Dette går under hobbyvirksomhet. Vet om en som gjør dette. Dog med dyrere biler så det blir god fortjeneste. Dette registreres jo hos biltilsynet, så myndighetene har en grei oversikt på hvor mange biler som blir kjøpt og solgt pr år av menigmann. Flere enn 3 biler blir sett på som næring, så da skal det oppgis i selvangivelsen. Båt der i mot går muligens under samme regel. Men å tilfeldigvis selge en båt som du spør om, da regner jeg at du med god samvittighet kan stappe penga i lomma. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Uansett imponerende å faktisk tjene penger på en båt nå om dagen;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.