Jump to content

Rett Defa Landstrømlader til min båt/batterier


pannelars

Recommended Posts

Bytter til 2 helt nye batterier nå og tenkte å montere inn Landstrøm når jeg først skal holde på. 

 

Har bestilt 2 stk 80 ah batterier, en til forbruk og en til start. Disse blir koblet sammen med hjelp av BEP Batteri-isolator.

 

Har ikke 100% oversikt på hvordan dette er koblet idag, men når jeg bytter tenkte jeg å koble det slik at dynamo fra motor blir koblet på forbruk samt landstrøm lader. For slik jeg har forstått BEP skal den lade start når forbruk er fullt.

 

Siden jeg bruker BEP trenger jeg kun lader med 1 stk uttak, stemmer det?

 

Sett for meg denne laderen da den støtter 200 Ah og jeg har totalt 160 Ah. Er rett Defa for meg dette da?

 

DEFA vanntett marinelader 1x7 amp Plugin

http://www.seatronic.no/landstrom-landstrom-c-81_385/defa-vanntett-marinelader-p-4739

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at du ønsker separat start og forbruk?

 

Jeg gjorde noen vurderinger rundt dette selv tidligere i vinter og hva som er riktig valg avhenger av båt, utstyr og bruksmønster. Jeg endte opp med 2 stk. 100Ah koplet i parallell med Defa Marinelader 1x7 tilkoplet. Det er nok mange på dette forumet som hardnakket vil påstå at du bør ha separat start og forbruk men har du en relativt moderne motor så bruker denne nesten ikke strøm ved start og slik sett blir det mange Ah som du aldri får glede av. Dersom du parallellkobler har du i praksis 200Ah tilgjengelig til forbruk, vel, det vil si 100Ah+ avhengig av batteritype og hva motoren trenger av startstrøm. Du har også bra med Crank Amps i forhold til startbatteriet. Dette er midt i blinken med tanke på mitt bruksmønster ettersom jeg prioriterer mye Ah tilgjengelig og har dessuten installert batterimonitor slik at jeg hele tiden vet hvor mange Ah som er igjen på banken.

 

Om dette er noe du bør vurdere er en helt annen sak selvfølgelig :)

 

Svarte ikke direkte på spørsmålet ditt men siden det ser ut som du har batteri i bestilling kan det jo være greit å fremdeles vurdere oppsett. Jeg forstår de som har separat start og forbruk når forbruksbanken består av flere batterier men 2 x 80Ah er jeg mer skeptisk til.

Link to post
Share on other sites

7A lader blir stusselig.. men kan være nok til vedlikehold når båten ligger i opplag. 

Laderen bør gi 10% av batteribanken som minimum, helst rundt 20% om du overnatter i gjestehavn hvor du samtidig bruker 6-10-12A til kjøleskap, diesel/parafinvarmer og litt lys.

Pass også på å finne en lader som er rett til batteritypen du har ombord, så ladingen blir tilpasset, spesielt om båten blir liggende lange perioder med landstrøm i havna.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

hvorfor ikke bruke min patent da ? , jeg er selv mekaniker og vet att om du lader batteriene for mye over lengre periode så ødelegger du batteriene og skifter til større batterier fordi du tror det er årsaken , jeg har en gsm unit som gjør att du kan slå av eller på land strøm eller strøm inn til batteriene som du skal lade , dette og en innbrudds alarm eller vann alarm eller brann /propan alarm . alt dette for 1990 kr . og ikke være redd for om du ikke har signal der for du vill bli oppringt fra båten din så fort du har sendt sms , slik att du vet att båten har utført sekvensen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...