k1mbo Startet 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2015 Monterte drevet på båten i dag. Volvo penta 290 dpe. Fikk kjørt ut sylindrene når eg skulle montere drevet, men "hetten!" var ikke montert så telleren registrerte ikke at sylinderene gikk. Men etter drevet var ferdig montert virker ikke powertrim tilten skikkelig lengre. Får tiltet ned, men når eg prøver å tilte drevet opp skjer ingenting. Og nå er virker det som om indikatoren i dashbordet ikke vet hvor drevet er. Noen som har vert borti lignende problem? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 (redigert) Holder du beach mode knappen inne når det skal opp ? Sjekk reelene. Juster tilteindikatoren riktig. Redigert 8.Mai.2015 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Har prøvd med beach mode og. Funker fint ned. Men telleren er død. Blinker bare rødt i det øvre røde led lyset. Fungerte fint før drevet ble montert i dag. Hvordan justerer eg tiltindikatoren? Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Prøvde nettop å bytte om på releene ved pumpen, men ingen forskjell, går ned, men ikke opp. og telleren er like død :( Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Indikatoren syns at drev er helt opp, så vil ikke gi mer tilt når du trykk på knappen. Kjøre drev helt ned og løsne den plast skru som fester den plast stykk med tenner på hetter, trekk den ut og rotere den rundt tannhjul med urs inntil telleren beginner og leser. Du må prøve flere ganger inntil telleren leser -4-5 med den plast stykk montert så at den plast skruen passer. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 (redigert) Litt på tynn is her, men det skal finnes et spor på tannhjulet som skal stilles før du setter på skinna på hjelmen. Beskrevet i manual for drevet. Selve sensoren sitter på innsiden Sikker på at det ikke er dårlig kontakt i noen ledningene til reelet panelet ? Tror at tilten bare snur hvilken vei motoren går. Tror du skulle laste ned manualen og teste giveren. Redigert 8.Mai.2015 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Håper det er det som gjør det! Skal løsne hjelmen i morgen og sjekke :) Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Du trenger ikke løsne hjelmen! Bare skru av den plaststripsen tannhjulet går i. På tannhjulet finnes et merke (rund fordypning) som skal stå i begynnelsen på plaststrips med tagger. Da er det grunn innstillt.så kan du fin innstille et hakk eller to i forhold til hvor du ønsker at Telleren skal begynne.det skal vel egentlig stå 0 på tilt instrument når drev er i linje med bunnen på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 (redigert) Manualen sier at den skal stilles til -4 når drevet er nedtiltet og at drevet skal ha 15kg lodd/vekt på bakplata. Da er det visst 12 grader trimmingsvinkel. Sjekk manual Redigert 8.Mai.2015 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 9.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Prøvde trikset til GEHU i dag, men ingen forandring :( Det viser ingenting i displayet. Bare blinking i øverste ledlyset. Byttet om på alle releer. Kommer klikking når eg trykker inn beachmode og, så er kun tilt opp som er dødt, (og displayet) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Har du sjekket sensoren på innsiden ? Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Se om du kan få noen til og se på tilt instrument mens du forsiktig snur på Tannhjulet på utsiden! Hvis det ikke skjer noe når det tørnes høres det ut som trimsensor defekt eller ledningsbrudd. Kan være litt trang og komme til sensor på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 9.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Ingenting når eg vrir på hjulet :( Vist sensoren står like bak motoren og det er den som er feilen blir det ikke lett å komme til nei :( Skal måle litt å se om eg finner noe ledningsbrudd før pumpen, men rart at noe på innsiden skal ryke når eg står ute å monterer drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq280-dpc_drive.html#/150 Se side 148 og utover Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Da var problemet løst!! :D Eg hadde rett og slett ikke snudd tannhjulet nok! Roterte det 2 hele runder i retning nedover tilt, slo tenningen av og på og så begynnte det å telle, og drevet lot seg tilte i begge retninger. Så da var det bare å finjustere det og montere skinnen til tannhjulet igjen! Et steg nærmere sjøsetting. Nå er det bare å kjøpe og montere en ny dynamo som gjenstår :) Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Takk til alle for alle bidrag og løsninger! Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 http://www.triconor.no/marine.aspx Sitér dette innlegget Link to post
hentor Svart 14.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2017 Dette funket for meg også, vp 290dp-a - b - - c -d - E, usikker 1994mod)stille på tannhjul på styehjelmen. Fort gjort når båten er på land, mer hazzle i vannet. Drevet sto fullt ned, ville ikke opp, ingen lyd i hydraulikk opp, hydraulikk kjørte ned(men drevet sto allerede helt nede). Indikator viste full tilt/høy pos. Tannhjul hadde blitt vippet ut av pos av groe og blaskjell. Drevet 290dp, med min type styring iallefall, går altså ikke opp om tiltindikator er ute av synk. Ned går det uavhengig av indikator. Sitér dette innlegget Link to post
Robinson Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Er det sånn at strømmen til instrumentet blir kuttet hvis sensor/tannhjul er ute av synk? Sitér dette innlegget Link to post
jfossli Svart 11.November.2018 Link til dette innlegget Svart 11.November.2018 Hei, Jeg fikk akkurat samme problem når jeg tok opp båten. Kjørte først drevet opp og deretter ned igjen. Da hadde indikatoren gått bananas og det var ikke mulig å heve på nytt. Har kjørt prosedyren med å kjøre tannhjulet rundt noen ganger så nå viser indikatoren -4, men fortsatt får jeg ikke kjørt drevet opp. Jeg forsøkte imidlertid å bytte om på releene før jeg kom så langt. I den sammenheng kan det være at en av ledningene på det ene releet er løsnet/revet av, alternativt om det var det som var feilen fra starten av også. Kan noen fortelle meg om den løse ledningen på bildet nedenfor skal være løs eller om den skal stå på den tomme plassen i kontakten? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 11.November.2018 Link til dette innlegget Svart 11.November.2018 Den løse ledningen skal stå der det mangler ledning. Den har irret/knekt av selve kontakten som sitter i den sorte plastbiten. Hadde samme feil på ett av mine drev. Byttet hele kontakten og alt ok etterpå... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.