Jump to content

290 drev powertrim fungerer kun ned, ikke opp

k1mbo

Recommended Posts

Monterte drevet på båten i dag. Volvo penta 290 dpe.

Fikk kjørt ut sylindrene når eg skulle montere drevet, men "hetten!" var ikke montert så telleren registrerte ikke at sylinderene gikk.

Men etter drevet var ferdig montert virker ikke powertrim tilten skikkelig lengre. Får tiltet ned, men når eg prøver å tilte drevet opp skjer ingenting. Og nå er virker det som om indikatoren i dashbordet ikke vet hvor drevet er.

Noen som har vert borti lignende problem? 

Indikatoren syns at drev er helt opp, så vil ikke gi mer tilt når du trykk på knappen. Kjøre drev helt ned og løsne den plast skru som fester den plast  stykk med tenner på hetter, trekk den ut og rotere den rundt tannhjul med urs inntil telleren beginner og leser. Du må prøve flere ganger inntil telleren leser -4-5 med den plast stykk montert så at den plast skruen passer. 

Litt på tynn is her, men det skal finnes et spor på tannhjulet som skal stilles før du setter på skinna på hjelmen. Beskrevet i manual for drevet.

Selve sensoren sitter på innsiden

Sikker på at det ikke er dårlig kontakt i noen ledningene til reelet panelet ?

Tror at tilten bare snur hvilken vei motoren går.

Tror du skulle laste ned manualen og teste giveren.

Redigert av Seasu (see edit history)

Du trenger ikke løsne hjelmen!

Bare skru av den plaststripsen tannhjulet går i.

På tannhjulet finnes et merke (rund fordypning) som skal stå i begynnelsen på plaststrips med tagger.

Da er det grunn innstillt.så kan du fin innstille et hakk eller to i forhold til hvor du ønsker at

Telleren skal begynne.det skal vel egentlig stå 0 på tilt instrument når drev er i linje med bunnen på båten.

Da var problemet løst!! :D

Eg hadde rett og slett ikke snudd tannhjulet nok! Roterte det 2 hele runder i retning nedover tilt, slo tenningen av og på og så begynnte det å telle, og drevet  lot seg tilte i begge retninger.

Så da var det bare å finjustere det og montere skinnen til tannhjulet igjen! Et steg nærmere sjøsetting. Nå er det bare å kjøpe og montere en ny dynamo som gjenstår :)

• 2 år senere...

Dette funket for meg også, vp 290dp-a - b - - c -d - E, usikker 1994mod)stille på tannhjul på styehjelmen. Fort gjort når båten er på land, mer hazzle i vannet. 

Drevet sto fullt ned, ville ikke opp, ingen lyd i hydraulikk opp, hydraulikk kjørte ned(men drevet sto allerede helt nede). Indikator viste full tilt/høy pos. 

Tannhjul hadde blitt vippet ut av pos av groe og blaskjell. 

Drevet 290dp, med min type styring iallefall, går altså ikke opp om tiltindikator er ute av synk. Ned går det uavhengig av indikator.  

DSC_2162.JPG

• 7 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Hei, 

Jeg fikk akkurat samme problem når jeg tok opp båten. Kjørte først drevet opp og deretter ned igjen. Da hadde indikatoren gått bananas og det var ikke mulig å heve på nytt. Har kjørt prosedyren med å kjøre tannhjulet rundt noen ganger så nå viser indikatoren -4,  men fortsatt får jeg ikke kjørt drevet opp.

Jeg forsøkte imidlertid å bytte om på releene før jeg kom så langt. I den sammenheng kan det være at en av ledningene på det ene releet er løsnet/revet av, alternativt om det var det som var feilen fra starten av også. Kan noen fortelle meg om den løse ledningen på bildet nedenfor skal være løs eller om den skal stå på den tomme plassen i kontakten? 

1495815688_Bildehydralikkstyringhevesenkedrev.jpg.1b318abe7cd30c78985d35e254030b38.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...