Jump to content

Hvor skal merkene/"skiltene" settes på båten?


Båtkjøper

Recommended Posts

Dumt spørsmål, men pytt sann ;-)

 

På vår nyinnkjøpte båt, har vi nå fått tilsendt noen merker som skal settes på.

Med registreringsnummeret er det skrevet HVORDAN man skal sette det på, men ikke hvor.

 

Det er snakk om følgende merker:

2 stk reg.nr

2 stk Securemark

Venter på merker fra Redningsselskapet (totalmedlem)

 

Skal de settes både utvendig og innvendig, evt ca hvor?

Tips til en skikkelig nybegynner? :-)

Redigert av Båtkjøper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer jo litt an på hva slags båt det er, men hovedregelen er jo et nummerskilt på hver side av skrog/overbygg/vindskjerm, etc. slik at de er lett synlige. Unngå plassering der hvor det forekommer "gnisning" i fra tauverk,fendere, o.l. Ta en titt i båthavna på andre lignende båter hvor de har plassert skiltene.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg tar frem denne tråden igjen ...

 

På min forrige båt, Nordkapp, så ble registreringsnummret aldri satt på, dette pga at jeg fant ingen god plasseringssted samt at Securmark merket så ikke ut, fult av dill. Nå er en ny Nordkapp på tur, må nesten få på dette registreringsskiltet denne gangen. Tror jeg velger RS denne gangen da deres skilt ser bedre ut. Men, plassering da? Tror jeg velger å sette det under fender linje (heter det det?), ca 75% fra enden av båten mot bauen og 10 cm ned fra fenderlista. Hva er reglementet rundt dette? Har søkt litt på nette, fant ingen konkret ting rundt dette, fikk bare intrykk av at man må bare hive det på båten slik at det vises.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Man behøver absolutt ikke sette på noe medlems-klistremerke fra RS på båten. Det er kun et reklamestunt. Du er like mye medlem og har samme retigheter uten skilt. Ved assistanse holder det å oppgi navn.

 

Registreringsnummer fra RS er også en frivillig sak. Du kan gjerne la være å sette på nummeret eller lage deg et eget skilt etter din smak med registreringsnummeret. Registreing i RS er i prinsippet frivillig, men noe man ofte blir påtvunget gjennom forsikring eller båtforening. Men man behøver ikke sette på noe skilt og det er neppe noen regler for det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 10 minutter siden:

Eg har kuttet ut medlemsskiltet og har kun reg nr fra securmark. 

 

Ble for stort og dominerende på min båt. De burde hatt noen bittesmå. Men spurte rs og de sa at det var ikke nødvendig med total lappen. 

Går jo an og "pynte" litt på nummerskiltene i fra Securmark. På min forrige båt klippet jeg vekk det meste av reklamen/kantene, slik at bare selve nummeret sto igjen. Ble jo straks mye bedre.

Link to post
Share on other sites

For noen primadonnaer... vitsen med merkene er jo at arbeidet for myndigheter og redningstjeneste skal bli enklere om det skulle skje noe. Registreringsnummeret er i mine øyne svært viktig å ha på båten. Om den skulle bli stjålet, om den blir funnet opp ned, har vært med i en ulykke eller er savnet... det er ingen ulemper med å ha et lettlest og synlig nummer på båten. Det er rett og slett ikke kult å la vær å sette det på.

Link to post
Share on other sites

Enig i registreringsnummer. Det MÅ være på.

 

En i båtforeningen vår hadde en oppfordring om dette. Han jobber i hovedredningssentralen, og der brukes det årlig enorme ressurser på å lete etter folk når det bare er båter som har slitt seg. Grunnen er at de ikke vet hvem sin båt det er og bare må lete.

Link to post
Share on other sites

 

5 hours ago, John_Kr said:

Enig i det, men de behøver ikke se ut som et reklameskilt. De burde sett ut som de gamle småbåtregistret hadde tidliger, små og entydig uten noe dill. I dag har vi flere register, den ene skal overgå den andre i reklame.

 

Her er vi nok ved sakens kjerne . .

Ingen får plassere, eller forlange plassert, stygge klistremerker på mine båter . . !

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Et registreringsnummer kan man vel få lagd selv, i størrelsen (og fonten) man ønsker? Burde ikke være så vanskelig å få trykket et nummer i dimensjoner man kan leve med.

 

Seilbåten min er registrert i Skipsregisteret. Dermed er kjennings-/registreringsnummeret gravert godt inn i selve skroget/overbygget, men det er ikke synlig uten at man åpner ei luke. Har vurdert å få lagd et par mindre nummer for å klistre på et sted det ikke ser alt for galt ut, men så er det jo nok av andre ting å ta tak i først, så dette med nummeret har (fram til nå) gått litt i glemmeboka :blush:

Link to post
Share on other sites

Kyrholmen skrev for 8 timer siden:

For noen primadonnaer... vitsen med merkene er jo at arbeidet for myndigheter og redningstjeneste skal bli enklere om det skulle skje noe. Registreringsnummeret er i mine øyne svært viktig å ha på båten. Om den skulle bli stjålet, om den blir funnet opp ned, har vært med i en ulykke eller er savnet... det er ingen ulemper med å ha et lettlest og synlig nummer på båten. Det er rett og slett ikke kult å la vær å sette det på.

Endelig en som har forstått det. La nå prinsippene fare og finn en plass på båten til reg.nummeret. Når Alfa Romeo, selve ikonet på hva som burde vært ubesudlet av byråkrater  må kjøre rundt med reg,nr, bør det kunne finnes en plass for dette på en båt.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Tar frem denne tråden igjen ...

 

Da fikk jeg min nye båt i mai i år og securmark skiltet ligger pr dd i skuffa her hjemme, har ikke lyst å sette på disse store stygge lappene. Det er vel ikke kommet noe nye styrende rettningslinjer på plassering? Vurderer å plassere ett skiltet bak, burde vært plassert fremme på siden, men den gang ei.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...