Jump to content

Reisetid Bergen(Bildøy) - Leirvik(Stord)


Avsluttet2

Recommended Posts

Har tenkt meg på min første lengre tur i morgen. Reiser sørover så får vi se hvordan været (les vinden) blir. Er det bra så har jeg som mål å komme meg til Lervik på Stord, men vet egentlig ikke hvor langt eller hvor lang tid det tar.

Har ikke funnet hvilken marsjfart jeg har, men med toppfart på 30 knop så er vel kanskje 20 knop en rimelig antagelse??

Om en regner en marsjfart på 20 knop, noen som tør anslå reisetid og kanskje også et ca tall på bensinforbruk på min 90 e-tech.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Distansen Bergen Leirvik er etter gammelt ca 45 nautiske mil. Hvis du holder gode 20 knop i snitt får du altså 2 timers gange hver vei. Rent intuitivt vil jeg tro at du må regne med å brenne omkring 25 liter pr time som skulle gi 100 liter totalt. Prisen tør jeg knapt å regne ut . . . . . :wink:

 

Jeg ønsker deg en fin tur - selv om Langenuen ikke akkurat er det mest spennende Vestlandet har å by på.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei... husk på at jeg er ny i dette og Langenuen er et stykke jeg "kjenner godt" fra utallige kjøreturer med bil over Stord.

Jeg er i alle fall i stand til å kjenne meg igjen og vite hvor jeg er, hvor langt det er igjen osv ut fra det visuelle...

Vi får ta det trygge først og så utvide etterhvert....

Grunnen til at jeg vil til Lerivik er at vi har landsted ikke så langt derfra og det er kjekt å prøvekjøre turen før jeg tar med hele familien.

Det blir eldstejenta på 8 og meg som legger av sted.

Blir det for mye vind og ruskevær slik at jeg ikke føler meg komfortabel korter jeg ned turen og stopper på Os.... med litt fjordvandring i Lysefjorden på tilbakeveien..

 

Takker så mye for opplysningene. Med bensintank på 50 liter så blir det altså å legge fra med full tank på båten og i reservekannene :-)

 

tj

Link to post
Share on other sites

Må vel være litt mer spennende med Nyleia nedover enn Langenuen.. Selv om det kanskje blir litt lengre til Leirvik. Har stort sett alltid regnet 40 NM til Leirvik jeg, men mulig jeg tar feil.

Ja, Nyleia er langt kjekkere å gå, ihvertfall for oss som går sent nok til å få med oss det som vi passerer underveis. Der kan man jo også velge litt forskjellige løp i den nordre enden, selv går jeg helst ved Smedholmen når anledningen byr seg.

 

Langenuen blir helst en nødløsning, med lange balstyrige slep og denslags....

 

Distansen er jeg vel egentlig rimelig sikker på, og så blir det noen mil ekstra med å velge Nyleia.

 

God tur i allefall!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei... husk på at jeg er ny i dette og Langenuen er et stykke jeg "kjenner godt" fra utallige kjøreturer med bil over Stord.

Jeg er i alle fall i stand til å kjenne meg igjen og vite hvor jeg er, hvor langt det er igjen osv ut fra det visuelle...

Ahem, du farer vel ikke av sted uten sjøkart???

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Gjør faktisk det....

Men ser at jeg må investere i to båtsportkart. Men det er mest fordi det er vanskelig å få den store oversikten med kartplotteren.

 

Ellers kom jeg ikke så langt som planlagt. Det ble litt seint i går med ditto sein avgang i dag..... Men til Os kom vi oss.

 

Det hadde jeg min jomfrutillegging til kai - tideligere har jeg bare lagt til i båsen min. Det gikk ganske greit det og på Os var det yrende liv med tivoli osv.. til stor glede for jentungen. Hjem igjen fikk vi vinden mitt i mot oss så vi stampet oss fram og fikk ristet oss godt.

 

Vel hjemme igjen var jeg glad for at turen stoppet på Os. Det var i grunnen langt nok for 8-åringen. Mye bedre at hun kommer hjem med et smil og bamse vunnet på tivoli enn at pappa får utfoldet hele registeret på en dag...

 

tj

Link to post
Share on other sites

Vel hjemme igjen var jeg glad for at turen stoppet på Os. Det var i grunnen langt nok for 8-åringen. Mye bedre at hun kommer hjem med et smil og bamse vunnet på tivoli enn at pappa får utfoldet hele registeret på en dag...

<{POST_SNAPBACK}>

Godt poeng tj. Set ut til at du har skjønt en del (selv om du ikke har kart :lol: ).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

"Hjem igjen fikk vi vinden mitt i mot oss så vi stampet oss fram og fikk ristet oss godt."

 

Hei, hvis jeg ikke tar feil fikk du nordavinden midt i baugen på hjemturen? Da er det ikke dumt å gå innaskjærs fra fergekaien på Halhjem til du kommer ut i åpent lende på nordsiden (husker ikke i farten hva det heter her). Legger du så kursen mot Bukkasundet vil Lerøy etc. gjøre at du ikke får så mye sjø på deg før du er nesten i Raunefjorden. Ok, du får lit skvalp ved Korsneset, men dette er ikke så langt. Utifra din adresse ville jeg og ha kjørt Vatlestraumen for å komme i le for vnden før jeg svingte babord inn mot Bildøy.

Omvei, ja, men du verden så mye koseligere for familien ombord.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nordavind :yesnod:

Har sjekket kartet (det jeg ikke har, men www.norgesglasset har en grei kartside:) og ser at du har helt rett. Det ville spart meg for mye dunking og vi ville fått en kosligere tilbaketur og ikke bare en transportetappe.

Det er vel slike ting en lærer av erfaring og ved å sudere kartet :-)

 

Nå skjønner jeg i det minste hvor det ble av alle båtene, mens vi var alene utpå fjorden :lol:

Takker for gode råd!!!!

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel slike ting en lærer av erfaring og ved å sudere kartet :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Sidan du ikkje hadde kart, var det kanskje likevel lurast å gå ytre vegen. Går du på innsida er det eitt og anna du kan dunka bort i, om ein ikkje følgjer med på kartet. Heldigvis for din del var det god sikt og du fekk ikkje motorstopp, slik at du hadde hatt trong for å oppgi posisjon i kalling for hjelp. :nono:

 

(Papir-)kart er basisutstyr ombord. Sjølv om mange av oss vil meina at sjø/båtsportkart er dyre, er det ei billig investering samanlikna med det ein betaler for båtlivet elles.

 

I tillegg til kart, er kompass heilt naudsynt. Eg håpar i det minste du har fått det ombord...? :wink:

 

Sambandsutstyr, som helst bør vera noko anna enn mobiltelefon, er heller ikkje så dumt...

Link to post
Share on other sites

Har lyst til å melde meg in i den klubben som anbefaler kart. Skal ikke komme med noen :nono:. Men jeg vil påpeke hvor morsomt det er å sitte hjemme og planlegge turen på kartet. Når båten er pasifisert for vinteren, eller ikke riktig har kommet ut enda på våren, er det fint å drømme seg bort på papiret....

Og som du påpekte - hadde du hatt papirkartene ville du ungått en del stamping.

Har selv både ren GPS og kartplotter/GPS i båten, men kikker oftere på pariret enn på kartplotteren..

 

Ha en fin båtsommer

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Sidan du ikkje hadde kart, var det kanskje likevel lurast å gå ytre vegen.  Går du på innsida er det eitt og anna du kan dunka bort i, om ein ikkje følgjer med på kartet.  Heldigvis for din del var det god sikt og du fekk ikkje motorstopp, slik at du hadde hatt trong for å oppgi posisjon i kalling for hjelp.  :nono:

 

Seriøst, dette blir vel tull.... eller er det bare min uvitenhet og dumskap som gjør at jeg reagerer på dette? En kan vel navigere rimelig sikkert med båt som stikker 1m, kartplotter og visuelle observasjoner...

Og ved eventuell tilkalling av hjelp så er jeg jo ikke så hjelpesløs at jeg ikke kan si rimelig nøyaktig hvor jeg til enhver tid var.

Det får da være måte på, det er en rimelig kort tur jeg har vært på. Nesten slik at jeg til enhver  enten kunne se fergene som gikk fra Haljem eller toppen av Liatårnet som er ved hjemmehavn.

 

(Papir-)kart er basisutstyr ombord.  Sjølv om mange av oss vil meina at sjø/båtsportkart er dyre, er det ei billig investering samanlikna med det ein betaler for båtlivet elles. 

Det handler ikke om penger, mer om at bokhandlerne i området som ikke hadde kart og at oppdatert kart for området ikke var klare da jeg skulle handle. Nå er det sikkert klart, så da er det bare å kjøpe....

 

I tillegg til kart, er kompass heilt naudsynt.  Eg håpar i det minste du har fått det ombord...?  :wink:

Nei, jeg har ikke kompass og har vel ikke tenkt å skaffe meg det heller.

 

Sambandsutstyr, som helst bør vera noko anna enn mobiltelefon, er heller ikkje så dumt...

<{POST_SNAPBACK}>

Har stor forståelse for at dette er noe båtførere kan ha bruk for, men kan i min villeste fantasi ikke skjønne hva jeg skal med noe mer enn mobilen til min bruk av båt.
Link to post
Share on other sites

Eg mener at siden du hadde kartplotter, var ikke dette noe risikabelt. Denne er vel sjelden at den svikter. Dessuten er du vel lokalkjent i område?

 

Eg mener du ikke gjorde noe galt. Hadde nok gjort det samme selv, men kart kommer vel etter kvart...

Link to post
Share on other sites

hmmm, er uenig. Murphys lov gjelder også på sjøen, når ting tilspisser seg og utstyret settes på prøve - da kan man risikere at det svikter.... Ville ikke tatt en 20, 30 eller 45 nm tur uten kart ( og en del annet sikkerhetsutstyr) ombord. Regner ikke med at Sjøen og været er bedre rundt Bergen og Os enn på sørlandet. En regner ikke med at en skal få problemer, men de kan dukke opp og da er viktig at utstyret er i orden...... Det er mulig jeg er paranoid, men med barna ombord er det jo høy insats med i bildet da :wink: Og som jeg har hevdet tidligere i denne tråden, kart er gøy..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå skal jeg være forsiktig med å gi meg ut på en diskusjon på ting jeg ikke har erfaring med. Og sjøen og sjøliv er definitivt noe jeg ikke har noe mye erfaring med.

Men hva har lengden på turen å gjøre??

Jeg har da akkurat like store problemer om motoren stopper i vatlestraumen rett utenfor båtplassen som noe annet sted hvor jeg var på søndag.

Jeg er da akkurat like sikker på hvor jeg er når jeg ligger utenfor Haljem eller Os som når jeg ligger utenfor båtplassen og skvalper....

Nei, dette skjønner jeg ikke...

Jeg har da ikke vært på verdensomseiling.... er ikke dette litt hysterisk???

Men at kart er gøy det er vi enige i og det skal bli gøy å sitte å planlegge tur hjemme i stuen og ikke bare sitte i båten og trykke på plotteren :-)

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med deg, tj, du har samme problemet om du ligger i Vatlestraumen eller ved Halhjem. Derfor tar jeg aldri båten ut fra kai uten at kartet ligger på bordet, selv om jeg har kartplotter. Nevrotisk? ja, da.

 

MEN: Dersom du startet din karriere med å legge til kai i Os sentrum, så har du gjort det bra. STrømforholdene der er spesielt vanskelige, elvestrøm ut, kanskje tidevannsstrøm inn, og så alltid en kjelkete vind. Klarte du den greit, klarer du det meste.

 

Et lite tips er ikke å starte "indreleden" ved Halgjem, men å gå på innsiden av Øyane og Strøno. Stort sett greit farvann, og egentlig ganske småpent. Indreleden fra Halgjem har en del grunner som har en tendens til å flytte på seg, selv om de er i solid stein...

Laholm

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg være forsiktig med å gi meg ut på en diskusjon på ting jeg ikke har erfaring med. Og sjøen og sjøliv er definitivt noe jeg ikke har noe mye erfaring med.

Men hva har lengden på turen å gjøre??

Jeg har da akkurat like store problemer om motoren stopper i vatlestraumen rett utenfor båtplassen som noe annet sted hvor jeg var på søndag.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var vel litt klønete formulert fra min side, men det var det jeg mente med å liste opp forskjellige distanser..... Lykke til videre med båtsommeren!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Har stor forståelse for at dette er noe båtførere kan ha bruk for, men kan i min villeste fantasi ikke skjønne hva jeg skal med noe mer enn mobilen til min bruk av båt.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei tj,

 

Mobilen er en flott oppfinnelse - ingen tvil om det - så lenge alt er OK med båt og mannskap.......

 

Men den dagen uhellet er ute, da er ikke mobilen noe å satse (livet) på, det er ihvertfall en viktig lærdom etter å ha slapset noen år langs kysten med små og store båter. Uten å "male fanden på veggen" kan vi tenke oss en "worst case"; din lille åtteåring klarer å falle overbord midtfjords og før du rekker å snu har du mistet henne av syne. Hva gjør du da?

 

Du ser båter i nærheten, både lystbåter, ferjer, kanskje en velutstyrt supply med 'MOB-båt' og full pakke. Men hvordan får du kontakt med dem? Du aner ikke mobilnummer. Du vinker og hoyer og skriker om hjelp, de andre regner kanskje med at det er 'fyllerør' og fortsetter til de forsvinner i horisonten - sammen med håpet . . . .

 

Hvis du hadde VHF ville det være et kort MAYDAY på kanal 16 - og fartøyene i nærheten ville fosse imot deg for å hjelpe. Sjansen for å redde den lille gjennom å investere 3.000 i en VHF ville ha vært mange-mange-doblet i forhold til hva den var med en mobiltelefon - og det er hun selvfølgelig verdt!

 

Jeg kunne ha brukt et knippe andre eksempler, men det ene skulle forhåpentlig være tankevekkende nok?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fikk en tankevekker selv når jeg fikk motorstopp i byfjorden. Hadde verken vhf eller gps.

Måtte ha hjelp fra Redningsselskapet. Problemet var bare at de ikke fant meg blant alle de andre båtene som lå der ute.

Det nyttet heller ikke å si at jeg lå "rett utenfor" Askøy.

Anskaffet meg gps etter den turen. Og har nå VHF i den nye båten. Må bare ta eksamen først...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...