Jump to content

30% økning i havneavgifta på Aker Brygge

TICORA

Recommended Posts

Er det bare jeg som synes prisene på Aker Brygge ikke ligner grisen? I fjor betalte vi litt over 300.-/natt. Prisen nå var 455,-!!! Den hyggelige havneverten så beskjemmet i bakken når han så uttrykket mitt. Det var pga de oppgraderte fasilitetene sa han. Eneste forskjellen jeg så var benkene på bølgebryteren.

Ikke bare på Aker Brygge de høyner avgiften;

http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.3923464-kritiserar-hojda-hamnavgifter

Det som står i Bohuslaningen er korrekt angående satsene, men økningen gjelder ikke fra uke 18 til 37, men fra uke 25 til 33.

I de kommunalt drevne havnene Gullholmen, Käringön og Mollösund i Sverige øker havneavgiften for alle båtstørrelser med 100 kroner døgnet i uke 25 til 33. Avgiftene (pluss eventuell strøm kr. 40) blir da:

"Den nya taxan blir 300 kronor per dygn för båtar under tio meter. 350 kronor per båtar som är mellan 10 och 13 meter långa. Och 510 kronor per dygn för båtar som är längre än 13 meter"

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er vel bare aa holde seg unna Aker Brygge dersom man synes prisen er for hoey, det er da ikke en livsnoedvendighet aa ligge fortoyd ved Aker Brygge ?  Dersom Aker Brygge fortsatt har godt belegg, til tross for de nye prisene, tyder det paa at prisen ikke er for hoey. Dersom prisene virkelig er for hoeye, vil de miste saa mange kunder at de blir tvunget til aa sette ned prisene. Slik fungerer et fritt marked.

Det som står i Bohuslaningen er korrekt angående satsene, men økningen gjelder ikke fra uke 18 til 37, men fra uke 25 til 33.

I de kommunalt drevne havnene Gullholmen, Käringön og Mollösund i Sverige øker havneavgiften for alle båtstørrelser med 100 kroner døgnet i uke 25 til 33. Avgiftene (pluss eventuell strøm kr. 40) blir da:

"Den nya taxan blir 300 kronor per dygn för båtar under tio meter. 350 kronor per båtar som är mellan 10 och 13 meter långa. Och 510 kronor per dygn för båtar som är längre än 13 meter"

Lars H.

Och till detta kommer 40 kr för el och 10 kr/person för duch.

Inget för oss vanliga svenskar.

Prisen gikk opp til 12,- pr fot i fjor med et nye anlegget, så da var det 420,- for en 35-foter. Mao har det gått opp en krone foten i år om du betalte 455?

Synes prisnivået der er blitt for drøyt og derfor sjelden jeg gidder å dra dit lenger

Virker som det er mindre plass til gjestebåter enn det var før også

Mvh. SAP

Til info er det strømutkopling på Aker Brygge sin gjestehavn fra 11 i kveld til 06.00 i morgen. Ingen avkortning i havneleien.

Vi har strømutkobling i hjemmet fra 0800 til 1500 en dag til uken og da mener du jeg bør få rabatt på nettleien?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tidligere var gjestehavnene tett på gratis å benytte. Det var et tilbud til "båtfantene" og ga lokalsamfunnet en ønsket økt handel. Fasilitetene var ikke i nærheten av hva man ser i dag og dregg var påkrevet å benytte akter i nær sagt hver havn. Strømstolper var det langt mellom de gangene man så, men behovet var heller ikke der.

Nå har gjestehavnene blitt en butikk i seg selv og de fleste steder drives uten tilskudd fra lokalsamfunnet. Da blir det jo opp til hver enkelt av oss å vurdere om vi ønsker å benytte dem og jeg tror veldig mange synes det oppgraderte tilbudet er en positiv tilvekst slik at man tidvis kan ha en høy komfortfaktor. Selv benytter vi gjestehavner mer enn vi kanskje burde, men det finnes grenser for hvor mye en natt i gjestehavn kan koste.

Jeg synes nok prisen på Aker brygge er for høy til av vi noen gang kommer til å ligge der, men det har jo også med plasseringen å gjøre. Aker brygge er ikke båtliv for meg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

En liten digresjon. Jeg husker vi lå en del i Knarberg gjestehavn på østsiden av Nøtterøy. Dette var på begynnelsen av 80-tallet og den gang la vi 5 kroner i medbragt konvolutt i en liten boks som sto på brygga.

For den prisen kunne man benytte båtforeningens toaletter på land og det var også alt som var av tilbud. På den annen side var det den gang en butikk på land der som økte sin omsetning noe på sommeren på grunn av de plassene båtforeningen hadde avsatt til gjester.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kanske de er så "frekke" å ta betalt for sine tjenester og det sågar med fortjeneste?

Hva i alle dager er dette for slags respektløs holdning til en som forsøker å ta opp et seriøst problem? Det bør gå an å mene noe om prisnivået i gjestehavnene uten at det skal bli antydet at man er kommunist.

Det er vel bare aa holde seg unna Aker Brygge dersom man synes prisen er for hoey, det er da ikke en livsnoedvendighet aa ligge fortoyd ved Aker Brygge ?  Dersom Aker Brygge fortsatt har godt belegg, til tross for de nye prisene, tyder det paa at prisen ikke er for hoey. Dersom prisene virkelig er for hoeye, vil de miste saa mange kunder at de blir tvunget til aa sette ned prisene. Slik fungerer et fritt marked.

Tildels riktig. Men for at forbrukermakt skal fungere er det nødvendig med informasjon, og kanskje litt kampanjevirksomhet for at flest mulig skal gjøre prsibevisste valg. Kudos til trådstarter og andre som driver forbrukeropplysning for forumet.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Hva i alle dager er dette for slags respektløs holdning til en som forsøker å ta opp et seriøst problem? Det bør gå an å mene noe om prisnivået i gjestehavnene uten at det skal bli antydet at man er kommunist.

Når man omtalere utleiere av slike båtplasser som f.eks "utsugere" og andre hederbetegnelser så bør man kanskje se litt på hva det koster å opparbeide og drifte slike plasser og ikke kun snakke sin egen lommebok? I min naivitet så tror jeg rett og slett ikke folk gidder å gjøre seg noen tanker om hva det koster, men kun irriterer seg over at man må betale for slik leie og helst vil sende regningen til handelsstanden eller enda enklere kommunen på det aktuelle stedet. Med andre ord er det ren og skjær egosime bak slike klager og beklagelser og det har jeg ikke mye sans for!

Selv har jeg "kjøpt" meg en båtplass på fire meter i en båtforening til selvkost 140.000 (kommunens grunn og ingen leie til kommunen) og en årlig leie på rundt 3.000 og er det det det koster ja så er det det det koster!

Noen tanker om eiendomsmarkedet på Aker Brygge?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tror ikke du finner ordet "utsuger" i mine inlegg Mouche. Havnevertene er hyggelige og greie og anlegget helt greit med en fin beliggenhet. Det jeg reagerte på var det jeg opplevde som en voldsom økning i leien. Ligger der sjelden så jeg overlever men synes prisene er blitt høye...og det er jo lov å mene noe annet enn deg Mouche?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...