Jump to content

30% økning i havneavgifta på Aker Brygge

TICORA

Recommended Posts

Er enig i at det er dyrt. Men ikke i forhold til i andre land i sesongen.

Da er ikke syd Sverige og Danmark med for der er det billig.

En fin måte å få ned havne havneavgiftene på er disse ordningene.

En må få med flere havner.

Gratis.

http://knbf.no/regionost/gjestehavner.php

koster kr.300 fra havnen  og 100 kr i året av brukeren  i året.

http://www.frihavne.com/.

En "nybygd" havn i Danmark

http://handbjergmarina.com/wp-content/uploads/2014/04/HandbjergMarinaApril2014_x2641.mp4

Gæstesejlere uden frihavnsordning:

Overnatning pr. døgn indtil 3 døgn 120kr.
Overnatning pr. døgn over 3 døgn 75kr.
Strøm pr. døgn 30kr.
Gæstesejlere med frihavnsordning:
Overnatning pr. døgn indtil 3 døgn Gratis
Miljø afgift pr. døgn 20kr.
Strøm pr. døgn 30kr.
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Tror ikke du finner ordet "utsuger" i mine inlegg Mouche.

Nei, men i andres innlegg.

...og det er jo lov å mene noe annet enn deg Mouche?

Ja, på akkurat samme måte som jeg også må ha lov til å mene hva jeg mener selv om ikke det er det samme som deg,eller andre her.

Når det gjelder pris på leie så mener jeg det bør/må være en viss sammenheng mellom kostander, markedet osv enten det gjelder leie av en båtplass for natten, for sesongen eller parkering av en bil. For all del, det er deg og alle fritt for å mene noe annet, selvfølgelig!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vi har strømutkobling i hjemmet fra 0800 til 1500 en dag til uken og da mener du jeg bør få rabatt på nettleien?

Nei og heller ikke fastleddet på kraften.

Så du vil ha tilbake penger på strøm du ikke fikk brukt?

ser at fast beløpet er på  kr 5,43 per dag 

og nettleien   15,75 øre/kWh + 17,06 øre/kWh +1,25 øre/kWh av forbruket.( Skagerak )

Prisen på Aker brygge er vel satt etter det folk er villige til å  betale.

Så vil en få svar til høsten om prisen er rett,

Alternativer.

FrognerkilensBåtforeningBåtforening    tar 200kr.    gratis for KNBF medlemmer.

Oslo Motorbåtforening Kr 100,- per døgn betales kontant. Tre døgn gratis for KNBF medlemmer.

Alternativer.

FrognerkilensBåtforeningBåtforening    tar 200kr.    gratis for KNBF medlemmer.

Oslo Motorbåtforening Kr 100,- per døgn betales kontant. Tre døgn gratis for KNBF medlemmer.

Andre alternativ er å legge båten i en av båtforeningene på Hovedøya eller Lindøya eller ankre den opp ved f.eks. Gressholmen. Koster vanligvis ingen ting, men du må gjerne avtale på forhånd med foreningene. Du tar øybåten inn til Aker Brygge, vanlig Ruter-takst for sone 1. Om sommeren går siste båt tilbake rundt midnatt. Husk bare å få nøkkel til porten, den må du vanligvis betale depositum for.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

500 kroner for å ha båten liggende på kommunal grunn, for å besøke hovestaden, jaja. Må si jeg synes litt synd på turister på langtur jeg da. Ser folk sammenligne det med hotell, men det blir noe helt annet. Utgifter til leie en hel bygård, flere ansatte, slitasje på bygg osv osv. Urimelig sammenligning spør du meg, min 20 fots seilbåt er i alle fall ikke i nærheten av en natt på plaza! Jeg tror dog gjesteplassene på Tjuvholmen er billigere, 250 eller noe slikt synes jeg det sto på de automatene som står der. Da ligger man dog "rett på fortauet", med båser inn i kanalene. Vet heller ikke om man kommer inn med seilbåt. Gjesteplassen på Gressholmen tar 100kr for oss under 30 for, og dobbelte for de over, hvis jeg ikke tar helt feil, kort fergetur inn til byen.

det er samme pris for en 30 fots båt på Aker Brygge, som det er om du kommer inn til Oslo på sykkel og 2 mannstelt og vil overnatte på en campingplass. Telt turisten kan campe ute i marka, 15 minutter fra byen helt gratis. Og de samme mulighetene har folk i båt også, ankre opp og ligge ute i skjærgården. Mange har "behov" for å ligge ved Aker Brygge , med skalldyr og Chablis, se og bli sett er en populær aktivitet på den kanten. Og med båter fra godt over en mill, og ditto drivstoff forbruk er det smålig å klage på 500 Kr for ett døgn i oslo sentrum. Om man synes det er for dyrt med 500 for båtplassen , så har man ihvertfall ikke råd til å gå i land for å nyte mat og forfriskninger.

Alternativet kan jo være å slippe av passasjerene ved marinaen, eller ved Honnørbrygga og finne båtplass på F.eks Gressholmen (som kun tar betaling ved overnatting)

Til dere som mener prisen er uhørt, for høy, utleier er utsuger osv osv hva mener dere er riktig pris og hvordan har dere kommet frem til det tallet på saklig og objektivt vis?

Klart det er en  riktig kunstig høy pris nord for Göteborg så lenge folk vil betale ............

Så det er vel ingen tvil om at noen utnytter markedet for det det er hvert.........

Mer saklig og objektivt enn dette får du ikke her er nakne fakta.

Rett pris er  den syd for Göteborg , Danmark og nordTyskland  priser fra 100  til 200 kr ca.40 fot

Ps. ser jeg kan ta med Polen også. 

Wilders Plads Marina København tar  250kr. for 35 til 50 fot.  og mye bedre enn Akers brygge.

Ps. og de havner med strømkort fikk jeg regning på kr. 7  for 3 dager. 

Har selv plass i en av foreningene i Frognerkilen. Tror vi tar 150,- pr natt for gjester. Max 40 fot. 10 minutters promenade til Aker Brygge. Dusj og toalett er tilgjengelig i klubbhuset, samt vann og strøm. Velkommen.

FrognerkilensBåtforeningBåtforening  tar 200kr., gratis for KNBF medlemer.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Guest Avmønstret#

Fikk ruslet en tur på Aker Brygge og ut på denne gjestebrygga for noen uker siden. Helt sikkert attraktivt for mange nok men.. ligger rett ved denne flytende restauranten, må da bli en del støy derfra? Og utsmykninger utover kaia med noen brente (?) hoder på påler, wtf? 

Skjønner ikke helt hvordan det kan være så dyrt, lå en hel del ganske shabby båter der, skitne og fæle, men det er kanskje noen som har ligget hele vinteren som bobåter? 

Ser ikke helt den store attraksjonen. Om jeg/familien ville ta en båttur til Oslo ville jeg helt klart foretrukket en tilbaketrukken og mer rolig plass, men selvsagt med kort vei til byen :-), som kanskje er en motsetning som er håpløs å få til? 

Men veldig fin utsikt om man står ytterst på brygga og ser innover i bukta mot byen. 

-----

Aker Brygge pr. sist gang jeg var der var forøvrig bygging, bygging og styr. Fremmedarbeidere myldrende overalt (ikke noe galt i det pr. se, men dere skjønner hva jeg mener), omdirigering og midlertidige stengsler, byggestøy. Ikke veldig koselig. 

Prisen ser jeg ikke på som et stort problem om jeg først skulle ta egen båt til Oslo sentrum, det som er problemet er at hele gjestehavna er lite attraktiv. Sentral, ja for all del, men ellers... langsetter den største ølbula i Oslo, med avsvidde hoder på påler som pynt midt i en byggeplass, vel.. er kun navnet på plassen som gir et løft, sjølvaste "Aker Brygge"!

Men etter et par glass chabli i solnedgangen ville sikkert jeg også bli bli, og jeg sover alltid som en stein etter en dag på sjøen og litt ankerdram så partystøy om kvelden og byggestøy om morgenen er antagelig ikke et stort problem. 

Prøvde meg på gjesteplass på gressholmen forrige uke. Bare å drite i, maks 33 fot for seilbåt. Båtforeningene i Frognerkilen bare rister på hodet når jeg spør pga at det er katamaran. Selv om jeg foreslår enden av brygga der bredden ikke er et problem. Mulig jeg kun har truffet gretne gamle gubber, eller evt snakker feil dialekt. Men er ikke spesielt imponert av gjestfriheten.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Dette var som sagt en reaksjon på en prisøknig.

Kointa: det du skriver og tonen du bruker er veldig lite hyggelig. Greit at det er et diskusjonsforum men å kalle andre smålige og snobbete uten grunn kan du holde deg for god for.

Flott at det finnes andre alternativer hos de nærliggende båtforeningen.

Var slettes ikke meningen å være ufin, Ticora og det var ikke direkte ditt innlegg jeg kommenterte, men de lengre ned som kommenterte profitt og grådighet- 

Prisen når det var Herbern var 10 kroner foten.

Fra i fjor med den nye marinaen var prisen 12,-/ fot og i år har det økt til 13,-

30% økning er endel på to sessonger.

Selv synes jeg det er i overkant dyrt nå, så terskelen for å ligge over der har blitt høyere enn før. I fjor tror jeg det ble én eller to netter. Skal han en god grunn nå føler jeg.

Havna er stort sett rimelig full i helgene om sommeren, så man kan argumentere med at prisen da er riktig. Samme ser man på svenskekysten hvor det melkes maks visse steder også.

Man ser helt klart at kundegruppen endrer seg med prisen på gjestehavnene og det synes jeg er synd. Det blir færre og færre mindre og eldre båter, og mer av større, nyere og dyrere.

Mvh. SAP

Vi har tenkt oss ca 40 døgn på svenskekysten, og for oss pensjonister frister det ikke med glatte svaberg lenger. Og vi trives i de svenske gjestehavnene. Men med en gjennomsnittet av havneleie 300 kroner, blir det hele 12000 i havneavgift! Det er mye for et pensjonistektepar. Jeg er glad vi klarer oss med en tankfylling (tank på 360 liter) diesel på turen. Jeg regner med at vi kommer til å bruke i overkant av 300 liter diesel. Med en literpris nå hos Fuglevik på kr.10,49, blir det rundt kr.3200. Jeg er glad jeg ikke har to digre motorer som slurper drivstoff!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi har tenkt oss ca 40 døgn på svenskekysten, og for oss pensjonister frister det ikke med glatte svaberg lenger. Og vi trives i de svenske gjestehavnene. Men med en gjennomsnittet av havneleie 300 kroner, blir det hele 12000 i havneavgift! Det er mye for et pensjonistektepar. Jeg er glad vi klarer oss med en tankfylling (tank på 360 liter) diesel på turen. Jeg regner med at vi kommer til å bruke i overkant av 300 liter diesel. Med en literpris nå hos Fuglevik på kr.10,49, blir det rundt kr.3200. Jeg er glad jeg ikke har to digre motorer som slurper drivstoff!

Anbefaler Bjørholmen på svenskekysten, om du ikke allerede har oppdaget plassen, 

Nærmere naturhavn er det vanskelig å komme med absolutt alle fasiliteter

Priser Gästhamnsplatser 2014

Datum/Båtlängd <10 m/ -33 ft
                             1/4 -  18/6      160:-/nattt
                             19/6 - 16/8     210:-/natt
                             17/8 - 31/10   160:-/natt
                             Elavgift           50:-/natt
Redigert av kointa (see edit history)

Har forståelse for det, sikkert grunnet egen stadig høyere alder, men finnes det noen steder som opererer med pensjonistrabatt?

Som før skrevet det er to muligheter for "billig" havne besøk.

En må få hjemmehavna med i disse ordningene så enkelt er det.

En fin måte å få ned havne havneavgiftene på er disse ordningene.

Gratis. bare i Norge.

http://knbf.no/regio...jestehavner.php

koster kr.300 fra havnen  og 100 kr i året av brukeren  i året.

http://www.frihavne.com/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...