Jump to content

Havneavgift øker med 100 kroner døgnet noen steder i Sverige

Lars H.

Recommended Posts

I de kommunalt drevne havnene Gullholmen, Käringön og Mollösund i Sverige øker havneavgiften for alle båtstørrelser med 100 kroner døgnet i uke 25 til 33. Avgiftene (pluss eventuell strøm kr. 40) blir da:

"Den nya taxan blir 300 kronor per dygn för båtar under tio meter. 350 kronor per båtar som är mellan 10 och 13 meter långa. Och 510 kronor per dygn för båtar som är längre än 13 meter"

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja det er drøyt. På grunn av små unger og praktiske årsaker brukte jeg 2013 året like mye på svenske havneavgifter som på diesel i ferien 6k+6k. Nå blir det enda værre.

I fjor var det Norge og langt mer edru havneavgifter. Havnevertene og båtfolket generelt var mer hyggelige og hjelpsomme.

Bestemt at vi skal til Sverige i år det blir nok myyye utehavner da håper jeg. (bortsett fra når vi må tømme septiken da)

Jag hoppas innerligen att så många som möjligt sänder mail till Srömstad Tanum Sotenäs Orust kommun och förteller hur galna de nya priserna är.

Det kan inte vara riktigt att gästhamnsavgifter är dubbelt så höga i Sverige som i Norge och Danmark och dessutom alla tillägg för el och dusch. Till detta kan även ibland läggas betydlig bättre service i svenska hamnar än i våra grannländer.

Ja det er drøyt. På grunn av små unger og praktiske årsaker brukte jeg 2013 året like mye på svenske havneavgifter som på diesel i ferien 6k+6k. Nå blir det enda værre.

I fjor var det Norge og langt mer edru havneavgifter. Havnevertene og båtfolket generelt var mer hyggelige og hjelpsomme.

Bestemt at vi skal til Sverige i år det blir nok myyye utehavner da håper jeg. (bortsett fra når vi må tømme septiken da)

Tyvärr kan vi nästan inte erbjuda våra utländska gäster (inte heller svenskar) möjlighet att tömma septitanken i högsäsong. I detta fall är det pinsamt att vara svensk.

Svart (redigert)

I Sotenäs kommune er det vel kun 2 tømmestasjoner, og den ene av dem litt utenfor leia i Bovaldstrand?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men nå har i hvert fall jeg mitt på det tørre, opplegget for septiksuging er klart i Trudelutt. Så når vi setter kursen mot svenske farvann om en uke, har jeg god samvittighet.

Får en ikke tømt  så bruk dette skjema.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/brister-i-avfallsmottagandet/

Reglerna säger att "mottagningsanordningar för avfall ska finnas i fritidsbåtshamnar för att tillgodose behovet av avfallslämning från de fritidsbåtar som normalt anlöper hamnen." (SJÖFS 2001:13). Det innebär att alla fritidsbåtshamnar som har antingen hemmahörande eller gästande båtar med toalett och som behöver kunna tömma den i den hamnen måste kunna ta emot avfallet på ett ändamålsenligt sätt.

Men med 35 stasjoner mellom Strömstad og  Göteborg ser jeg ikke noe problem med å få tømt.-    

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Hitta-tomningsstationer/

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det var en relativ stor økning på havneavgiften !

Kan det være at havnene må øke døgnpris pga at de er pålagt å installere tømmestasjoner for septik?

Vil tro at en slik tømmestasjon koster noen kroner i innkjøp, installasjon og drift !

??

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

I mailen fra kommunen skylder de på at drift av havnene er utgiftspost, selv ved prisøkningen. Og å sette driften over til private er ikke aktuelt, ja ja.

Det var en relativ stor økning på havneavgiften !

Kan det være at havnene må øke døgnpris pga at de er pålagt å installere tømmestasjoner for septik?

100kr er vel ikke helt etter  hva denne sier.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Fragor-och-svar/Kostnader-och-avgifter-for-toatomning/

"Merkelig" at det er er billigere å drifte Svenske havner syd for Göteborg? 

For ikke å snakke om Hyggelige Danske priser.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Vi lå på Ramsö rett syd for Koster for to uker siden. Der var prisen gått opp med 100 % fra kr 100 + kr 40 for el til kr 200 + el.! Ramssö er en trivelig havn, men har knapt noen faciliteter utenom søppelstativ og en do. Det er en ganske frisk prisjustering, men det er kanskje en markedstilpasset prissetting. Er folk villige til å betale så er prisen satt riktig!

Her er et bilde fra øya:

bilde

Det oppleves nesten som om svenskene ikke vil ha båtturister lenger.... Flotte havner men vanvittig dyrt er det blitt.

Snakket med en svensk båteier på Koster i påsken som bare lo av hele septikkloven. Han sa en undersøkelse i et eller annet svensk båtblad sa 70% av svenske båteiere ikke kom til å etterleve loven.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...