kjetillunde Startet 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2015 Jeg er på jakt etter badestige til min Yamarin 4410 og må samtidig ta hensyn til at jeg skal montere ekkolodd giver. De Yamarin båtene jeg har sett med badestige har en liten vinklet montert på styrbord side. Hvor får jeg kjøpt en slik og kan jeg montere den på babord side? Her er en med vinklet badestige: Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 (redigert) Yamarin-forhandler er selvfølgelig et sted å spørre. Slike deler er ofte uforhldsmessig kostbare når de skal kjøpes til båten etterpå, blir vel fort vekk bortimot 2000 kroner for en slik uoriginal rett variant i syrefast stål, tipper jeg. Avhengig av hvor tung du er og hvor stabil båten er sideveis sideveis, så er også løse alu-stiger til å henge over siderekken en mulighet, men det definitivt enklest å komme inn på hekken i små båter. Du også kan bruke kavitasjonsplaten på motoren som stigtrinn når motoren hviler på trimmingsvinkel-pinnen. Som neste trinn opp fra den platen kan kanskje en enklere stigtrinn-variant som ikke er vinklet duge? Her en ett-trinns stige fra Roca: http://www.watski.no/Badestige-11eH1 Redigert 10.Mai.2015 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Ja jeg sendte en mail til Yamarin forhandler. Jeg tenkte det ville vært lurt med en plate på baksiden, men det går ikke an å komme til på baksiden. Hvordan bør stigen da festes? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 (redigert) Sikker på at det ikke går? Redigert 11.Mai.2015 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Du har ikke et rom som er kamuflert med en avtagbar plate i midten bak der det går an å komme til sidene? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Du har ikke et rom som er kamuflert med en avtagbar plate i midten bak der det går an å komme til sidene? Det var stengt inn fra bensintankrommet... Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Den blå "veggen" er inn mot akter på styrbord side. Bildet er tatt fra bensintankrommet. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Tja, hva er det der som sperrer adgangen? Den ligger altså inn mot akterveggen der badestigen skal være? Ser jo litt ettermontert ut ved første øyekast. Den er holdt på plass eller noe tettes med den gule ekspansjonsmassen? Flytetank / Flytemasse / Lyddempning / Oppstiving?. Ikke godt å si utfra bildet. Nei, det er nok best å sende det fotoet til forhandleren. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Er det risikabelt å feste stigen uten noe på baksiden av festet/skruene? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Du må vite tykkelsen på holdet - forhandleren er den rette å spørre. Du ønsker ikke lekkasje eller sprekker der! Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Du må vite tykkelsen på holdet - forhandleren er den rette å spørre. Du ønsker ikke lekkasje eller sprekker der! Mener du tykkelsen på båten? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Hold er et generelt ord for materialet/"kroppen" som tar opp kreftene fra f.eks skruen/bolten. Tykkelsen på holdet (skrogsidene, bunnen og akterspeilet) varierer alt etter belastningen. F.eks på innsiden av skroget der kryssholtene er, er det tykkere hold (f.eks kryssfiner) som er innstøpt i glassfiberen. Samme med akterspeilet pga kreftene fra motoren. Fra www.ordbok.no, en av betydningene: "Hold tak, feste : boltene løsnet, h-et ( holdet) var for dårlig" Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Hold er et generelt ord for materialet/"kroppen" som tar opp kreftene fra f.eks skruen/bolten. Tykkelsen på holdet (skrogsidene, bunnen og akterspeilet) varierer alt etter belastningen. F.eks på innsiden av skroget der kryssholtene er, er det tykkere hold (f.eks kryssfiner) som er innstøpt i glassfiberen. Samme med akterspeilet pga kreftene fra motoren. Fra www.ordbok.no, en av betydningene: "Hold tak, feste : boltene løsnet, h-et ( holdet) var for dårlig" Flott forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Du må vite tykkelsen på holdet - forhandleren er den rette å spørre. Du ønsker ikke lekkasje eller sprekker der! Forhandleren påstår at stigen festes kun med skruer og sikaflex på utsiden... Noen synspunkter på det? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Noen som har erfaring med å feste badestige kun med skruer og sikaflex på utsiden? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Vil det holde? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Risikerer jeg å rive av stigen når den brukes? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Risikerer jeg å rive av stigen når den brukes? Hei Nei, detholder nok siden det er slik dette blir gjort fra forhandler. Regner med forhandleren hadde benyttet en annen metode om de hadde fått reklamasjon på de monteringene de allerede har levert. To skruer i hver brakett som holder ett vist anntall kilo, x anntall cm2 annlegsflate på brakettene som limes med Tec7 som igjen har 26-30 kilo ( husker ikke eksakt tall) Mothold. En gjennomsnitlig person veier ? og dette skal fordeles på to braketter som er limt og skrudd... larss Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 https://baatplassen.no/i/topic/72706-boring-i-glassfiber-hvordan-unngå-at-gelcoat-flises-opp/ Søk også på "skruer glassfiber" her eller på nettet. Butikken gir deg akkurat rette dimensjon skruer til glassfiber som passer til stigen. Du må bore først for å hindre at skruen sprenger og lager sprekker i gelcoaten. Samtidig må ikke hullet være for stort slik at gjengene glipper i glassfiberen. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 (redigert) Nei, detholder nok siden det er slik dette blir gjort fra forhandler. Regner med forhandleren hadde benyttet en annen metode om de hadde fått reklamasjon på de monteringene de allerede har levert. Får vel satse på at det holder. Jeg vurderer å bruke denne badestigen istedenfor. Den monteres øverst og ikke nederst. Det blir vel det samme? Er det kun skruene som skal dyppes i tec7, eller skal hele baksiden på begge brakettene ha tec7 på seg? Redigert 29.Mai.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 4.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 Spørs om den kommer langt nok ned i vannet, da? Vanskelig å komme opp av vannet hvis den ikke stikker like langt ned som den originale. Må bruke litt krefter for å komme opp med den originale attpåtil på Yamarinen som er hakket større. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 4.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 Jeg tror denne badestigen er den samme, den likner iallefall veldig..... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 4.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 Sånn sitter den på 4730. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 4.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 Nederste trinnet ligger ca 40 cm nedenfor vannlinjen på hekken på min 4730. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Bakenden på Yamarin 4410 er ganske avrundet som gjør at den ene braketten på badetrappen må være litt lengre enn den andre. Kan jeg løse dette på en smart måte? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.