Tempo Olsen Startet 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2015 Hei. Er helt ny innen dette med båt, men byttet til meg en gammel trifoil i fjor. men har noen problemer / ting eg lurer på: Nr1: Båten virker fint men graver ned bakenden slik at det nesten kommer vann oppi, før vi kommer opp i plan. Må ha en del fart for og komme i plan og da slår båten hardt og det blir ukomfortabelt og vanskelig og kjøre den! Hva kan eg prøve for og ordne dette? Nr2: Styringen og gear / gass overføringene kjennes litt tunge ut, noen gode råd for og smøre disse mens båten er på sjøen? Nr3: Noen som vett hvilken oljeblanding en mariner / yamaha 40hk fra 1992 ca skal ha i oljeblanding? Blander rett i bensin. Takk for all hjelp! Håper eg kan få dette til og kan få noen fine timer på sjøen med fiske i sommer :-) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Har du powertrim? Sitér dette innlegget Link to post
Tempo Olsen Svart 9.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Der er manuell justering av vinkel på motoren viss det var det du tenkte på? Forresten er det noen ulemper med og tilte motoren for mye inn? Leste et sted at jo nærmere motoren var tiltet mot båten jo lavere ville fronten ligge i vannet? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 9.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Powertrim er mulighet for å trimme motorens vinkel mens du kjører. Denne brukes aktivt underveis. Trim inn og start med motor helt inn mot hekken. Hjelper til å holde båten flatt, så den ikke sitter seg så dyp ned med baken. Når båten planer, kan du trimme ut, så båten ikke går "på trynet" inn i bølger. Du får da også mindre våt flate, og mer fart ved samme gasspådrag, dvs bedre økonomi. Bruk Powertrimen når du er ute med båten. Legg merke til hvordan det endrer måten den tar bølger på, hvordan det påvirker farten og turtallet. Bare ikke trim så høyt (langt ut ) at propellen slipper. Du lærer fort om du øver litt. Du skal ha enten 1% eller 2% oljeiblanding. Bruk bare olje for utenbordsmotor. Tipper 2%, men det bør gå å finne ut av... Velkommen på sjøen, forresten! Sitér dette innlegget Link to post
Tempo Olsen Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Da er det ikke powertrim på min båt, kun manuell justering, og det blir risikabelt og endre under fart! Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Da må du prøve å finne en vinkel som duger.. Graver den seg mye ned bak, og slår hardt, ville jeg prøvd ett hakk inn. Så kanskje ett til.. Blir det for mye vil båten ikke løfte baugen, og du vil ikke få noen behagelig tur.. Prøve seg fram til den gyldne middelvei.. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Angående spørsmål 2 og 3 så vil jeg anbefale å finne en manual på internet. Les manualer. Det vil hjelpe deg masse. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.