Jump to content

Nordkapp 22 1979 med skum i skroget. Hvorfor ?

PerStian

Recommended Posts

Har gått i gang med å skifte dørk på en 1979 Nordkapp 22 King.
Jeg skal legge teppe oppå dørken da jeg ikke føler jeg kan bruke 5000 kroner på teaklaminat nå.

Jeg kjøpte båten for 35.000. Har hittil brukt 40.000,- på å få motoren i stand, byttet alt elektrisk og reparert diverse gelcoatskader.
Dessverre "trodde" jeg båten var kremhvit når jeg la ny sparkel og topcoat, når jeg polerte den viste den seg å være grå... Så får nok legge et lag topcoat til hehe.

bilde

Under dørken på hver side så var det fylt skum. Hvorfor er dette skummet her og har det noen funksjon?!
Jeg kan la skummet være der uten problem, men dette området hadde vært perfekt for å oppbevare fiskestenger og slikt.

Se bildet her.
bilde

bilde

Forsåvidt hadde vi en ferskvannstank jeg ikke visste om da rommet i dørken ikke var brukt av forrige eier og gulvet var lagt over dette.

Her fant jeg også 100 liter vann. Og rommet var vanntett så det ikke rant tilbake til motorrommet der lensepumpa var, ikke rart gulvet var råttent.
bilde

Hvis dere ønsker kan jeg jo legge ut bilder etterhvert som jeg blir ferdig med diverse reparasjoner og utbedringer. 
Båten ligger nå på vannet så jeg bør jo få den brukanes til tropenettene setter inn igjen slik som i fjor.

Planer for i sommer er følgende.
- Skifte dørk

- Skifte sideplater/sidevegger, trekke disse i nytt skai
- Pusse ned all teak og lakke opp dette igjen

- Det er bygget toalettrum men her er det portapotti og lite plass, hvis tiden strekker til så vil jeg støpe feste til vannklosett og legge inn septiktank.
Jeg er enda ikke helt sikker på hvordan jeg vil gjøre det med vann inn da jeg evt. må ha den opp for å lage skrog gjennomføring til vann. En mulig er 

å ha en midlertidig ferskvannstank til toalettet.

Redigert av PerStian (see edit history)

Skummet er der for å stive av dørken mot skroget og gi båten oppdrift hvis den fylles med vann.

De fleste som fjerner dette skummet legger spanter på kryss og tvers isteden,slik at ikke skummet trekker vann igjen.

Hvis du søker litt her på forumet er det mange tråder om dette.

Jeg hadde nok byttet ut den tanken med en i plast men det er vel smak og behag.

Ja det var denne som lå halveis uten presenning, stangen til preseningen knakk på midten.

Vi skulle egentlig får båten opp på slippen, men fikk beskjed dagen før at den var for tung til å komme opp på slippen og derfor måtte tas opp med kran.
Men siden vi ikke hadde satt oss opp på kran så måtte vi leie egen kran.
Det tok litt tid så vi fikk den ikke opp før i slutten av November, da var både strøm og vann koblet fra i havnen og det var beinkaldt. 
Når vi da skulle montere ramma til presenningen så var plastfestene så kalde at de sprakk når vi skulle stramme de, derfor ble det mye nødløsninger som ikke var gunstige i det hele tatt.

Men selv om det var mye snø så tror jeg ikke det gjorde stort mer skade enn det var i fra før. Foråtnelsen i treverket har pågått i mange år.

I fjor måtte vi skifte nesten alt av slanger og koblinger på motoren for å få den til å gå. Når vi kjøpte båten ble vi opplyst om at den kun trengte ny termostat (hadde det vært så vel).
Vi skiftet også alt elektrisk og ledningsnett i fjor da det var diverse overledninger, når vi skrudde på lanternene så slukkket vindusviskern..hornene fungerte ikke med mer..

Men vi ga 35.000 for båten, så jeg har egentlig ingen noe vondt overfor selger, vi fikk en god pris og vi visste vi kom til å få litt å gjøre.
Motoren i seg selv (blokka) er jo i god stand, drevet er ok, selv om det er en del gelcoat skader er det ingen plastpest.
Vi har utbedret en del skader i skroget før vi la den på vannet, men vi mangler toppstrøk i riktig farge. Har planer om å få lagt toppstrøk på den i løpet av uka og polert over.
Vi har en del hull og skader over fenderlisten som vi må utbedre i løpet av sommeren, men de er ikke noe hast enda.

I løpet av et par uker så er den nok i orden igjen..
Ikke så mye som skal til for at den blir brukbar.

Det jeg MÅ gjøre er:

- Nye spanter, disse er råtne.

- Nytt gulv, tenkte vannfast kryssfiner her
- Legge teppe på gulvet.

Det jeg BØR gjøre etter dette men ikke noen hard nødvendighet.
- Bytte ut sideplatene, disse er trukket med vann/fukt og sitter ikke ordentlig.. rister og skrangler under kjøring.
- Pusse ned all teak og lakke det opp igjen. Mye av teaken har vann eller råteflekker, men ikke noe gjennomgående råte(kun i lakken)
- Selvfølgelig pusse ned alle skader over ripa, sparkle og lakke disse.
- Ny presenning BØR jeg få iløpet av sommeren, denne er dårlig. VI sydde den i fort men den trenger hjelp i år også, tror den er på vei til dynge.

Jeg tenker kanskje vi begynner med en havnekalesje da dette blir litt rimeligere. 

Bortsett i fra det så er jo motoren tipp topp, alt elektrisk fungerer. Så fort jeg har fått på nytt gulv så er det tut å kjør.
Alt annet tar jeg litt etter litt når jeg er i båten.
Egentlig regnet jeg med at gulvet holdt, grunnen til at jeg begynte å rive gulvet og fant ut at det var råttent var fordi forrige eier hadde lagt teaklaminat

over alle lukene og "fjernet" oppbevaringsrom i gulvet, disse rommene ville jeg gjerne ha tilbake, derfor begynte jeg å rive opp gulvet.

Det viste seg at skummet var fult av vann ja... så fjerne dette skummet.

Legger opp noen ekstra spanter i kryss på sidene, men det virket ganske støtt så tror ikke det skal være bruk for noe veldig avlastning.
Dørk platene ligger støttet mot skrogsiden også.

Fikk ikke tatt noen bilder i dag da mobilen var tom for strøm. Skal få tatt bilder av fremgangen imorgen.
I morgen skal jeg legge på nye plater som jeg har fått en snekker til å skjære til.

Jeg må også lage dreneringshull i veggene på spantene, hvis det skal komme vann ned der har det ingen vei å gå.

I dag ble en skikkelig "ti tommeltotter" dag.

1. Jeg klarte å skjære teppet feil så jeg trenger 2 meter teppe til.

2. Når jeg skulle legge en pose i båten så ramlet denne ned på gulvet, en liters bøtta med lim sprakk.

Da fikk jeg jo plutselig dårlig tid med å lime alt som skulle limes (skai på vegg osv). Ble en del liming.

3. Jeg klarte å legge skai på FEIL side av en av veggene, det blåste opp noe veldig og jeg måtte gå i land for å lime skai på en plate, og jeg ble visst forvirret med retning.

Men jeg klarte heldigvis å lime den andre på riktig vei, så helt bom ble det ikke, men jeg trenger jo da 2 meter skai til også.

Det ble ikke gjort så fryktelig mye idag, det ble så mye plunder og rot at jeg bestemte meg for at det er best å vente til i morgen.

Men fikk lagt teppe på en side av båten og satt opp den ene veggen, la også teppe inni hyllebunnen og det ble ganske fint.
Med tipset i fra MorganX med skumgummi under skaien ble veldig bra.

bilde

Men er det noen som vet hvordan jeg får borret hull i glassfiber ?!

Jeg må lage dreneringshull i mellom skottene, men treborret jeg har fungerte veldig dårlig. Ble bare veldig varmt og begynte å ryke.

Da vil jeg anbefale hullsag. Det finner du på bl.a på Biltema. Bor ganske store hull, så får du god lufting mellom skottene. Kanskje 50mm eller noe der omkring. Og lag luker slik at du kan komme til der vannet samles.

Blir god båt det der! :thumbsup:

Redigert av dvil (see edit history)

Snart ferdig, nå gjenstår bare den siste siden.
Så må jeg bore hull og feste stol og bord.

Så kommer jeg jo til all teak'en, som må pusses ned og lakkes opp.
Og så håper jeg å kunne gå i gang med innekabinen i løpet av neste uke..
Pluss at jeg har en del smådetaljer som må finpusses på i utedelen.

På selveste nasjonaldagen ble den siste siden lagt på.
1431913564.jpg

1431913548.jpg

Nå gjestår det i utekabinen:
Kutte til teppet slik at luken kommer til
Feste stol og bordsøyler
Feste alle plater og skru de fast

Finne list, evt bruke den gamle ikke fult så pene listen mellom glassfiber og de nye veggplaten.

Så er det tid for å ta tak i teak'en og pusse ned denne og lakke den opp... det blir litt sånn kosejobb tror jeg.

Veldig bra dette! Har selv etterkommeren, Alicraft 740DC og vurderer sterkt å gjøre samme jobben utvendig som du har gjort. Bare usikker om jeg skal gå for teppe eller teak.

Dagens interiør er slitt, og skrangler utrolig masse, pent er det heller ikke. 

Hva blir ca prislappen på hele jobben? 

Det var skranglingen som var hovedgrunnen til at vi gikk i gang med dette, konstant dirring fra alle plater under kjøring er vannvittig irriterende.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...