Jump to content

Strømsparing


Lotus

Recommended Posts

Med mitt nymonterte battmeter har jeg funnet ut at 4 stk tankmålere og en sumlog bruker til sammen 0,5A når jeg ligger fortøyd. Ikke spesielt mye. De er alle koblet på den samme 3A instrumentkursen. Belysning på de samme instrumenter er koblet via lysbryteren til motorens instrumentpanel og kommer utenom.

 

0,5A. Mmm, ikke mye, men kanskje mye nok til å koble de opp via en egen bryter eller via motorens tenning? Et døgn i uthavn svir av 12Ah. Det er over halvparten av hva kjøleskapet bruker på et døgn. Der får jeg i alle fall litt igjen for strømforbruket. Kald melk og øl og sånt.

 

Det jeg trenger er visning for vann og septik. Lar jeg bare det stå på, koster det snaue 5Ah i døgnet. Ikke mye. Så hva gjør jeg? Kobler vekk 3 og beholder vann og septik? Kobler alt over til tenningen? Ikke så lurt det heller hvis jeg må skru på tenningen for å finne ut om jeg kan gå på dass eller har nok vann til en dusj. Dessuten har min Yanmar forvarming av dieselen. Battmeteret sier at den trekker 112A i det jeg skrur på tenningen. 10 sekunder med forvarmiing er flere timer med instrmenter på. :smiley:

 

Da blir det vel en separat bryter for strøm til instrumentene - hvis det er verdt bryderiet med å koble om. Er det verdt bryderiet? 6Ah er jo ikke all verden på et døgn.... Hvordan har dere koblet opp tankinstrumenter? Av hele tiden når tenning er av eller på hele tiden så sant hovedbryter er på?

 

Lotus

 

PS: Mitt nye battmeter har et stor ulempe. Siden det med stor nøyaktighet forteller meg hva alt av strømslukere faktisk bruker, har jeg begynt å bli svært gnien. Spare, spare, spare. Før ofret jeg ikke instrunmentstrømmen en tanke, nå teller jeg milliampere. :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan har dere koblet opp tankinstrumenter? Av hele tiden når tenning er av eller på hele tiden så sant hovedbryter er på?

<{POST_SNAPBACK}>

Begynner allerede å misunne deg Battmeteret Lotus !

Du burde vært Battmeter Selger :wink:

Spørs om jeg ikke bare må til å investere igjen,,må ha det, bare må ha det....... :lol:

Jeg har koplet alle tankinstrumenter på tenningen, men så har jeg veldig bra tank kapasitet også da.

Hvordan funket forresten propellen din etter "tune-up"?

 

 

Link to post
Share on other sites

Da blir det vel en separat bryter for strøm til instrumentene - hvis det er verdt bryderiet med å koble om. Er det verdt bryderiet? 6Ah er jo ikke all verden på et døgn.... Hvordan har dere koblet opp tankinstrumenter? Av hele tiden når tenning er av eller på hele tiden så sant hovedbryter er på?

Lotus

 

Det er et flott instrument du har fått. Med dette ville jeg nok fått svar på hvor strømmen Ah på batteriene ble av. Har nok mange ganger vert overrasket hvor fort batteriene er blitt tømt.

 

Hos meg er tankmålere er avslått når motoren er stoppet. Man kan dreie switsjen til venstre og da leser man av instrumenter. På dette trinnet går det ikke spenning til startmotor. Kanskje litt tungvint, men jeg er jo blitt vant med denne måten å gjøre det på. Da er det verre når jeg glemmer å slå av en forbruker. Her ville nok Battmeter vert det rette.

Link to post
Share on other sites

Er det verdt bryderiet? 6Ah er jo ikke all verden på et døgn.... Hvordan har dere koblet opp tankinstrumenter? Av hele tiden når tenning er av eller på hele tiden så sant hovedbryter er på?

 

Lotus

 

PS: Mitt nye battmeter har et stor ulempe. Siden det med stor nøyaktighet forteller meg hva alt av strømslukere faktisk bruker, har jeg begynt å bli svært gnien. Spare, spare, spare. Før ofret jeg ikke instrunmentstrømmen en tanke, nå teller jeg milliampere.  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

 

Jeg har instrumentene koblet på forbruk med egen bryter, enkelt og greit. Battmeteret ditt, står det på hele tiden ved landligge, og hvor mye strøm bruker det? Jeg spør siden du snakker om å spare strøm! :lol: Har ikke battmeter selv, og synes det er unødvendig. Et nøyaktig amperemeter og voltmeter forteller med det jeg trenger å vite.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har instrumentene koblet på forbruk med egen bryter, enkelt og greit. Battmeteret ditt, står det på hele tiden ved landligge, og hvor mye strøm bruker det? Jeg spør siden du snakker om å spare strøm!  :lol:  Har ikke battmeter selv, og synes det er unødvendig. Et nøyaktig amperemeter og voltmeter forteller med det jeg trenger å vite.

Battmeteret står på hele veien og trekker 8mA. (lcd-display) Det skal jo holde styr på strømtrekk til alarm (7mA) Strømtrekk fra batterilader uten netttilkobling. Strøminngang fra tilkoblet batterilader, selvutlading osv.

 

Hadde voltmeter og amperemeter frem til nå. Battmeteret er jo omtrent det samme. Fordelen er at jeg sparte et hull i dashbordet og fikk inn mitt eksostemperaturinstrument. Fordel nr 2 er at jeg nå har fått et MYE mer nøyaktig amperemeter og et i særklasse nøyaltig voltmeter i samme greia. I tillegg kan dingsen tenke, regne og fortelle meg hva jeg hadde, hva jeg brukte, hva jeg har igjen og hvor lenge det antas å vare med samme forbruk som i gjennomsnittet av forrige tidsintervall. Disse tingene gjør det til mye mer enn bare det jeg fikk ut av mitt gamle amperemeter og voltmeter.

 

Kjøpet satt langt inne. Jeg tenkte som deg. Hva skal jeg med dette når jeg har både amperemeter og voltmeter fra før? Så fikk jeg det. For å si det sånn: Før var jeg blind, nå kan jeg se. :smiley:

 

Lotus

 

PS: I løpet av 3 ukers tid vil vel battmeteret kunne bruke opp sånn ca 1% av batteribanken min. Forutsatt at jeg da ikke bruker båten eller lader batteriene på 3 uker. Helt hypotetisk med andre ord. :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

......I tillegg kan dingsen tenke, regne og fortelle meg hva jeg hadde, hva jeg brukte, hva jeg har igjen og hvor lenge det antas å vare med samme forbruk som i gjennomsnittet av forrige tidsintervall.

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Lotus,

 

For de fleste av oss med noenlunde "vanlige båter" vil jeg tro at kjøleskapet er den største strømforbruker når vi lagt oss til på koseplassen.

Moderne kjøleskap (små = mitt) trekker ca. 4A når motoren og ca. 0,7A i gjennomsnitt.

(oppgitt av produsent, og klokket inn til å være svært realistisk i min forrige båt)

 

Vil det si at batt-meteret kan innstilles slikt at det tar med i gjennomsnittsberegningen denne av/på

strømtrekkilden - og altså beregner korrekt gjennomsnittsforbruk?

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vil det si at batt-meteret kan innstilles slikt at det tar med i gjennomsnittsberegningen denne av/på

strømtrekkilden - og altså beregner korrekt gjennomsnittsforbruk?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det vil det. Riktignok ikke for den strømkilden spesielt, men for alle strømkilder totalt.

Jeg kan f.eks fortelle Battmeteret at når den beregner gjenstående batteritid, kan den f.eks ta gjennomsnittet de siste 5 minutter. Da kan det bli unøyaktig for et kjøleskap som gjerne er av både 10 og 15 minutter av gangen før det igjen er på 5 minutter. Da stiller jeg bare inn battmeteret til å bruke gjennomsnittet av de siste 15 minuttene eller den siste halvtimen eller timen. Da får jeg et temmelig nøyaktig anslag for når jeg eventuelt vil gå tom for strøm. Er jeg heldig får jeg med et temmelig nøyaktig anslag for trykkvannspumpens forbruk i samme slengen.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...