Andreas Janjak Startet 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2015 Hei, noen kamerater og jeg kjøpte i fjor våres ei tresnekke av ukjent merke. båten var orginalt ei kogg som ble ombygd en gang på 70 tallet med overbygg og styrhus. båten har stått mye ute i regn og dårlig vær før vi kjøpte den og den har dermed hatt en del råteproblemer. vi har derfor bytta ut dekket foran på båten med terassebord isteden for ei helt plate. og grunnnet manglende kunnskap og slikt så har det ikke blitt 100% tett. vi har brukt for det meste natemiddel til å tette mellomrommene mellom plankene, men problemet ligger i at mellomrommett mellom dekket og sida på overbygget er for stort til å tettes med natemiddel, jeg legger under til noen bilder i håp om at noen som har peiling på slikt kan hjelpe oss. trenger hovedsakelig noen forslag til hva vi kan bruke for å tette mellomrommet. link til bilder: https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58880/11125214_835166343229880_1470190173_n.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58880/11166017_835166363229878_1010197759_n.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58880/11212285_835166336563214_2095197350_n.jpg Dette siste bildet er av et råttent dollbord på siden av båten, som man kan se så er det et stort hull forårsaket av år med lite vedlikehold, hvis noen vet om måter å tette dette på så er jeg taknemlig hvis noen kan gi meg noen råd på dette også bilde av råttent dollbord: https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58880/11118276_835166283229886_1229613250_n.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Hvis du kommer til under dekk, så legger du godt med tec-7 under der, slik at du får tettet hullet. Da kan du legge natemasse oppå tec-7 Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Hvis du kommer til under dekk, så legger du godt med tec-7 under der, slik at du får tettet hullet. Da kan du legge natemasse oppå tec-7 Gudbevaremegvel for eit klattverk det vil bli. Mi oppskrift på å få til dette er å rive heile dekket, og flytta bjelkane akkurat so mykje opp at nytt dekk kan leggjast slik at det rekk litt utforbi veggane, kanskje ein centimeter. Skal so nytt dekk leggjast med slike bord, so stryk ein høvel på kantane av borda, slik at fugene danner ein smal v. Dermed er dei smalare nede so fugemassen ikkje går tvers gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Gudbevaremegvel for eit klattverk det vil bli. Mi oppskrift på å få til dette er å rive heile dekket, og flytta bjelkane akkurat so mykje opp at nytt dekk kan leggjast slik at det rekk litt utforbi veggane, kanskje ein centimeter. Skal so nytt dekk leggjast med slike bord, so stryk ein høvel på kantane av borda, slik at fugene danner ein smal v. Dermed er dei smalare nede so fugemassen ikkje går tvers gjennom. har gjort det før på større sprekker, det ble bra og tett også :) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Det blir kanskje tett, ja. Men "restaurering" kan man vel ikke kalle det? En restaurereing her begynner med å rive dekket som Dinamo sier. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Jeg ville ha lagt en finerplate over det hele, og noen lag med glassfiberarmert polyester over dette. Da blir det tett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 (redigert) Gudbevaremegvel for eit klattverk det vil bli. Mi oppskrift på å få til dette er å rive heile dekket, og flytta bjelkane akkurat so mykje opp at nytt dekk kan leggjast slik at det rekk litt utforbi veggane, kanskje ein centimeter. Skal so nytt dekk leggjast med slike bord, so stryk ein høvel på kantane av borda, slik at fugene danner ein smal v. Dermed er dei smalare nede so fugemassen ikkje går tvers gjennom. Jeg ville ha lagt en finerplate over det hele, og noen lag med glassfiberarmert polyester over dette. Da blir det tett. Ja, sjansen er stor for at det då blir tett, hvis du får polyester til å stå, då. Det skal ikkje veldig mykje vatn i blandinga med polyester, før den er ødelagt slik at den ikkje herder. Ved å riva dekket og byggja på nytt, er sjansen stor for at det blir ikkje berre tett, men ogso nokolunde pent. Eg har "lånt" eit bilde frå Svaap, det viser korleis ein plank er lagt ut til sidene, og dekksplankane er felt inn, på ein slik måte at enden er kutta rett av. Dermed blir der ikkje noka spiss, som fliser seg opp. Eg vil forresten sei om Svaap at hans tråd er ei lærebok om trebåtbyggjing: https://baatplassen.no/i/topic/63666-prosjekt-oppbyggingen-av-seilsk%C3%B8yta-svaap/ Redigert 12.Mai.2015 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Lurer på om dette prosjektet har havarert Her har då overhode ikkje komme noka tilbakemelding frå trådstarter, om kor forferdelig dårlige råd han har fått her Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Janjak Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Hei, beklager mangel på respons, har kikket igjennom svarene og takker for gode råd. Ønsker å legge til at jeg nå innser at det var feil å bruke ordet restaurering, jeg mener mer en form for reparasjon. og så lurer på om noen har noen tips som passer mer for ett lavere budsjett. (feks ikke: "rive hele greia for å sette nytt dekk"). takker igjen for råd fra dere! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.