Seastar Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 (edited) Hei! Har god erfaring med dette hjelpemidlet når jeg er ute på sjøen, og har lært meg muligheter og begrensninger - slik at det er blitt et sikkert hjelpemiddel som jeg har STOR glede av! Er det noen som vet hvilke program/kartbaser som er rimelig oppdatert og som virker bra til reiseplanlegging /avstander / gjenværende distanse og annen nyttig info.- for landjorda? Og som funker greit sammen med laptop og GPS mus? Skal nedover vestlandet per bil til uka- og så er jeg i tillegg rimelig interessert i høgfjellet og liker å frekventere fjelloverganger og kroker og kriker i disse områdene! Det hadde vært greier det! Seastar! Edited May 8, 2005 by Seastar (see edit history) Quote Link to post
Erik Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Du har jo Auto Route da. Grei å vurdere avstander, reisetid, alternative ruter etc med. Rimelig Nøyaktig på GPS'en også. Bare testet i nærområdet her, men var knapt oppå fortauet selv på stikkveier. Den er imidlertid ikke som en kjørekomputer da, som sier fra når du skal svinge etc, og kjører du ut av ruta som er planlagt, må du manuelt trykke rekalkuler for å få beregnet ny rute fra der du da befinner deg frem til bestemelses sted. MAo ett bra kart system, som i tilegg er nøyaktig på å vise GPS possisjon, men er ikke kjørekomputer. Du får den på komplett for 535,- , mer detaljer HER Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
LALUNA II Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Denne er bra DESTINATOR3 Quote Ha en flott dag på sjøen med gode venner Pensjonist Link to post
Erik Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Denne er bra DESTINATOR3 <{POST_SNAPBACK}> Så ut til å ha det jeg savner i Autorute for å brukes som kjørekomputer, men så vidt jeg forstår, kun for Mobiltelefon/PDA, ikke for PC+GPS ?? Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
LALUNA II Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 (edited) Så ut til å ha det jeg savner i Autorute for å brukes som kjørekomputer, men så vidt jeg forstår, kun for Mobiltelefon/PDA, ikke for PC+GPS ?? <{POST_SNAPBACK}> kan brukes på Pc og se HER Installation via your Desktop PC: PC with AMD/Intel Processor (90 MHz or faster) Microsoft Windows 98/98SE/Me/NT/2000/XP 32 MB RAM 4x CD-ROM drive Edited May 8, 2005 by LALUNA (see edit history) Quote Ha en flott dag på sjøen med gode venner Pensjonist Link to post
Seastar Posted May 9, 2005 Author Share Posted May 9, 2005 (edited) Takker for innspill Erik, jeg har en noen år gammel Autoroute som fulgte med i en pakke på et pc-kjøp, men den er jeg ikke særlig imponert over nytten av. Vet du om nyere utgaver av programmet er forandret eller rettere sagt er blitt bedre? Er den å få på norsk, eller aller helst skulle det ha vært en demo/evalueringsversjon tilgjengelig, for å prøve det i praksis og se om det er noe å satse på. LALUNA: Takk for linkene! Har du prøvd dette programmet selv? Ser at man kan få det på norsk - og også med norsk tale - så det hadde vært fint om noen hadde mere bruker erfaringer å komme med, før man event. kjøper noe slikt! Fant heller ikke ut hva et slikt system for PC/GPS ville koste? Tror nok kanskje at en oppdatert versjon av Autoroute ville være nærmest det som jeg er ute etter i første omgang, så det blir vel å finne seg en evalueringskopi! Og til slutt, Erik (HELT O.Topic) - vet du hva resultatet av Viking-Molde ble? (VET ikke om jeg HELT har fått det med meg ennå, skjønner du!) Edited May 9, 2005 by Seastar (see edit history) Quote Link to post
Erik Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Takker for innspill Erik, jeg har en noen år gammel Autoroute som fulgte med i en pakke på et pc-kjøp, men den er jeg ikke særlig imponert over nytten av. Vet du om nyere utgaver av programmet er forandret eller rettere sagt er blitt bedre? Er den å få på norsk, eller aller helst skulle det ha vært en demo/evalueringsversjon tilgjengelig, for å prøve det i praksis og se om det er noe å satse på. Tror nok kanskje at en oppdatert versjon av Autoroute ville være nærmest det som jeg er ute etter i første omgang, så det blir vel å finne seg en evalueringskopi! Og til slutt, Erik (HELT O.Topic) - vet du hva resultatet av Viking-Molde ble? (VET ikke om jeg HELT har fått det med meg ennå, skjønner du!) <{POST_SNAPBACK}> Jeg bruker ikke Autorute så mye selv, men har inntrykk av at ett par av selgerne på jobben har en viss nytte av det. Om den er på norsk husker jeg ikke, kan prøve å sjekke det. Resultatet av Viking - Molde kjenner jeg ikke, da jeg ikke finnes fotball interesert, men har forstått såpass at Viking har lagt seg på en passifistisk linje i år (Man skal ikke slå sin neste), så basert på hvor i landet du er i fra, kan jeg jo tenke meg til resultatet da. Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Regent Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Hei Litt utafor hva dette emnet er, men jeg prøver. Har nettopp handla sånn derre GPS hos Clas Olson for tilkobling til laptop via usb. Har endelig fått den til ikke å krangle med musa, takket være en annen tråd her på dette utmerkede forum. Men nå har den ligget ute på rekkverket til terassen i 10 min, og den finner ikke posisjonen. Etter bruksanvisningen så er det en diode som skal blinke mens den søker og lyse fast når den har funnet ut hvor den er. Den bare står å blinker som ett lys på taket av Mesna sine biler dvs. lyset blinker og ingen ting skjer, (spøk, håper ikke noen ble fornærmet, jobber selv i HSD, så jeg har lært meg å bli litt tykkhudet). Er det noen andre der ute som har erfaring med denne GPS. På forhånd takk Quote Hei og hå Regent Link to post
Erik Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Disse GPS musene krever fri sikt. Slet selv med det samme som deg, men det bedret seg da jeg testet den på sjøen, og la den på taket av kalesjen. Som eksempel kan nevnes at da jeg gikk langs en bru i helga, mistet den forbindelsen med himmellegemene. Så det er mulig det ikke er fri sikt nok på terassen din. Erik. Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
LALUNA II Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 JA har sett Destinator3 i bruk og det virker meget bra Tror det er samme programmet som TomTom Navigator for PDA Quote Ha en flott dag på sjøen med gode venner Pensjonist Link to post
Seastar Posted May 9, 2005 Author Share Posted May 9, 2005 (edited) Hei Litt utafor hva dette emnet er, men jeg prøver. Har nettopp handla sånn derre GPS hos Clas Olson for tilkobling til laptop via usb. Har endelig fått den til ikke å krangle med musa, takket være en annen tråd her på dette utmerkede forum. Men nå har den ligget ute på rekkverket til terassen i 10 min, og den finner ikke posisjonen. Etter bruksanvisningen så er det en diode som skal blinke mens den søker og lyse fast når den har funnet ut hvor den er. Den bare står å blinker som ett lys på taket av Mesna sine biler dvs. lyset blinker og ingen ting skjer, (spøk, håper ikke noen ble fornærmet, jobber selv i HSD, så jeg har lært meg å bli litt tykkhudet). Er det noen andre der ute som har erfaring med denne GPS. På forhånd takk <{POST_SNAPBACK}> Hei Regent! Ja, det er nok som de andre sier her. Legger merke til at jeg ikke får den til å oppdatere seg fra vinduet i forskjellige rom i huset. For meg ser det ut til at det er fri sikt til retningen syd - sydvest som er det beste. (TROR JEG) Så hvis huset "skygger" for signalene der du prøver, er det nok det som er årsaken antar jeg. Jeg har en fri posisjon i alle retninger på båten, og der smeller den opp bestandig! Lykke til! NB! Likte humoren i siste del av innlegget må jeg si! - befriende! Edited May 9, 2005 by Seastar (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.