mahogny Startet 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2015 Tok ut den originale ladelampen fra dashbordet og erstattet denne med en diode fra Biltema. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Kontrollampe-rund-2000016441/ Skjønner jo nå etter noen søk at jeg har gjort feil. Leser at du må koble på en motstand i tillegg hvis du skal bruke diode for å få dette til å fungere. Vel, det fungerer hos meg, men må ruse motoren (Ford Lehman 2715e) opp i 1500rpm for at den skal slukke og instrumentene samt lading virker. Nå er det ikke så viktig for meg å ha diode i en Elwaro 32 plattgatter fra 1976, bare det er noe som fungerer, og jeg er tilhenger av så lite ledninger som mulig, det er virrvarr og liten plass nok som det er... Så leser jeg videre at man må ha en watt-styrke på 2-10W på denne pæra, og da ikke en diode. Vel, jeg aner ikke hvor mange watt som gjelder for min del, om det holder med 2W eller kanskje 4W? Registrerer at det finnes varianter, som denne:https://www.maritim.no/lysindikator-rod#.VU-dC_mqqko. Denne er tilsynelatende 2W. Men skal jeg være ærlig, så faller denne mer i smak og passer bedre inn i min båt: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Lysdiode-2000016443/. Denne ligner også veldig på originalen. Men Biltema oppgir jo ikke mer enn de må, så aner ikke watt-styrken her. Noen som har erfaring med denne, evt forslag til noe som fungerer. Regner med det er dynamoen som avgjør styrken, men jeg husker ikke hvor kraftig den er, vet bare at den skal være ganske kraftig. Har 3x110amp baterier som skal lade hvis det er av betydning :) Dette kan jeg for lite om merker jeg... Link to post
Dinamo Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Ein vekselstrømsdynamo klarer i utgangspunktet ikkje å produsera nok spenning på remanensmagnetisme til å overvinna spenningsfallet i diodene og spenningsregulatoren. Den får derfor hjelp av strømmen gjennom ladelampen, til å få sterk nok magnetisme i ankeret. So snart dynamoen lader, gir den ogso strøm gjennom magnetiseringsdiodene, og regulator / magnetisering har ubegrenset tilgang, samtidig som ladelyset slukker. Eit LED-lys gir så godt som ingen strøm gjennom, so det forbauser meg ein smule at du i det heile får dynamoen til å begynna å lada. På den andre side, gir det eit hint om at dynamoen er "lett å overtale". Ei pære av den gode gamle sorten, 1,2 - 4 watt gjer bruket. Pæra kan for den del koblast som om den er motstand paralellt med eit LED-lys. Skal du ha inn ein motstand, bør 56 ohm (som er ein standardverdi) og 3 watt passe. Dette utgjer for ei pære ca 2,5 Watt. Motstanden klarer jobben åleine, men kan ogso godt kobles paralellt med ein LED. Hvis dette er ein LED som er nøye på kva som er + og -, skal - til ledningen som går til dynamoen. Magne Link to post
sabbakar2h Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Hmm du må nokk ha ei glødelys pære til dette formålet Sjekk koblings sjemaet til motoren å sjå hvilken pære som er oppgitt Jeg tipper pære mellom 2-5W Dette for å få riktig motstand på ankeret på Dynamoen. Senker du motstanden øker ladespenningen etter som du får mer strøm på ankeret Hmm det er sikkert noen som kan forklare dette bedre. Søk i forumet etter dynamo og ladproblemer så finn du sikkert svar sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
Dinamo Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Senker du motstanden øker ladespenningen etter som du får mer strøm på ankeret Det stemmer forsåvidt, men, som eg sa - magnetiseringa til dynamoen har sin egen tapning, som gir strøm so snart dynamoen lader, og den har tilnærmet ingen motstand. Størrelse på pæren i denne koblingen må vera på eit minimum av ca 2 watt, men der er ingen max. Link to post
hegra Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Jeg brukte akkurat samme biltemapæra som trådstarter og fikk akkurat samme problemet. Måtte opp i 1500 omd. før ladelampen slukket, men var ladingen først i gang kunne jeg senke turtallet uten at ladingen stoppet. Det kan sikkert trådstarter også. Det er som sagt bare å bytte til ei pære fra 2 til 5 watt så er problemet løst. Denne biltemapæra er neppe mer enn maks 1 watt og for lite strøm kommer frem til dynamo. Dette med dioder er vel noe med de som har alarm i tillegg til ladelampe uten at jeg husker det der nøyaktig. Link to post
mahogny Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Det stemmer hegra. Fungerer på akkurat samme måte hos meg. Tror jeg skal sjekke den andre pæra på Biltema som jeg linka til og se om den er +2W. Takk for mange bra svar! Skal gi rapport når jobben er gjort... Link to post
Dinamo Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Eg grubla eindel på dette utover kvelden i går, og konkluderte med at når motoren går med 1500 o/m når dynamoen begynner å lada, so går dynamoen med 2500 - 4000 alt etter utveksling. Dette er nok til at dynamoen, når den slår inn, gir tilnermet full effekt, noko som gir eit jæ**** rykk i reima. Dette kan slita ei stakkars reim tvers av. Motsetningen blir i eit ladelys som "tenner" dynamoen på eit lavare turtall, då gir den noko strøm, men på langt nær so mykje. Dette gir mykje mindre rykking i reima. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn