Rocksolid Startet 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2015 Hei, Har Garmin kartplotter i seilbåten, kommer til å kjøpe enten Isailor (dyrt om man skal utvide?!) eller Navionics HD Europe da jeg skal på seilas fra Mo til Tromsø. Den sunne fornuft sier at jeg bør ha papirkart i båten, i tillegg til at det er påbudt. Det er et hav med poster så jeg kjører i gang en ny, skulle gjerne hatt hele hovedkartserien for bodø-tromsø i alle fall, egentlig fra Trondheim. Noen tips på hvordan man kommer unna uten å måtte betale en liten formue. Hele dette området hadde vært gull: http://www.nautiskfritid.no/categories/nord-norges Takk for tips? Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Dukker stadig opp slike på finn.no, ligg og lur litt der! :-) Er vel ikke akkurat påbudt med papirkart, men enig i at det er smart å ha. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Hei For noen år siden kjørte vi en 30 fots båt fra Bodø til Kristiansand. Den gang lånte vi papirkart for hele strekningen av en litt større fiskebåt her i Kristiansandsområdet, det var så mye papirkart at jeg nesten hadde overvekt på flyet til Bodø:) Men det kan jo være ett tips å kanskje låne kart for din etappe? larss Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 (redigert) Jeg hadde med papirkart fra Storsand/Drøbak til Bodø for et par måneder siden, men de ble ikke brukt annet enn et par ganger for å få bedre oversikt enn hva kartene på iPad og Garminplotter kunne gi. Brikken til Garminplotteren passer i Macen min så der kunne jeg på forhånd studere rutene på en større skjerm enn hva jeg har på plotteren via programmet Garmin Homeport, og jeg kunne legge opp en rute som så ble overført til plotteren. Det er sikkert mulig å låne kart som larss skriver, og det selges en del på finn.no, men jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å gått samme turen på nytt uten papirkart. Kan legge til at vi også hadde en PC med kartprogram så der var 3 uavhengige elektroniske navigasjonssystemer. Har du med iPad bør du tenke på at mobildekningen ikke er all verden på deler av turen dere skal gå, og at det derfor er en fordel å ha en iPad med 3G eller 4G da de har GPS, samt i en seilbåt evt. en vanntett boks fra f.eks. Lifeproof/Life-edge så iPaden kan brukes ute også når det regner. Slå av wifi og mobildata så batteriene varer lengre, og ta gjerne med en powerbank med ennå mere strøm. Skulle du fortsatt ville ha papirkart kan du sende meg en im så vil jeg tro at jeg har de fleste kartene du ber om. God tur :-) Redigert 11.Mai.2015 av Nevermind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Jeg ville ha store betenkeligheter med å kun stole på elektronikk for navigering. Joda, selvsagt bra med backup på Ipad ellef pc, men alle krever strøm. Sjøkart gir deg dessuten bedre oversikt, og skal du seile på fyrledene på natten er det bedre med papirkart IMO. Sitér dette innlegget Link to post
Rocksolid Svart 11.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Takk for gode tips her, tanken på finn for kart har ikke slått meg engang, greit å ha noe for retning selv om de er gamle. Delte meninger om å kun stole på elektronikk, et par utfordringer med det er det helt klart da stopp ikke er planlagt, strøm etc, klarer ikke å holde ipad i livet hele turen med kun 12v regner jeg med(gps,3g). Den blir av på backup+kompass, går vel innaskjærs, men det klør allerede, utsiden av Lofoten blir det ikke, men Vestfjorden kan vel bite fra seg. Første langtur som seiles alene eller med noen med mindre erfaring enn meg selv(!). Skulle mildt sagt vært litt "kukent" om jeg skulle få problemer pga manglende kart første tur⛵⚓ Garmin plotteren er pinlig nøyaktig, men med nok vissomatdersom-situsjoner oppstår så skal jeg stille klar til show. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Med pinelig nøyaktig: mener du da så unøyaktig at det er pinelig? Du bør regne med minst 200m sikkerhetsmargin m.h.t. posisjon. Joda kartplotteren er stort sett nøyaktig nok, men ikke alltid. Kartgrunnlaget inneholder feil. Overføring til vektoriserte kart inneholder feil. GPS-posisjonen er feil. Jeg har opplevd at posisjonen plutselig får hikke og "hopper" 200 m. Jeg har opplevd både at sjømerker som aldri har eksistert står på plotteren, at øyer som ikke eksisterer dukker opp på skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Rocksolid Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Har lite erfaring med denne kartplotteren, det var nok selgerens ord som klinget godt. 200 meters margin høres mye ut, han snakket om et avvik på noen få meter. Er vel kanskje forskjell på mototbåt og seilbåt (hastighet). Uansett så har jeg vært i kontakt med noen i kystverket gjennom en kompis og fått tips om hvilke passasjer som kan by på utfordringer (6knop strøm), som også kunne være behjelpelig med kart, noe som fort kan bli en dyr affære. Takk for tips angående plotteren Krimart, det du sier understreker bare igjen viktigheten av papirkart! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Dette gjelder alle plottere, skremmende at selgere ikke er bedre på å opplyse om hva du egentlig kjøper. Avvik på noen få meter er det normale avviket GPS -signalet, men som sagt hender det at du får plutslige større avvik. I tillegg må kartgrunnlaget være riktig, og det er det ikke. Du har ingen garanti for at et skjær ligger der plotteren viser når du zoomer inn. Et skvalpeskjær dekker 1X1mm på kartet, i terrenget på et 1:50000- kart er det 50X50 m. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.