Jump to content

Yamaha vs Mercury 5 HK


Ankermann

Recommended Posts

Jeg mener også å ha hørt at Mercury 5 HK yter litt mere enn Yamaha 5 HK, men har selv ikke testet forskjellen.

 

Hilsen Baltic,- som selv har Yamaha 5 HK, 2004 modell, og som er godt fornøyd så langt (skulle vel ellers bare mangle på en så ny motor). Jeg har den på en Zodiak Cadet 260 S (oppblåsbar kjøl og fast dørk). Jeg + en liten gutt planer i den. Meg + to gutter blir for mye,- kommer ikke i plan. Når hele familien (to voksne og tre små gutter) er på 'tokt' med gummibåten blir det bare å 'putre' rundt. Jeg tror uansett at man skal ha bra mye større motor for å plane med flere personer :rolleyes:

 

Godt valg :seeya:

Link to post

Skal kjøpe en 5 HK til en 240 gummibåt, men er usikker på om jeg skal velge Yamaha eller Mercury.

Yamaha er 400,- kroner dyrere...

Noen sier at Mercuryen er litt "vassere"...

 

Noen som vet noe om dette, og hva anbefales?

<{POST_SNAPBACK}>

Det var en test av småmoterer i et båtblad i fjor. Jeg har søkt på Båtmagasinet- men fant ikke testen. I testen kom Mercury/Mariner 4 hk 4 takter best ut i testen
Link to post

Mercury/Mariner småmotorene er vel laget av Tohatsu. Og jeg har inntrykk av av de er av bra kvalitet.

Er Yamaha mann selv , men Tohatsu er et bra valg på småmotorer. Enkle , driftssikre og spreke. En av de få ulempene har vært at de har støyet litt mer enn de andre merkene.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 4 år senere...

Hei, Baltic er inne på det. Jeg har selv en 5 hk Yamaha på en Aquaquick 265 og den oppfører seg akkurat som Baltic skriver. Fordelen med to-takteren er vekta. Det var viktig for meg for ikke å laste for mye ned en såpass liten båt som jeg har. Dessuten er den lettere å håndtere ved av og påmontering på gummibåten.

 

Bensinforbruket er nok lavere på fire-takteren, men hva har vel det å bety på en så liten motor? Eneste ulempen jeg ser med to-takterne er osen fra eksosen og at den gjerne kunne gått like stille som firetakteren. Yamaha 5hk to-takter kan med andre ord anbefales. Jeg har dessverre ingen erfaring med Mercury.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
får du kjøpt to-takter ny da?
Ja... 8.5.05 som han du siterer skrev innlegget kunne man det :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...