Jump to content

Quicksilver med finer dørk eller oppblåst?


Ankermann

Recommended Posts

Uansett fabrikat er fordelen med oppblåsbar dørk at den er lettere i vekt og lettere å pakke sammen.

 

Fordelen med stiv/plate-dørk er at den holder bedre på fasongen selv om det skulle sive ut litt luft (som det kan gjøre) og at den er stivere og kanskje noe bedre med påhengsmotor på.

 

Jeg vurderte det samme da jeg kjøpte min Zodiak Cadet 260 S m/oppblåsbar kjøl og stiv/plate-dørk. Da jeg har min på 'snap-davitere' og bruker til stadighet påhenger ble ulempen med noe høyere vekt og noe mere plasskrevende sammenpakket,- oppveid av at den 'holder fasongen' bedre og rett og slett er stivere og bedre m/påhenger.

 

Bruken bør avgjøre valget,- mener nå jeg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

skal bruke den i snap davit, så da er vel finer det beste, men hva med RIB?

 

Snap davit tåler vel en del vekt, så vekten spiller vel ingen rolle i dette tilfellet?

<{POST_SNAPBACK}>

RIB er fint. Jeg tror den er noe tyngre, også for motor, men ingen problem for 'snap-davitere'. Bare pass på at gummibåten ikke stikker utenfor siden på 'hoved-skuta' når den står i davitene. Det vil kunne skape problemer når du skal ligge inntil andre båter/kai.

 

er det noen spesielle snap davit fester som anbefales

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg husker ikke navnet, men kjøp i solid rustfritt stål,- koster mellom kr. 2.000,- og kr. 3.000,-

Link to post
Share on other sites

Har 270-jolla med finerdørk. Joda, litt tyngre, men stivere. Fordelen med dette er både når en skal ombord, når en kjørere med påhenger og forsåvidt også når den står i daviteren. Det er uansett ikke noen vektforskjell å snakke om (6-10 kg?). Ulempen med finerdørk er foruten vekten også at de blir slitte og flasser maling etter noen år. Sand under dørken er også et problem.

 

Når det gjelder snapdavitere får du to typer; orginal til ca 3000,- og uorginale til 2000,- Forskjellen er minimale (avstivet gummipad på de orginale + syrefast beslagdetalj i stedet for plast). Begge fås kjøpt i hos de fleste båtutstyrsforhandlere. Det finnes også billigere varianter (Tender og C-Lift) der hele daviteren er i plast.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...