Jump to content

Solid grunnstøting ved Sætre


Olepo

Recommended Posts

Hatt båt i mange år og er ikke avholdsmann i det hele tatt, men det er skremmende mange som kjører båter i stor fart i indre Oslofjord etter å ha tatt seg mer enn et par pils. Det Svaap beskriver synes jeg er et under at ikke skjer flere ganger. Mener selv 0,8 er riktig grense men hvis vi i båt selv ikke klarer å styre dette er vi på 0,2 før vi aner ordet av det. Motorbåtmiljøet på Sætre har dessverre noen som utmerker seg i litt gal retning her.

Link to post

Disse tilfellene stoppes ikke av noen lavere promillegrense dessverre.....

Godt det ikke gikk utover noen andre enn den involverte båten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Alltid et trist syn å se flotte båter stå malplassert på denne måten. DTBB melder at redningskøyta og brannvesenet klarte å berge båten etter iherdig innsats.

Det er selvfølgelig irrelevant men båten så ut som noe hjemmebygd ræl. Rett og slett redselsfullt. Det viktigste er at han ikke skadet andre. Noen år med landligge for fører og båt passer oss veldig bra.

Link to post

Forhåpentligvis blir det avkorting på forsikring så det holder. Rent forsikringsmessig ser jeg ikke den store forskjellen mellom å kjøre i fylla og det å senke en båt med vilje.

 

Jeg vil ikke være med på å betale ny båt...

 

Bra at ingen mistet sin far/bror/ektefelle/ kollega/ nabo etc...

Link to post

http://www.budstikka.no/B_rums_mann_dundret_rett_p__land-5-55-78140.html

 

Bak på den 43 fot store cabincruiseren sto det en mann, han var ikke skadet, men båten hadde store skader.

– Etter kort tid skled båten av land, den tok inn store mengder med vann. Da måtte vi dytte den tilbake på øya slik at den ikke skulle synke, sier Skoubo til Budstikka.

 

 

Var sikkert hekksjøene fra RS eller de andre som kom til som fikk den til å gli ut ?

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Svart (redigert)

Jeg vil understreke at jeg heller ikke har noen som helst sympati med denne kapteinen, (I tilfelle noen skulle oppfatte 1. innlegg slik). Jeg har veldig lite sans for promille i båt, og personlig drikker jeg aldri før båten er trygt fortøyd.

 

Får håpe båtfører i dette tilfellet får solid regning på hele redningsoperasjonen, kr 0,00 i forsikringsutbetaling og en passende straff på toppen.

Men synes jo uansett det var greit at han fortsatt har liv og helse i behold, for ikke å snakke om alle andre han kunne ha skadet på denne ferden. 

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post

Dette er vel en Centromarine ? Er vel en klassiker som så absolutt har hatt sitt luksuspreg når den var ny. Selv om sikkert var på slutten av åttitallet.

Syntes også den minnte om CM Astrale, men tror dette er en lignende italiensk sak jeg ikke husker navnet på i farten.

Har sett den aktuelle båten flere ganger gjennom årene hvor den har ligget i leangbukta.

 

Uansett. Å kalle noe slikt for hjemmebygget ræl er skivebom. Antagelig var den høyere ansett enn både Windy, Princess og Fairline til sammen på den tiden.

 

Her er en CM Astrale 45 som tilhører et medlem her på BP som tidligere var meget aktiv.

NB. Ikke samme båt (og dermed ikke samme eier).

 

bilde

 

Seriøs V-Bunn akter for en slik type båt. Går som en kniv i tung sjø og er antagelig tilsvarende tørst ;-)

bilde

 

 

Var sikkert hekksjøene fra RS eller de andre som kom til som fikk den til å gli ut ?

Første tanken som slo meg også. På bildet ser man den står med hekken såpass "high and dry". Og med propeller og ror antagelig meget godt plantet i terra firma at det må ha vært noen relativt kraftige bølger på ferde for å flytte den.

 

RS har nok reddet mange båter, men de har saktens skadet endel også. Avrivde kryssholt og krakkeleringer pga uvørn skipper, trekt av grunn uten å sondere undervannstopografien og rett i neste stein med propellene først, tillegging uten fendring osv.

 

Har ved noen anledninger bivånet redningshjelpen komme alt for fort inn mot en grunnstøtt havarist med resultat at båten har fått endel ekstra unødvendig hamring mot granitten og dermed skader. Tankeløst er det uansett om bølgene er forårsaket av passerende båter eller RS....

Mvh. SAP

Link to post

Får håpe båtfører i dette tilfellet får solid regning på hele redningsoperasjonen, kr 0,00 i forsikringsutbetaling og en passende straff på toppen.

 

 

AV de oppslag man tidligere har kunnet lese samt et meget raskt søk på nettet tyder på at avkortingen på forsikringen blir merkelig liten, burde være 100% (null utbetlaing) etter mitt syn.Tror også det vil kunne ha en langt større effekt mot promille enn trussel om kontroll og bot?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

AV de oppslag man tidligere har kunnet lese samt et meget raskt søk på nettet tyder på at avkortingen på forsikringen blir merkelig liten, burde være 100% (null utbetlaing) etter mitt syn.Tror også det vil kunne ha en langt større effekt mot promille enn trussel om kontroll og bot?

 Jeg er helt enig!!  Har jeg gjort det samme selv hadde jeg forventet null i forsikringsutbetaling!

Det er synd med slike flotte klassiske båter at de skal ødelegges på denne måten!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...