Jump to content

Priming av glassfiberskrog


torbit

Recommended Posts

Ja, nå er undervannskroget på "Havhesten" - motorsegleren fra 1979 gullande rent, etter kjemisk fjerning av tykke lag med Durahart og påfølgende høytrykkblåsing med vann og finkornet marmorsand. Skal si det var gutter som kunne jobben sin! Ikke tegn til plastpest eller skader heller. Så til neste trinn: Jeg regner med 4-5 strøk med to-komponent primer før stoffing med selvpolerende bunnstoff.

Her trenger jeg tips: Hva anbefaler dere av produkter?

Link to post
Share on other sites

Dette er vel et spørsmål om smak og behag, men jeg anbefaler som alltid Hempel. Det er et kjent merke, og har hørt lite stygt om det. Bruker det selv på min båt.

 

Anbefaler også at det første strøket med bunnstoff er hardt, altså ikke selvpolerende. Da slipper du at du kommer inn på primeren i løpet av sesongen. Dette er også anbefalt av Hempel. De neste sesongene kan du fortsette med selvpolerende.

Link to post
Share on other sites

Det holder lenge med ett strøk Hempel Light Primer eller høyst to. Når båten er 26 år gammel hadde hun fått plastpest for lengst dersom hun var disponert for det. Deretter ett strøk Hempel Hard Racing og ett til to med Mille Ultimate.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det holder lenge med ett strøk Hempel Light Primer eller høyst to.  Når båten er 26 år gammel hadde hun fått plastpest for lengst dersom hun var disponert for det.  Deretter ett strøk Hempel Hard Racing og ett til to med Mille Ultimate.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig med deg. Jeg ville satset på to strøk, eller tre, men mer trenger man ikke på den båten tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Tja, dette er et tema der de lærde strides...

Enkomponenten har vel knapt nok noen annen funksjon enn å få bånnstoffet til å hefte bedre, mens tokomponenten gir en langt bedre beskyttelse. Når du nå har investert såpass mye i å få skroget helt rent (det vil du vel aldri gjøre igjen, tenker jeg...? :wink: ), ville jeg nok anbefale å stå løpet helt ut; Tre-fire lag med tokomponent, gjerne Hempel, og så fred i sjelen for resten av din eiertid for denne båten.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg debatterer allerede med meg selv hva jeg skal gjøre med Hangarskibet ved neste års opptak. Da skal hun kalkblåses (bort vekk med 20 års ujevnt bunnstoff som stjeler to knop). Det finnes ikke tegn til pest og hadde hun hatt tendenser i den retning så hadde det nok vist seg for lenge siden. Debatten i mitt hode går på om det overhodet skal på primer, eller om det blir ett eller to strøk. Har i grunnen sans for å hoppe over primeren, ser ikke bort fra at primeren kan bli FOR tett slik at det DA kommer dækelskap i form av blærer.

 

Den som lever til neste år får se ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er undervannskroget på "Havhesten" - motorsegleren fra 1979 gullande rent, etter kjemisk fjerning av tykke lag med Durahart og påfølgende høytrykkblåsing med vann og finkornet marmorsand. Skal si det var gutter som kunne jobben sin! Ikke tegn til plastpest eller skader heller. Så til neste trinn: Jeg regner med 4-5 strøk med to-komponent primer før stoffing med selvpolerende bunnstoff.

Her trenger jeg tips: Hva anbefaler dere av produkter?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har akkurat blitt ferdig med å "renske" og prime og stoffe bunnen på min båt.

 

Brukte "gamlemetoden" med skrape og sliping, dog elektrisk drevne redskaper. Ingen antydninger til pest etter 30 sesonger i sjøen.

 

Valgte meg SeaJet to komp epoxy primer. Først et tynt-tynt strøk med 017 (vet ikke riktig hvorfor jeg brukte det, men hørte på "han i butikken"), deretter 3 eller 4 strøk med 117 (husker faktisk ikke om jeg la 4 på begge sider eller 3 og 4). Til slutt, direkte på halv-herda primer SeaJet 033, ett strøk under og to strøk i vannlinja.

 

Alt sammen var veldig greit å jobbe med. Og SeaJet er rimeligere enn "det meste". Primeren kunne jeg gjerne legge med en time mellom strøka, eller vente 24 timer med neste.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er undervannskroget på "Havhesten" - motorsegleren fra 1979 gullande rent, etter kjemisk fjerning av tykke lag med Durahart og påfølgende høytrykkblåsing med vann og finkornet marmorsand. Skal si det var gutter som kunne jobben sin! Ikke tegn til plastpest eller skader heller. Så til neste trinn: Jeg regner med 4-5 strøk med to-komponent primer før stoffing med selvpolerende bunnstoff.

Her trenger jeg tips: Hva anbefaler dere av produkter?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har akkurat blitt ferdig med å "renske" og prime og stoffe bunnen på min båt. Begynte så smått i oktober i fjor, tok vinterpause og tok opp jobben igjen for en måneds tid siden.

 

Brukte "gamlemetoden" med skrape og sliping, dog elektrisk drevne redskaper. Ingen antydninger til pest etter 30 sesonger i sjøen.

 

Valgte meg SeaJet to komp epoxy primer. Aller først litt sparkling med to komp Epoxy sparkel. Deretter et tynt-tynt strøk med 017 (vet ikke riktig hvorfor jeg brukte det, men hørte på "han i butikken"). Så ett strøk 117, neste var enda litt mer sparkling (skadene synes bedre med primer på), deretter 2 eller 3 strøk med 117 (husker faktisk ikke om jeg la 4 tilsammen på begge sider eller 3 og 4). Til slutt, direkte på halv-herda primer SeaJet 033, ett strøk under og to strøk i vannlinja.

 

Alt sammen var veldig greit å jobbe med. Og SeaJet er rimeligere enn "det meste". Primeren kunne jeg gjerne legge med en time mellom strøka, eller vente 24 timer med neste.

 

30 år til neste gang? Det blir ikke av meg på denne båten - da er båten 60 og jeg har vært pensjonist i 15.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...