Kjellu Startet 12.Mai.2015 Del på Facebook Startet 12.Mai.2015 Hei. Jeg gikk over for noen år siden fra yanmar sin motorolje til biltema sin. Etter dette har jeg opplevd at motoren lekker litt olje. Motoren er en 4 jh2-te. Er dette tilfeldig eller er det oljen til biltema som er dårligere. Noen som har erfaring? Sitér dette innlegget Kjellu Link to post
Kyst1 Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Har du gått fra mineralolje til syntetisk olje? Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Jori Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Kyst1 har ett poeng. Ved overgang fra mineral til halvsyntetisk eller syntetisk har svetting og lekkasjer lett for å oppstå. Overraskende mange marinemotorer skal fortsatt gå på mineralolje, selv om vi fra bilenes verden er over på syntetisk for lenge siden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 (redigert) Jeg gikk over fra mineralsk til syntetisk olje på min Opel Ascona (for mange år siden). Det resulterte i at jeg måtte på verksted for å bytte foringer/mansjetter til ventilene. Når det gjelder olje på min Yanmar 4JHE båtmotor fra 1986, har jeg alltid brukt mineralolje kjøpt på Felleskjøpet. Fungerer 100%. Redigert 12.Mai.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sap_2000 Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 (redigert) Ikke om man holder seg til samme viskositet. Men om man går fra 15w40 mineral til 0 eller 5w30/40 syntetisk på en eldre dieselmotor så er nok ikke det bra. Motoren du nevner skal vel ha 15w40 som de fleste andre og BT sin 15w40 turbo diesel oppfyller nok rimelig sikkert spec'en. Den er VP VDS2 godkjent bl.a. Redigert 12.Mai.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Roger jo Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 (redigert) Tja. vil heller si at syntetisk olje har en fabelaktiv rense evne som gjør at eldre motorer begynner å svette. Gamle motorer SKAL ha mineralsk olje det står i manualen. Redigert 12.Mai.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
sap_2000 Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Bare for å presisere. Mente at bytte av olje eller fabrikat ikke skal fremkalle lekkasjer eller svetting om man holder seg til samme viskositet som i de fleste tilfeller er 15w40 som igjen så godt som alltid er mineral. Et unntak jeg har sett er royal purple som sier alle sine oljer er syntetiske, selv 20w50, SAE30/40 osv. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jori Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Tja. vil heller si at syntetisk olje har en fabelaktiv rense evne som gjør at eldre motorer begynner å svette. Gamle motorer SKAL ha mineralsk olje det står i manualen. Kan jeg bekrefte. I sin tid så kjørte jeg en B27 motor på syntetisk olje. Klart den begynte å svette og lekke. Når jeg skrudde den opp, var den gullende rein innvendig. Min teori er at den syntetiske oljen renset bort gammel koks, oljeavleiringer etc som satt i pakningene og dermed var "tettemassen" borte og den nye oljen trengte igjennom. Jeg hadde av registerdekslene både med opprinnelig mineralolje og etter syntetisk var brukt. Med mineraloljen var dekslene svarte innvendig og den typisk svarte/brente hinnen lå over hele dekslet og lot seg ikke vaske bort. Med den syntetiske oljen var nesten hele denne hinnen borte. Nå hører det med at B27 er/var aluminiumsmotor, så kanskje er effekten av syntetisk olje sin virkning større på det materialet, versus sine stålbrødre? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Feks.15w40 olje er like tykk enten den er helsynt.eller mineralsk. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.