Jump to content

Kan skifte av type motorolje skape svetting eller lekkasje?

Kjellu

Recommended Posts

Jeg gikk over fra mineralsk til syntetisk olje på min Opel Ascona (for mange år siden). Det resulterte i at jeg måtte på verksted for å bytte foringer/mansjetter til ventilene. Når det gjelder olje på min Yanmar 4JHE båtmotor fra 1986, har jeg alltid brukt mineralolje kjøpt på Felleskjøpet. Fungerer 100%.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bare for å presisere.

Mente at bytte av olje eller fabrikat ikke skal fremkalle lekkasjer eller svetting om man holder seg til samme viskositet som i de fleste tilfeller er 15w40 som igjen så godt som alltid er mineral.

Et unntak jeg har sett er royal purple som sier alle sine oljer er syntetiske, selv 20w50, SAE30/40 osv.

Mvh. SAP

Tja. vil heller si at syntetisk olje  har en fabelaktiv rense evne som gjør at  eldre motorer begynner å svette.

Gamle motorer SKAL ha  mineralsk olje det står i manualen.

Kan jeg bekrefte. I sin tid så kjørte jeg en B27 motor på syntetisk olje. Klart den begynte å svette og lekke. Når jeg skrudde den opp, var den gullende rein innvendig. Min teori er at den syntetiske oljen renset bort gammel koks, oljeavleiringer etc som satt i pakningene og dermed var "tettemassen" borte og den nye oljen trengte igjennom. Jeg hadde av registerdekslene både med opprinnelig mineralolje og etter syntetisk var brukt. Med mineraloljen var dekslene svarte innvendig og den typisk svarte/brente hinnen lå over hele dekslet og lot seg ikke vaske bort. Med den syntetiske oljen var nesten hele denne hinnen borte. Nå hører det med at B27 er/var aluminiumsmotor, så kanskje er effekten av syntetisk olje sin virkning større på det materialet, versus sine stålbrødre?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...