Jump to content

Solbleket kryssfinér innredning - hva kan gjøres?


Walter_S

Recommended Posts

Gammelt bilde: (Og, ja - jeg har fått tak i et skikkelig knaggratt!)

Bilde

 

Slik ser hovedskottet på Grimsøy'en ut idag.

For å komme til å slipe / olje-lakke har jeg démontert det jeg kan (eller vil....). Tydeligvis ikke UV-filter på den gamle lakken. Skikkelig 70-talls-finér som er solbleket. Den firkanta flekken på venstre side i ratt-panelet var en slik hersens klistrelapp med "Hold skjærgården ren!" - se hvordan den ødelegger treverket! Hva gjør man?

 

Panelet til ratt, - under dasjbordet - har jeg skrudd av, tatt med inn og slipt helt ned. D.v.s. prøvde å utjevne blekingen. Nå tør jeg ikke slipe mer, da går jeg gjennom ytterste finér-sjiktet.

Bilde

 

Noen som har forslag til utbedring?

 

- beise? (da blir vel den mørke flekken enda mørkere og resten sånn passe....?)

- kle med noe (men hva...?)

- skjære til ny teak-finér - det vil i hvertfall stikke seg ut. Får ikke tak i 70-tall-finér lenger..... :rolleyes:

 

Selv er jeg inne på tanken om å male panelet hvit, med oljete teak-lister rundt......men, hvordan vil det ta seg ut?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Noen som har forslag til utbedring?

 

- beise? (da blir vel den mørke flekken enda mørkere og resten sånn passe....?)

- kle med noe (men hva...?)

- skjære til ny teak-finér - det vil i hvertfall stikke seg ut. Får ikke tak i 70-tall-finér lenger..... :rolleyes:

 

Selv er jeg inne på tanken om å male panelet hvit, med oljete teak-lister rundt......men, hvordan vil det ta seg ut?

<{POST_SNAPBACK}>

Først og fremst, finer kan du få fra 2 mm opp til 15 mm i forskjellige tykkelser som du ønsker. Fineren ser ut som datidens finer.

 

Det andre er at du bør vaske med rødsprit på hele området. Du vil fort se om de mørkere felter skiller seg noe særlig ut, enn de nåværende. Husk at når du oljer, blir trevirket noe mørkere. Jeg tror ikke det er så galt, sjekk med rødspriten.

 

Å kle med noe annet enn finer, støtter jeg ikke tanken på..... (dersom du ikke bare oljer området, ev. lakker.)

Link to post
Share on other sites

Enig med Thor, beis!!

Dersom det ikke viser seg å bli noe bra er det ingen problem å male over etterpå!

Finnes mange fine møbelbeiser (mahogny er fin!) Disse er såpass mørke at jeg tror det går bra. Evnt. kan du prøve flere strøk over det som er lyst kontra det som er mørkt?

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Sjekk hvordan kontrastene blir med rødsprit. Selv ville jeg beiset i en passende kulør. Er du usikker på resultatet, kan du kanskje finne en av de mørkene områdene som vil kunne dekkes til med noe annet i tilfelle dårlig resultat (F.eks. bak ratt-innfestingen) og teste der hvordan overgangen mellom lyst og mørkt blir ved beising.

 

Lagt til: Hva er det jeg skriver - ratt-innfesting - ratt i en båt? Får skylde på at det i dette tilfellet faktisk var rett... :lol::lol: Og så heter det vel kanskje ratt i de mer sportslig orienterte farkostene...

Link to post
Share on other sites

Hei Walther.

 

Jeg regner med at du skal renskrape innredningen, da bør du prøve å bleke flekkene på samme måte som blåved. Så kan du eventuelt smøre på med mahogni eller teakbeis med svamp, helst litt utspedd til å beggyne med. Du kan vel prøve på et emne som ikke er så synlig men jeg har sett resultatet av dette før og det ble bra. :yesnod:

Mvh

Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Har lakket med Epifanis lakk på tilsvarende bleket treverk. Etter pussing og vasking med rødsprit ble resultatet ganske bra, Epifanis lakken får frem gløden i treverket og etterlater en glatt fin hinne.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...