Walter_S Startet 8.Mai.2005 Del på Facebook Startet 8.Mai.2005 Gammelt bilde: (Og, ja - jeg har fått tak i et skikkelig knaggratt!) Slik ser hovedskottet på Grimsøy'en ut idag. For å komme til å slipe / olje-lakke har jeg démontert det jeg kan (eller vil....). Tydeligvis ikke UV-filter på den gamle lakken. Skikkelig 70-talls-finér som er solbleket. Den firkanta flekken på venstre side i ratt-panelet var en slik hersens klistrelapp med "Hold skjærgården ren!" - se hvordan den ødelegger treverket! Hva gjør man? Panelet til ratt, - under dasjbordet - har jeg skrudd av, tatt med inn og slipt helt ned. D.v.s. prøvde å utjevne blekingen. Nå tør jeg ikke slipe mer, da går jeg gjennom ytterste finér-sjiktet. Noen som har forslag til utbedring? - beise? (da blir vel den mørke flekken enda mørkere og resten sånn passe....?) - kle med noe (men hva...?) - skjære til ny teak-finér - det vil i hvertfall stikke seg ut. Får ikke tak i 70-tall-finér lenger..... Selv er jeg inne på tanken om å male panelet hvit, med oljete teak-lister rundt......men, hvordan vil det ta seg ut? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Verrie Svart 8.Mai.2005 Del på Facebook Svart 8.Mai.2005 Noen som har forslag til utbedring? - beise? (da blir vel den mørke flekken enda mørkere og resten sånn passe....?) - kle med noe (men hva...?) - skjære til ny teak-finér - det vil i hvertfall stikke seg ut. Får ikke tak i 70-tall-finér lenger..... Selv er jeg inne på tanken om å male panelet hvit, med oljete teak-lister rundt......men, hvordan vil det ta seg ut? <{POST_SNAPBACK}> Først og fremst, finer kan du få fra 2 mm opp til 15 mm i forskjellige tykkelser som du ønsker. Fineren ser ut som datidens finer. Det andre er at du bør vaske med rødsprit på hele området. Du vil fort se om de mørkere felter skiller seg noe særlig ut, enn de nåværende. Husk at når du oljer, blir trevirket noe mørkere. Jeg tror ikke det er så galt, sjekk med rødspriten. Å kle med noe annet enn finer, støtter jeg ikke tanken på..... (dersom du ikke bare oljer området, ev. lakker.) Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 8.Mai.2005 Del på Facebook Svart 8.Mai.2005 den 70 tallsfineret du sikter til er sapelli mahogny, og finnes enda. den har kommet på banen igjen da honduras mahogny har blitt fredet.. finnes ikke som ferdigfinert enda, men du kan få kjøpt sipo mahogny som ligner ganske bra. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Ville provd beis jeg Walter. Sitér dette innlegget Link to post
Intruder Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Enig med Thor, beis!! Dersom det ikke viser seg å bli noe bra er det ingen problem å male over etterpå! Finnes mange fine møbelbeiser (mahogny er fin!) Disse er såpass mørke at jeg tror det går bra. Evnt. kan du prøve flere strøk over det som er lyst kontra det som er mørkt? Intruder Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Sjekk hvordan kontrastene blir med rødsprit. Selv ville jeg beiset i en passende kulør. Er du usikker på resultatet, kan du kanskje finne en av de mørkene områdene som vil kunne dekkes til med noe annet i tilfelle dårlig resultat (F.eks. bak ratt-innfestingen) og teste der hvordan overgangen mellom lyst og mørkt blir ved beising. Lagt til: Hva er det jeg skriver - ratt-innfesting - ratt i en båt? Får skylde på at det i dette tilfellet faktisk var rett... Og så heter det vel kanskje ratt i de mer sportslig orienterte farkostene... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Jeg har beiset mine uteskap i båten med Trebitt, med 4 strøk og lakkert etterpå med en silkematt lakk. Resultatet ble kanske bra. Farven på beisen heter Burmateak. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Snoopy Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Enig med folket her; ville bruket beis, og så oljet etterpå. Jeg bruker Benarolje, foretrekker den matte sjøl, men om du vil ha et "lakkert" utseende, finnes den også i blank. Da blir resultatet som lakket. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Får vel Benarolje med solfilter som er en del mørkere i fargen. Får en mer Gylden kulør. Holder vel kanskje å benytte det? Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Hei Walther. Jeg regner med at du skal renskrape innredningen, da bør du prøve å bleke flekkene på samme måte som blåved. Så kan du eventuelt smøre på med mahogni eller teakbeis med svamp, helst litt utspedd til å beggyne med. Du kan vel prøve på et emne som ikke er så synlig men jeg har sett resultatet av dette før og det ble bra. Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
sol Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Hei Hadde samme problem i min båt. Det jeg gjorde var å slipe med fint papir.Tørket bort støv med rødsprit,og lakket med Ravilakk blandet med mahognybeis.Fint resultat Sol Sitér dette innlegget Link to post
tom-ba Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 hadde samme problem som deg jeg og jeg gjorde også som overnevnte, blandet ut ravilakk med beis fra hempel og lakket i vei, nydelig resultat som kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 hadde samme problem som deg jeg og jeg gjorde også som overnevnte, blandet ut ravilakk med beis fra hempel og lakket i vei, nydelig resultat som kan anbefales. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har gjort det samme, men brukte Hempel Classic varnish. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Sonata 7 Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 (redigert) Finn et nytt klistremerke!! Båtplassen klistremerke hadde kanskje vært no? Eller drit i det, jeg syntes ikke sånn har så veldig stor betydning, blir missfarga etter et par sessonger Redigert 9.Mai.2005 av Sonata 7 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Har lakket med Epifanis lakk på tilsvarende bleket treverk. Etter pussing og vasking med rødsprit ble resultatet ganske bra, Epifanis lakken får frem gløden i treverket og etterlater en glatt fin hinne. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.