Jump to content

Lading fra påhengs


AndersH

Recommended Posts

Jeg har en 9.9 Tohatsu som har strømutgang direkte fra generator. Jeg tenker å bruke den utgangen til å lade batteriet i båten. Jeg har lest litt her på forumet og rundtom på nettet og det er vanskelig å få et entydig svar på hvordan dette enklest kan la seg gjøre, om hvorvidt det er "enkelt" i det hele tatt..:-)

 

Har dermed noen ting jeg lurer på ifbm. dette. Hadde vert suverent om noen kunne svart meg på følgende:

 

1) Hva kommer egentlig ut fra motoren? "Vanlig" vekselstrøm med varierende spenning etter turtall?

2) Noen som har en idè om hvor mye den varierer med turtall (fra/til volt)?

3) Finnes det noen ferdige likeretter/regulatorer som kan ordne dette, som ikke koster skjorta? Eller må man begynne å lage det selv som jeg så i en annen tråd her på forumet?

4) Vil man evt. kunne løse dette med en "standard" likeretter (4 dioder) og feks. en switchmode regulator som egentlig er laget for helt andre formål? Hvis ja; hvor store strømmer er det egentlig snakk om? Hvor mye må kretsen kunne levere?

 

Håper på noen gode svar som både kan hjelpe meg og andre som har tilsvarende problemstilling...:-)

 

Mvh

AndersH

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen på forumet!

 

Som du selv sier så er et skrevet mye om dette temaet i forskjellige tråder her - se emneoversikten.

 

Du sier at du har ”strømutgang direkte fra regulator”. Det er vel de færreste – i hvert fall eldre 2-taktsmotorer som har regulator, men hvis motoren din virkelig har dette, og dermed gir regulert likespenning ut, så er det egentlig bare å koble til batteriet.

 

Det jeg imidlertid tror, og som også resten av innlegget ditt tyder på, er at motoren din har en utgang med vekslespenning rett fra tenningsspolen, dvs. en spenning som varierer med turtallet på motoren. Dersom det ikke står noen opplysninger om dette i håndboka for motoren, kan du enten måle denne spenningen med et universalinstrument, eller ta en telefon til en motorforhandler for å få opplyst hvilket område denne spenningen skal ligge innenfor.

 

Dersom motoren din har innebygd likeretter og du får ut likespenning, kan du koble den direkte til batteriet. Da har du den løsningen som stort sett samtlige eldre 2-takts påhengere med ladeutgang benytter. Så lenge batteriet er tilkoblet når motoren går, og dermed belaster ladestrømmen fra motoren, så vil denne spenningen i de fleste tilfeller holde seg innenfor et område fra ca 13 til 16-18V, avhengig av hvor oppladet batteriet er. Dersom du av en eller annen grunn kobler fra batteriet mens motoren går, risikerer du imidlertid at spenningen flyr opp i mye høyere verdier (20-40V?), så da risikerer du å ta livet av eventuelt 12V-utstyr som måtte være tilkoblet.

 

Dersom motoren din ikke har innebygd likeretter (dvs. at du får ut vekselspenning), så kan du koble inn en hvilken som helst brolikeretter (for eksempel fra Clas Ohlson). Kravet er bare at den kan håndtere den aktuelle spenningen og en strøm på inntil for eksempel 10A.

 

Hvis du ønsker regulert spenning, så må du inn med en eller annen variant av ”effektkoker”, for eksempel den som er beskrevet her: http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=11444&hl=

 

Lykke til!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar!:-)

 

Hadde nok sneket seg inn en liten skriveleif. Har rettet det..:-) Jeg får vekselspenning rett fra GENErator..:-)

 

Kan feks. likeretter broen 22-3349 fra CO brukes? Den er 10 amp. De har også en 25amp men den trenger kjøleribbe og greier. Vet ikke om det kanskje er litt overkill? Jeg tenkte å bruke Biltema's 110Ah fritidsbatteri.

 

Tar ikke batteriet skade av å lades med så høye spenninger?

 

AndersH

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Med en 9,9, er det nok meget mulig at du kan benytte en spenningsregulator fra moped/lett/tung mc, da disse stort sett har ca. samme ladeprinsipp som påhengere. Da er likeretter og regulator i samme enhet, og ser ut ca slik: http://www.honda-rc51.de/Rectifier-Comparison.jpg

Spør f.eks et mc-demonteringsfirma. Om du er i Trondheimsområdet, har jeg liggende en slik lett-mc regulator du kan få prøve.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Kan feks. likeretter broen 22-3349 fra CO brukes? Den er 10 amp. De har også en 25amp men den trenger kjøleribbe og greier. Vet ikke om det kanskje er litt overkill? Jeg tenkte å bruke Biltema's 110Ah fritidsbatteri.

 

Tar ikke batteriet skade av å lades med så høye spenninger?

 

AndersH

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jeg hadde valgt den 25A likeretteren. Jeg antar at den maksimale strømmen ladespolen din kan yte, ligger i området 6-10A (men igjen - sjekk med leverandøren!). Da trenger du sannsynligvis ikke kjøleribbe på likeretteren, samtidig som du da har lagt inn passe sikring i form av overdimensjonering.

 

Batteriet har selvfølgelig ikke godt av å få 17-20V ladespenning (overlading/koking) over lengere tid. Batteriet belaster imidlertid ladekretsen så pass mye at den sjelden overstiger 15-16V, og ladestrømmen begrenses jo av det som ladespolen klarer å levere. Hvis du derfor ikke kjører i timesvis på høyt turtall og passer på å sjekke/etterfylle syrenivået på batteriet litt ofte, så er i hvert fall min erfaring at i praksis så er dette til å leve med - både for meg og batteriet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her ligger manualene ON-LINE til Tohatsu:Tohatsu. Velg "On line manuals" og riktig modell. Jeg så litt i en av disse og de benyttet 15A sikring på strømutgangen, som må bety at strømmen ut fra generatoren må være mindre enn dette. Her var også tegnet inn likeretter. Vær oppmerksom på at manualene er "scannede" og derfor kan du ikke søke på en tekst i et dokument.

 

Fred Ivar

Redigert av fredivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...