Jump to content

Motorbytte eller ikke i seilbåt? (VP2002-ferskvannskjølt)

Horst

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg gammel seilbåt med en orginal underdimensjonert VP2002 fra 1986. Motoren starter lett, men det kommer litt hvit røykt når motor er kald. Jeg kan egentlig ikke finne så mye feil på motor bortsett fra at den er gammel og ser sånn ut. Den drypper nok litt olje og bruker sikkert litt. Seildrevet er 120S som nok tar inn noe vann, ihverfall om jeg tolker skummet og den tynt flytende oljen jeg ser på peilepinnen. Eller kanskje det er noe annet?

Jeg vingler veldig med motorvalg, det er 3 alternativer:

1. Kjøre den jeg har så lenge den går, det kan jo hende den går i flere år, men vannet i olja i seildrevet engster meg litt og jeg stoler ikke helt på motoren etter min korte tid som eier. Jeg er ikke interessert i å investere noen penger i den gamle motoren.

2. Vp2003 byttemotor til ca 50000,-.

3. En ny VP D1-30 til 130000.

Alternativ 2 og 3 er ferdig montert. Hvis jeg ikke reagerer raskt forsvinner alternativ 2 da motoren sikkert snart blir solgt.

Jeg er en rådvill, mindre motorkyndig handyman som ikke finner svaret.

At en brukt Volvo Penta 2003 kan koste kr. 50 000,- høres utrolig ut. Er den i god stand bør du få den for ca. halvparten. Jeg har forøvrig en slik selv og er godt fornøyd med den. Med godt stell regner jeg med at den varer lenger en jeg gjør.

Vann i oljen i seildrevet er ikke uvanlig. Jeg har hatt det 2 ganger i løpet av de 24 årene jeg har hatt båten. Det er sannsynligvis bare å bytte simmerringer.

Eivind

Jeg ville ikke påkostet motoren du har noe som helst. Jeg har skiftet mange slike motorer. Eierne har ofte påkostet de store beløp, i håp om at den klarer seg noen år til, men i praksis er dette bare en kostbar måte å forskyve kostnaden ved motorbytte på. Den dagen (og regningen) kommer, også er spørsmålet hvor lenge en ønsker å seile rundt i uvissheten om at motoren kanskje ikke holder mål. Er du riktig heldig får du havari eller en kostbar reparasjon midt i fellesferien når dere har planlagt en fin seilferie. Tilbakemeldingen fra samtlige jeg har installert ny motor hos er at det eneste de angrer på er at de ikke gjorde det tidligere. Motoren du har er blant de volvo-motorene som har litt frynsete rykte og hvis båten din er bra ellers er det absolutt en båt det er verdt å investere noen kr i.

Stikk finger'n i jorda/vannet eller luften. Hva som helst som bringer inn et fornuftig forhold mellom båtens faktiske verdi, evt ditt lidenskapelige forhold til den og motoren.

Det finnes mange skrukyndige, kanskje noen som kjøper båt og motor slik det er.

Jeg ville kun investert i motorbytte selv hvis båten skulle være lenge i mitt eier og det er veldig kurant å selge til en fornuftig pris.

Men du får sjelden igjen investeringen i ny/overhalt motor, men hvis båten ikke er et kurant salgsobjekt så kan det være det som er nødvendig for å få solgt den senere.

Få først skikkelig kunnskap om hva som er påkrevet for å få den til å være pålitelig. Rens? Bytte dyser? Bytte alle filtre?

Disse gamle motorene er ikke så sofistikerte og virker brukbart selv om kke alt er optimalt. Du kan ikke sammenligne med en moderne (bensin)motor i en bil.

Hvis du mener den er undermotorisert, hvorfor ikke selge båten igjen til noen som ikke synes det?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

KapteinØL, kjenner du noen som er kompetente til å bytte båtmotor i f.eks. min båt eller er dette en jobb du kan utføre? Jeg også tenker at det er liten vits å investere penger i den gamle motoren jeg har, ei heller bruke spesielt mye tid og egeninnsats på den.

Den båten jeg har er definitivt verdt et motorskifte, kanskje ikke når jeg selger den igjen, men det er uaktuelt å selge. Jeg kjøpte båten med tanke på at nå kommer det snart et nødvendig motorbytte og jeg kjøpte akkurat den båten jeg var på jakt etter i flere år. Båten er et kurant salgsobjekt og bør være grei å selge J, men det blir nok lenge til denne båten blir solgt.

Sweeden Yacht 340 er ein flott båt, og vil ha ei kjøpergruppe truleg i all framtid :smiley: Dersom båten er heil og frisk, ville eg gått for ny motor. Når du i tillegg seier at du vil behalde båten ei stund framover hadde eg ikkje vore i tvil. Om eg ville gått for Volvo, er eg meir usikker på. Få gjerne pris på fleire merker før du bestemmer deg.

Elles når det gjeld seildrev: Eg har Yanmar sd20 seildrev, og hadde vatn i olja. Etter eit år på sjøen var olja kvit og fin.. Skifta pakningane først, og året etter var olja like kvit og fin. Skifta deretter akslingen, som hadde slitespor. Synes å hugse at han kosta 6-7000 kroner :lipseal: (snart 7-8 år sidan, så eg har fortrengt summen, men bra meterpris...) Etter det var sjølvsagt olja av rett farge. Men - etter det eg har forstått etterkvart,så er det ikkje kritisk med litt vatn i olja i eit seildrev. Det vil truleg vare i mange år etter symptoma dukkar opp.

Kan godt hende at det er heilt OK å bruke motor og drev nokre år til, slik det er. Noko anna er at ein Volvo 2002 er noko lite til denne båten, og at du uansett må skifte motor/ ev drev etterkvart. Har du pengar tilgjengeleg ville eg tatt denne kostnaden no, og du vil truleg få igjen noko for den gamle motoren/ drevet også. Det er også fornuftig å gå over/ bytte ting før det gjer at du får mykje lukt i båten, noko som gamle installasjonar ofte fører til.

Jeg ville ikke påkostet motoren du har noe som helst. Jeg har skiftet mange slike motorer. Eierne har ofte påkostet de store beløp, i håp om at den klarer seg noen år til, men i praksis er dette bare en kostbar måte å forskyve kostnaden ved motorbytte på. Den dagen (og regningen) kommer, også er spørsmålet hvor lenge en ønsker å seile rundt i uvissheten om at motoren kanskje ikke holder mål. Er du riktig heldig får du havari eller en kostbar reparasjon midt i fellesferien når dere har planlagt en fin seilferie. Tilbakemeldingen fra samtlige jeg har installert ny motor hos er at det eneste de angrer på er at de ikke gjorde det tidligere. Motoren du har er blant de volvo-motorene som har litt frynsete rykte og hvis båten din er bra ellers er det absolutt en båt det er verdt å investere noen kr i.

Helt enig.

Selv byttet jeg ut min gamle Yanmar i min Viksund 27 med en splitter ny Craftsman.

Utrolig delig med en helt ny og pålitelig motor. Værdt hver krone. Ingen bekymring lenger. Billige og kjempegode motorer!

Problemet med vetus, beta, lombardini, craftsman etc. er at de leveres rimelig uten seildrev. Seildrevene er så dyre på disse motorene at man like gjerne kan kjøpe en volvo penta med seildrev til samme pris. Problemet med volvo penta er at det ser ut til at volvo penta verkstedene priser seg helt ut og har installasjonskostnader på det dobbeote av leverandørene til de andre merkene.

Mange gode svar her, takk :-).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...