Erlend-S/Y Brizo Startet 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2015 (redigert) Hei,Har fått følgende epost fra selger av en seilbåt jeg ser på for tiden.Lurte på om noen av dere mer eller mindre motorkyndige her på formuet kunne si meg noe om disse utbedringene som her er gjort er tilstrekkelige og riktige for å få et problemfritt motorliv. Her er det selger skriver: "I januar/februar 2014 hadde eg båten på verksted hos XXXX service AS for å skifte varmeveksler og for å gjennomføre service. Det var ein omfattande sak med ein samla rekning på 21.000 kr. Eg køyrde båten tilbake til YYYY i månadskifte februar /mars. Etter at båten hadde ligget i havn ca 14 dager var eg nedom for å starte. Fekk ikkje start og fann ut at det hadde kome inn saltvatn i sylinderane. Tok umiddelbart kontakt med verkstaden og dei kom og demonterte toppen og gjorde reint alle deler som hadde vore i kontakt med saltvatn. Eg hadde kontakt med forsikringsselskap for å sjekke ut om forsikringa dekka dette. Det gjekk noko tid før det var avklart at denne hendinga ikkje vart dekka av forsikringa. Det vart lansert to teoriar om korleis dette kunne skje. Den eine var at saltvatn frå eksosen hadde slått tilbake og kome inn eksosutløpet eller at det hadde kome inn saltvatn frå kjølesystemet, som hadde slått inn ved eksosutløpet. Bakgrunnen for at dette kunne skje var den låge plasseringa av motoren. Verkstaden meinte det siste var tilfelle og anbefalte å stenge saltvatninntaket når båten lå i ro. Motoren vart montert igjen og eg har sidan stengt saltvatninntaket når motoren ikkje er i gong. I juni monterte eg ein kuleventil for å gjera dette enklare. Eg har ikkje hatt problem med motoren etter dette."Jeg var ombord i båten - og da startet motoren greit. Men lurer på om man trenger en slik kuleventil - og om det ikke bare er symtombehandling på noen andre mangler.Men selve båten er meget fin og vi er i gang med kontraktsskriving - men så forstår jeg lite om motorer og ønsker bare å høre på om dette er vanlig - og eller logisk :) Redigert 12.Mai.2015 av Erlend-S/Y Brizo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Ved lavt montert motor skal det monteres en antihevert ventil for å unngå dette problemet, er båten ombygd? http://www.marineonline.no/vetus-antihevert-ventil.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Tror ikke båten er ombygd, men motoren er skiftet i 2007. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 (redigert) Selvfølgelig skal du ha ventil å alle inntak til båten. Disse stenger du når du forlater den. Søk på bilder av antihevertventil og installasjon i forbindelse med motor så ser du hvordan det skal være. Hovedspørsmålet er vanskeligere. Bør helst vurderes ut fra hvor lenge det har stått slik og om det har skjedd mange ganger. Hvordan ser det ut da? Redigert 12.Mai.2015 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FrederikR Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 I pdf'en under står det en del nyttig om eksosanlegg i båt, og hvordan det bør, eller skal, være. Avgengig av båttype også selvfølgelig. Anti-hevert-ventil er som nevnt viktig (anti siphon på engelsk, finnes mye info og bilder). http://sagaforumet.com/teknisk/avgassanlegg.pdf Vær forøvrig obs på at det ikke nødvendigvis går bra i alle tilfeller å prøve å starte en motor hvor det er vann igjen i syllinderene. Vann lar seg ikke komprimere som luft, og trykket kan bli så høyt at det ødelegger topp eller andre deler. Dette som en generell advarsel, er ikke sikkert det er noe galt med båten. Men det er altså verdt å finne årsaken og utbedre den, gjerne med hjelp fra noen som driver med innstallasjon av motor i båt Å stenge sjøvannsinntaket ved stilleligge er en god vane, men jeg mener det er en dårlig langstidsløsning om det kommer vann inn i motoren hvis det glemmes. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Oppfatter at Erlend har 2 spørsmål her: 1) hvordan har egentlig sjøvannet kommet inn? Der er installert hevertventil. Kan dette skje igjen hvis han ikke gjør noen endringer? 2) hvis motoren er reparert som beskrevet - er dette så bra at den er å anse som i fullgod stand? Kan der komme seinvirkninger/ følgeskader senere? Selv har jeg ikke så mye peiling på motor, men heldigvis er der så mye kompetanse på Baatplassen! Sitér dette innlegget Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Riktig tolkning av spørsmålene. For å spørre litt dum: 1 om det har kommet sjøvann inn i motor når den sto, holder det å skru av toppen og tørke den innvendig, eller kan det kommet permanente skader? 2) Om problemet er å fikse med en ny antihevert ventil til ca 1000 kr, hvorfor så ikke verkstedet det? 3) Kan det være andre inngangspunkt for sjøvann enn igjennom den ventilen? 4) Hovedspørsmål er om selve reprasjon er tilstrekkelig for at motor ikke er permanent skadet. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Ett kontrollspørsmål som er anvendbart i mange sammenhenger, kanskje også her : Hvis dette potensielt er ett problem, ønsker du da at det skal bli ditt problem ? Med mindre denne risikoen henger sammen med en betydelig redusert pris for å kompensere, eller det er andre faktorer involvert (one off båt som du har forelsket deg i el.l.) så hadde jeg sett meg om etter noe annet. Er du ikke motorkyndig, hadde jeg sett etter noe annet uansett. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 TS, har jo hatt noen utfordringer med motorer før, så jeg tipper han ønsker en motor som er 100 % nå :) Sitér dette innlegget Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Situasjonen er den at både båten og motoren er av den typen jeg ønsker meg, men jeg lurer på om det er nok å tørke den etter at saltvann har vært i den. Og viser på om det er en kjent problemstilling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.