tobixen Startet 12.Mai.2015 Del på Facebook Startet 12.Mai.2015 Har noen noensinne opplevd at fugl har kollidert i riggen? Mens jeg var i ferd med å legge til brygge i relativt mye vind her om dagen, og hadde all konsentrasjonen spisset - BANG! Jeg fikk litt panikk med det samme - hva var galt? En grunne jeg ikke var klar over? Riggen som plutselig fikk problemer? Jeg så et par fjær i lufta ... og tenkte ... gås! Så snart jeg hadde lagt til var det ut i jolla for å sikre fangsten, men akk - "gåsa" var svart og så slett ikke ut som noen gås. Jeg gikk noen runder for å høre om noen hadde tips om hva jeg skulle gjøre med den. Jeg vurderte det dithen at den helt sikkert hadde ganske kraftig transmak og at kildesorteringen på stedet var ganske fraværende, så den gikk til slutt i en container med restavfall som visstnok ble fyllt ganske kjapt og tømt ganske ofte. Kom over denne i ettertid: http://www.matoppskrift.no/oppskrift/Behandling-av-felt-skarv Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Eureka Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Har du ikke hørt ordtaket: "om en skarv treffer din seilbåtmast, og dør, så vil hell og lykke følge deg og ditt mannskap i all tid". :) Sitér dette innlegget Link to post
Mckongen Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Kastet du den gode maten?? Skjær ut bryststykkene og lårene før fuglen blir kald så blir det ikke noe transmak. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Hvis jeg ikke husker riv ruskende galt så er det ulovlig å jakte fra båt. Men sier regelverket noe om å jakte MED båt? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Herman Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Har noen noensinne opplevd at fugl har kollidert i riggen? Nei, men jeg har opplevd at en fugl har brukt mastetoppen som matlager. Jeg fant en inntørket fisk presset inn under et beslag. Så ut som at den hadde ligget der en stund. Det er jo begrenset hvor ofte jeg er der oppe og sjekker, så for alt jeg vet kan den ha ligget der i flere år. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Jeg fant en inntørket fisk presset inn under et beslag. Jeg vil gjøre oppmerksom på at den aluminiumspinnen som står på båten er ikke ei fiskestang. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Hvis jeg ikke husker riv ruskende galt så er det ulovlig å jakte fra båt. Men sier regelverket noe om å jakte MED båt? ... blir uansett galt utenfor jaktsesongen - som er oktober og november måned for skarv ihht "Forskrift om jakt- og fangsttider samt sanking av egg og dun for jaktsesongene fra og med 1. april 2012". Men i dette tilfellet stod jo båten nesten stille, så det er det vel mer snakk om "utplassering av fangstredskap". Seilbåtmast er ikke med på lista i Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst, paragraf 31, "Tillatte fangstredskaper". Hm. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Der har vi den - viltloven, paragraf 21: (...) Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Dette gjelder likevel ikke ved ettersøk av påskutt sjøfugl i sjø når fartøyets hastighet ikke overstiger 5 knop. Jegeren har bevisbyrden for lovlig påskyting og skal snarest varsle politi og kommunen om bruk av motor under ettersøket. Nå hadde jeg jo motoren i gang ettersom jeg skulle legge til kai. Og jeg antar skarven ville være smart nok til ikke å krasje med masta om det hadde vært fulle seil på den ... (Forøvrig, under henteturen på den aller første båten hadde jeg med meg noen som kunne hjelpe til og lære meg seiling. Da det var litt vind i lufta tok vi en liten runde for å jakte på sel - men fant ingen) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Luffe82 Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Skarv er faktisk et bra råvare. Men med feil tilberedning er transmak et problem, som du skriver. Har fått dette servert et par ganger, men husker ikke prosessen helt. Mener å uhske at den hives i fryseren etter at den ramler ned fra masten. Når den skal tilbredes skal fjær og fett av når den er halvtint. Så går bryst stykkene i panna med smør salt og pepper. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Liker det gamle ordtaket i #2 :-) Har forøvrig tatt et par måser med motorsykkel, men det fulgte ikke med særlig mye hell og lykke der :-/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.