Torsen67 Startet 13.Mai.2015 Del på Facebook Startet 13.Mai.2015 Var om bord i en Draco 20-fot i helga. Som mange er enige i så vugger denne godt fra side til side når noen beveger seg i båten. Nå lå båten fortøyd når jeg var om bord men dette gjelder når den er i fart også. Men hva med å gjøre skroget 5 cm bredere på hver side med en slags list? Tenkte da på skrogets bakerste meter. Da vil jo skroget bli 10 cm bredere i fart og gi bedre bæreevne. Eller blir dette bare krøll? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Lettere med flaps vil jeg tro.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Det er mulig å lage mer bæreevne på sidene av skroget. Det kan gi stabilitet. Men det vil også løfte hekken og vil gi mer overflate av skroget i lengderetning i sjøen i fart, samt de ekstra flatene og vil gi saktere fart, og høyere forbruk. Med mer løft bak vil den kunne pløye mer i bølger og få mer støtende gange i sjø og hardere måte å ta bølger på. Kanskje. Dette bør testes. Det er derfor man har konstruktører som lager båtskrog. Men det er fullt mulig å prøve, et skrog er alltid avveiinger mellom ulike egenskaper. Så kanskje går det helt fint! Men det kan bli skikkelig tøy og tull også. Men det kan bli en god båt som er egnet til å ligge stille og være stabil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Har ingen erfaring med 20 fots Draco. Men har hatt en 1700. Og har nå en 2400. Side stabilitet på disse 2 er i allefall meget bra ved stilleligge. Så kan ikke helt skjønne at 20 foteren skal være noe dårligere Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 5 cm på hver side, blir det mange liter? Frykter at skal det bli nok oppdrift når båten ligger i ro, så vil det også påvirke båtens oppførsel i fart litt for mye. Riktignok lenge siden jeg var ombord i en Draco 20, men kan ikke huske at den virket spesielt ustabil. Spesielt ikke tatt i betrakting den dype v-bunnen den har. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Hva med å legg på noen "klosser" under badeplattform på begge sider bak, som ikke går helt ned til bunnen, slik at de er i lufta når båten er i fart? Da vil en tilføre mer løft på sidene når en ligger stille, og derved motvirke løftet i v-bunnen. TA Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
okristi Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Båter med dyp v-bunn blir rank, det vil si at den har dårlig stabilitet sideveis. Dette er et kjent problem på mange båter med dyp v-bunn og er blitt forsøkt løst på mange forskjellige måter. I fart kan dette kompenseres med aktiv bruk av trim flaps. I stille ligge har dette blitt løst med å lage en vanntunnel integrert i skroget. Denne patenten er brukt på båtene Wesling 16 og Fjordling. En forlengelse av skroget med step akter som gir oppdrift ved stilleligge og ikke redusert våt flate i fart har Flipper benyttet. Bruk av steglister i bunnkonstruksjonen kan gi økt oppdrift og bedre stabilitet. En løsning kan være å montere Roca Speed Rails. påmontertelister som gjør skroget bredere har også blitt prøvd, ref denne tråden. Båt konstruksjon er kompromisser, men jeg foretrekker en båt med dyp v-bunn som er rank framfor en flatbunnet som blir svært ukomfortabel i litt sjøgang. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Vel, jeg har bare Windy 22 å sammenligne med og forskjellen er stor. Men ser man en Draco 20 bakfra når den ligger på land så syns jeg skroget er smalt under vannlinjen mtp at den har mye innsving i skroget. Så min tanke er egentlig ikke å stabilisere båten når den ligger i ro, men i fra 3-4 knop og opp. Tenkte da at 10 cm bredre skrog den siste meteren under vannlinjen ville gi bedre stabilitet sideveis. Men dette vil så klart påvirke båten i plan også. Og sikkert planterskelen. Draco 21 er jo betydelig breiere og mer stabil i følge eiere som har hatt begge. D-20 har nok et smalere skrog i forhold til lengen vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
okristi Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Dersom det er snakk om høye hastigheter på et planende skrog er det vel lite å hente med å stabilisere det med å bygge det bredere, siden det vil være lite av denne flaten som er i kontakt med vann. Man kan oppnå bedre stabilitet/unngå wobbling ved å lage en ski (pad) som båten flyter på, da det er lettere å balansere på en rett flate enn en skarp V-bunn. Men igjen båt konstruksjon er kompromisser, men jeg foretrekker et smalt framfor en bredt skrog Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Mer stabilitet i fart løsninger finnes. Se etter speed rails. Det gir mer hydrodymanisk løft i fart. Kombiner dette med trimplan Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.