Jump to content

Erfaringer med Kebony dørk/dekk i båt.

LM 605

Recommended Posts

Som tittelen sier, lurer jeg på om andre som har dette Kebony treverket i båt, har vedlikeholdt det på noen måte. Det er jo lønn som fortrinnsvis blir brukt i båt, og som er impregnert og varmetørket på en spesiell måte. Har utseende som teak, og er like hardt og sterkt som teak, og er jo vedlikeholdsfritt i utgangspunktet. Naturligvis etter år vil det jo falme/gråne noe, slik teaken også gjør, så jeg vurderer muligens og olje dette, for å få tilbake "gløden" i treverket. Er der andre båteiere som har erfaring ang. bruk av olje (teakolje f.eks) på dette treverket ?

• 1 år senere...

Hei! Jeg har lagt dekk av kebony som jeg oljet. Min erfaring etter en sesong er at kebony lønn ikke er spesielt gunstig å olje, da den trekker dårlig til seg. Jeg brukte owatrol d1, la en masse strøk vått i vått gjennom en hel dag. 2 måneder med sol var det grått. Tok en mellombehandling i juli, men nå er det grått igjen. Der jeg har lakket har den holdt fint. Jeg kommer til å la det være grått. Det ser veldig fint ut slik også.

Kebony kuttet forøvrig produksjonen av lønn for halvannet år siden. Og jeg tror ikke de har startet opp igjen. Noen kan fremdeles kanskje ha dette på lager.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...