Jump to content

deler til verdens beste skrape?

osa

Recommended Posts

Min båtnabo (i båthavna) påstår at dette er verdens beste skrape til lakk og maling på trebåt.... men det lakker og lir på slutten med selve skrapejernet ("raketten").. Er det noen der ute som kjenner til om det er mulig å få tak i deler til denne skrapen?

bilde

Stålet i den skrapen er hjemmelaget. Det er tuppen av en trekantskrape som er kappet av og skrudd fast i den klemma. De skrapene er laget av herdet karbonstål, og langt fra det beste stålet til skraper, men om den blir slipt riktig blir den jo skarp og fin en stund. Det stålet ditt bærer preg av å ikke ha blitt slipt på lenge, da blir det jo helt ubrukelig. Det ser imidlertid ut som om det er mulig å slipe den opp igjen. Det er en spesiell teknikk å slipe opp slike skraper uten å ødelegge dem. Lærte det da jeg gikk på yrkesskolen av en gammel lærer som var verktøymaker. Hvis du legger den i en konvolutt og sender den til meg kan jeg slipe den opp for deg.

Beklager Komodo, men her tar du feil.. dette er skrape og skrapejern som var i vanlig handel til for noen tiår siden.

Navnet på skrapen er BONUM 2001, muligens laget av en svensk fabrikk (som ikke eksisterer lenger..).  Min gode nabo har gode kvalifikasjoner på sliping :smiley: så det er ikke det som er problemet..

Bildet er for øvrig tatt etter at han har skrapt bunnstoff (grønn Gjøco) av hele båten sin, så helt nyslipt er det ikke ..

Noen som vet om og hvor dette (altså slipestålet.. som blir kalt "star picket" på engelsk..) er å få tak i i dag?

bilde

Redigert av osa (see edit history)

Ok osa, alle kan ta feil vet du :smiley:  Men da holder jeg allikevel en knapp på at den svenske produsenten har laget skrapestålet ved å bruke tuppen fra en trekantskrape. Jeg kjenner igjen profilen på stålet. Hvis du får tak i en slik skrape som jeg snakker om kan du kappe tuppen av den og bruke. Men for meg ser det da ut som om det er mer å slipe på?

Har to slike skraper. Brukte dem på mahognybåten vår på 70 og 80-tallet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Bonum er et tysk fabrikat, som eksisterer fremdeles. http://www.bonum-werkzeuge.de/

Send dem en e-post, info@bonum-werkzeuge.de

Tror det er vanskelig å skaffe nytt blad til den skrapen. Ser ut som om bladet på Hazet skrapen fra Robin & Co kan kuttes, og brukes.

takker for mye god hjelp og oppklaring, Dieselboy. Hvis det ikke ordner seg på annen måte, så har jeg flere muligheter her..

Hva med å slipe opp det stålet du har? Det ser jo ut til å være mye gods igjen.

Jo da, det er ikke noen umiddelbar fare... men det er kjekt å ha et slipestål ekstra å bytte med når vårpussen går på høygear og med tanke på kommende år..

Har to slike skraper. Brukte dem på mahognybåten vår på 70 og 80-tallet.

..er det noen muligheter for en handel? er først og fremst interessert i slipestål(ene) men er åpen for andre forslag.. :smiley:

Litt festlig for meg at du kaller tråden "deler til verdens beste skrape" osa :wink: Jeg hadde en slik skrape i flere år før den forsvant, og flere ganger tenkte at dette må være verdens beste skrape :lol: Det er noe med enkelheten, muligheten for å skifte på skjærene i en fart og ikke minst at den er buet på enden gjør den svært allsidig. I tillegg; lakk og olje klogger seg ikke til rett bak skjæret slik som på enkelte moderne skraper med alt for lite mellomrom mellom eggen og festeanordningen til bladet (disse er jo komplett ubrukelige i forhold). Trist at skrapa ikke er i handel lengre.. Lykke til med søken etter nye skjær!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...