Jump to content

Lufting av Yanmar 3HM


Avmønstret4

Recommended Posts

Etter å ha gått over motoren etter alle kunstens regler, som byttet motorolje, gearolje, impeller, luftfilter,dieselfilter på motor, anoder (saltvannskjølt men trang ikke å bytte kun skrape av belegg) og dieselfilter.

Dvs i cav filteret var det kun en løs kon som jeg skjønner er en vannutskiller, som jeg byttet med en filterinnsats.

Så til saken, prøvde å lufte som beskrevet i manualen (på norsk), men når jeg pumpet armen på matepumpa skjedde det ikke stort.

Men når armen var helt nede var det litt motstand men det var ikke store bevegelsen.

Synes også det var lite motstand på armen å prøvde å dreie motoren en halv omr. men det hjalp ikke.

Tar det lang tid å pumpe frem diesel?

Motoren er en yanmar 3HM.

Det skal også sies at jeg måtte prøve om det var strøm på motoren etter å ha montert batt. , når startknappen ble trykket inn, tente motoren asap., men jeg stoppet den.

Takksam før svar!

Mvh

Link to post
Share on other sites

...... men når jeg pumpet armen på matepumpa skjedde det ikke stort.

Men når armen var helt nede var det litt motstand men det var ikke store bevegelsen.

Synes også det var lite motstand på armen å prøvde å dreie motoren en halv omr. men det hjalp ikke.

Tar det lang tid å pumpe frem diesel?

<{POST_SNAPBACK}>

Det skal være motstand så du kjenner det hele veien på pumpa, og da går det ganske fort å pumpe frem diesel. Dersom ikke pumpa "tar", så skal det hjelpe å tørne motoren litt. Jeg kjørte min etpar sekunder med starteren, og da tok pumpa med en gang.
Link to post
Share on other sites

Hei

Hvis det ikke hjelper å dreie motoren litt kan det være at det kommer inn luft på sugesiden på pumpen.

Dette finner du ut av ved å koble fra en slange el på trykksiden og sjekke om det er overtrykk der når du pumper. Skal være overtrykk selv om det er bare luft i systemet.

Hvis det ikke er overtrykk bør du sjekke de to enveisventilene i pumpa. Et lite rusk el er nok til at du ikke klarer å pumpe luft, mens den virker med diesel. Hvis det er slik risikerer du i tillegg å få problemer med diesel som renner tilbake til tank og tømmer pumpen.

 

Vannutskilleren i CAV satsen kan være fristende å bytte ut med et filter - en tenker da at en filtrerer dieselen i et ekstra filter.

Problemet kan bli at et filter tettes hvis det kommer mye dritt fra tanken, mens vannutskilleren kan ta store mengder grov dritt før den slipper noen mengde videre til finfilteret.

Systemet vil antakelig tåle mye mindre dritt før det tettes når vann(slam)utskilleren byttes ut med et filter.

 

God kveld

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

På min 3GM oppfører den seg også sånn får liksom ikke noe effektiv pumpeslag før den den er millimeter fra å butte i bunn nede . Prøvde å dreie motoren for å få en annenstilling på kammen ,men det var minimalt å hente i forhold til selve slaglengden på pumpearmen . Min er tålig ny så jeg tror den bare er sånn . Pumper bra for det ,selv om det effektive pumpeslaget er lite .

Link to post
Share on other sites

På min 3GM oppfører den seg også sånn får liksom ikke noe effektiv pumpeslag før den den er millimeter fra å butte i bunn nede . Prøvde å  dreie motoren for å få en annenstilling på kammen ,men det var minimalt å hente i forhold til selve slaglengden på pumpearmen . Min er tålig ny så jeg tror den bare er sånn . Pumper bra for det ,selv om det effektive pumpeslaget er lite .

<{POST_SNAPBACK}>

Ja du har fullstendig rett.

Det var bare å pumpe lenge nok og når dieselen kom til lufteskruen var det bare å starte så luftet den seg selv resten.

Men fikk nye problemer igår når jeg gikk fra Drammen til båtplassen ved Sætre oppdaget jeg underveis at jeg hadde en stor lekkasje ved utløpslangen på matepumpen.

Kjølsvinnet ble raskt fyllt ca 2-3 cm, så jeg fikk løst det ved å sette under ei lita plastbøtte som jeg tømte hver 2-3 sjømil, slik at jeg kom meg frem.

Vel fremme kunne jeg konstantere at gjengene var borte på matepumpen, så forrige eier hadde nok skrudd til for hardt da det er stål i bolt og aluminium i matepumpen.

Motorrom ble behørig lenset og vasket og idag ringte jeg forhandlerverksted i Drøbak og det var bare å komme å hente ny matepumpe til ca 700,-.

Så det endte heldigvis bra.

Takk for svar alle sammen.

Mvh

Link to post
Share on other sites

så jeg fikk løst det ved å sette under ei lita plastbøtte som jeg tømte hver 2-3 sjømil, slik at jeg kom meg frem.

 

Ikke for å pirke, men jeg antar du mener hver nautisk mil, og ikke sjømil. En sjømil er ca 4 nautiske mil, også kalt et kanonskudd eller fra gammelt av lengden på territorialfarvannet (strekker seg 1 mil til havs eller noe sånt, i kansellipromemoraen fra 18hundre og noe. Ganske langt fremme i den tykke røde boken altså)

Oso

Link to post
Share on other sites

Ikke for å pirke, men jeg antar du mener hver nautisk mil, og ikke sjømil. En sjømil er ca 4 nautiske mil, også kalt et kanonskudd eller fra gammelt av lengden på territorialfarvannet (strekker seg 1 mil til havs eller noe sånt,  i kansellipromemoraen fra 18hundre og noe. Ganske langt fremme i den tykke røde boken altså)

<{POST_SNAPBACK}>

Jada, jeg bøyer meg for den.

Har vel lett for å bruke betegnelser som ikke alltid er korrekte :wink:

Mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...