Avmønstret4 Startet 8.Mai.2005 Del på Facebook Startet 8.Mai.2005 Etter å ha gått over motoren etter alle kunstens regler, som byttet motorolje, gearolje, impeller, luftfilter,dieselfilter på motor, anoder (saltvannskjølt men trang ikke å bytte kun skrape av belegg) og dieselfilter. Dvs i cav filteret var det kun en løs kon som jeg skjønner er en vannutskiller, som jeg byttet med en filterinnsats. Så til saken, prøvde å lufte som beskrevet i manualen (på norsk), men når jeg pumpet armen på matepumpa skjedde det ikke stort. Men når armen var helt nede var det litt motstand men det var ikke store bevegelsen. Synes også det var lite motstand på armen å prøvde å dreie motoren en halv omr. men det hjalp ikke. Tar det lang tid å pumpe frem diesel? Motoren er en yanmar 3HM. Det skal også sies at jeg måtte prøve om det var strøm på motoren etter å ha montert batt. , når startknappen ble trykket inn, tente motoren asap., men jeg stoppet den. Takksam før svar! Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mai.2005 Del på Facebook Svart 8.Mai.2005 Drei motoren noen millimeter for hånd, det kan være kammen som sperrer for pumpens bevegelse. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 8.Mai.2005 Del på Facebook Svart 8.Mai.2005 ...... men når jeg pumpet armen på matepumpa skjedde det ikke stort. Men når armen var helt nede var det litt motstand men det var ikke store bevegelsen. Synes også det var lite motstand på armen å prøvde å dreie motoren en halv omr. men det hjalp ikke. Tar det lang tid å pumpe frem diesel? <{POST_SNAPBACK}> Det skal være motstand så du kjenner det hele veien på pumpa, og da går det ganske fort å pumpe frem diesel. Dersom ikke pumpa "tar", så skal det hjelpe å tørne motoren litt. Jeg kjørte min etpar sekunder med starteren, og da tok pumpa med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 8.Mai.2005 Del på Facebook Svart 8.Mai.2005 Hei Hvis det ikke hjelper å dreie motoren litt kan det være at det kommer inn luft på sugesiden på pumpen. Dette finner du ut av ved å koble fra en slange el på trykksiden og sjekke om det er overtrykk der når du pumper. Skal være overtrykk selv om det er bare luft i systemet. Hvis det ikke er overtrykk bør du sjekke de to enveisventilene i pumpa. Et lite rusk el er nok til at du ikke klarer å pumpe luft, mens den virker med diesel. Hvis det er slik risikerer du i tillegg å få problemer med diesel som renner tilbake til tank og tømmer pumpen. Vannutskilleren i CAV satsen kan være fristende å bytte ut med et filter - en tenker da at en filtrerer dieselen i et ekstra filter. Problemet kan bli at et filter tettes hvis det kommer mye dritt fra tanken, mens vannutskilleren kan ta store mengder grov dritt før den slipper noen mengde videre til finfilteret. Systemet vil antakelig tåle mye mindre dritt før det tettes når vann(slam)utskilleren byttes ut med et filter. God kveld Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Rammy Svart 8.Mai.2005 Del på Facebook Svart 8.Mai.2005 På min 3GM oppfører den seg også sånn får liksom ikke noe effektiv pumpeslag før den den er millimeter fra å butte i bunn nede . Prøvde å dreie motoren for å få en annenstilling på kammen ,men det var minimalt å hente i forhold til selve slaglengden på pumpearmen . Min er tålig ny så jeg tror den bare er sånn . Pumper bra for det ,selv om det effektive pumpeslaget er lite . Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 12.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2005 På min 3GM oppfører den seg også sånn får liksom ikke noe effektiv pumpeslag før den den er millimeter fra å butte i bunn nede . Prøvde å dreie motoren for å få en annenstilling på kammen ,men det var minimalt å hente i forhold til selve slaglengden på pumpearmen . Min er tålig ny så jeg tror den bare er sånn . Pumper bra for det ,selv om det effektive pumpeslaget er lite . <{POST_SNAPBACK}> Ja du har fullstendig rett.Det var bare å pumpe lenge nok og når dieselen kom til lufteskruen var det bare å starte så luftet den seg selv resten. Men fikk nye problemer igår når jeg gikk fra Drammen til båtplassen ved Sætre oppdaget jeg underveis at jeg hadde en stor lekkasje ved utløpslangen på matepumpen. Kjølsvinnet ble raskt fyllt ca 2-3 cm, så jeg fikk løst det ved å sette under ei lita plastbøtte som jeg tømte hver 2-3 sjømil, slik at jeg kom meg frem. Vel fremme kunne jeg konstantere at gjengene var borte på matepumpen, så forrige eier hadde nok skrudd til for hardt da det er stål i bolt og aluminium i matepumpen. Motorrom ble behørig lenset og vasket og idag ringte jeg forhandlerverksted i Drøbak og det var bare å komme å hente ny matepumpe til ca 700,-. Så det endte heldigvis bra. Takk for svar alle sammen. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 12.Mai.2005 Del på Facebook Svart 12.Mai.2005 så jeg fikk løst det ved å sette under ei lita plastbøtte som jeg tømte hver 2-3 sjømil, slik at jeg kom meg frem. Ikke for å pirke, men jeg antar du mener hver nautisk mil, og ikke sjømil. En sjømil er ca 4 nautiske mil, også kalt et kanonskudd eller fra gammelt av lengden på territorialfarvannet (strekker seg 1 mil til havs eller noe sånt, i kansellipromemoraen fra 18hundre og noe. Ganske langt fremme i den tykke røde boken altså) Sitér dette innlegget Oso Link to post
Avmønstret4 Svart 12.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2005 Ikke for å pirke, men jeg antar du mener hver nautisk mil, og ikke sjømil. En sjømil er ca 4 nautiske mil, også kalt et kanonskudd eller fra gammelt av lengden på territorialfarvannet (strekker seg 1 mil til havs eller noe sånt, i kansellipromemoraen fra 18hundre og noe. Ganske langt fremme i den tykke røde boken altså) <{POST_SNAPBACK}> Jada, jeg bøyer meg for den.Har vel lett for å bruke betegnelser som ikke alltid er korrekte Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.