Cobolt Startet 14.Mai.2015 Del på Facebook Startet 14.Mai.2015 Vurderer kjøp av brukt motorbåt fra Sverige som har vært eid og brukt siden ny av svensk firma, som oppgir at momsen er "avdragsgill", dvs jeg bør kunne få fradrag for svensk moms ved grensepassering på egen kjøl mellom Strømstad og Hvaler. Varsling av norsk toll før grensepassering og så kjøre opp til hjemmehavn Oslo, og medle meg på tollboden. Erlegge bankremisse for importmomsen. Sannsynligvis må jeg vel betale norsk moms før jeg får svensk moms refundert siden jeg importerer som privatperson. Importprosedyren med norsk infortolling virker grei på meg, det er prosessen i Sverige jeg er usikker på. Båten er svenskprodusert i 2007, så CE-merking skal være grei å dokumentere. Men hvordan kontrollere at båten er fri for heftelser, og at selger virkelig er eier ?? Jeg har et registreringsnummer på båten , men det virker ikke å være noe offisielt svensk båtregister hvor jeg kan kontrollere eier og evt. heftelser. Samt hvordan skal selgers eksportfaktura utformes ? Takknemlig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 14.Mai.2015 Del på Facebook Svart 14.Mai.2015 Takk for denne tråden - jeg lurer på akkurat det samme, og også når det gjelder andre land enn Sverige! Jeg vurderer for tiden en båt i Nord-Tyskland og lurer på hvordan jeg kan sikre meg mot å bli "lurt". Det jeg har mest skrekk for, er det øyeblikk pengene er overført til selger, skriving av kontrakt osv. - det er jo hjemlandet til selger man er i da og kan kanskje mangle kunnskaper om landets lover eller normale rutiner. Det er jo litt viktig hva slags rettigheter man har i forhold til det selger opplyser om båten, etc. etc. Jeg mener ikke å kuppe tråden her - men hvis det er ok for trådstarter, vil i hvertfall jeg gjerne høre mer om hva man bør passe på. Norske tollmyndigheter har en egen avdeling med hyggelige fagfolk som kan det meste omm import av fritidsbåter og de svarer gjerne på spørsmål. Men altså - hvordan er forholdene når man er utenfor hjemlandets grenser? Jeg vurederer for min del bruktbåter i UK, Tyskland, Nederland og Danmark, Sverige , Finnland. Generelt tror jeg det er slikat det er selgers oppgave å sørge for det nødvendige papirarbeid som gir selgerlandets myndigheter muligheter for refusjon ved utførsel. Det må jo dokumenteres at båten faktisk er eksportert også tror jeg, før det kan bli snakk om å få tilbake selgerlandets moms. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Cobolt Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Jeg har nå fått en del klarhet mer av prosessen; Tullverket i Sverige må kontaktes, men er stengt nå i pinsen. Viktig at båt er registrert på riktig måte hos eksporterende tollmyndighet, det er tydelig. Går båt på f.eks. lastebil eller fraktebåt så passerer de alltid steder på veien der svensk (eller annet lands) eksportmyndighet er på plass, men durer man oppover på egen kjøl fra Bohuslenskysten, så MÅ man ha gjort papirabeidet riktig FØR avgang !! Det håper jeg å finne ut av i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.