Jump to content

Posisjoner på Båtsportkart vs GPS


AndersH

Recommended Posts

Jeg ser at kartverkets båtsportkart oppgir posisjonene (langs kanten på kartene) i et annet format enn det som man kan lese av en vanlig GPS (WGS84 format). Er det noen som har et enkelt program som kan regne opp posisjonene mellom disse formatene?

 

AndersH

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at kartverkets båtsportkart oppgir posisjonene (langs kanten på kartene) i et annet format enn det som man kan lese av en vanlig GPS (WGS84 format). Er det noen som har et enkelt program som kan regne opp posisjonene mellom disse formatene?

 

AndersH

<{POST_SNAPBACK}>

God morgen,

 

Sjøkartverket solgte i fjor hele konseptet med Båtsportkart til et Uglandselskap på Hønefoss. Men uavhengig av det så er båtsportkartene bare "klippet" fra tilsvarende kart i hovedserien av kystkart og skal derfor ha samme gradinndeling som kartene de kommer fra.

 

Dette innebærer at datum kan være ulik. For selv om nye kart settes ut i WGS 84 så sliter man fortsatt med mange gamle kart i ED50 og tildels 'Norsk gradnett'. I slike tilfeller må man være forberedt på opptil flere hundre meters avvik i forhold til GPS-posisjoner. Opplysninger om dette skal vel også for båtsportkartene stå i tittelfeltet.

 

Anbefaling: bruk båtsportkartene med forsiktighet . . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

... så er båtsportkartene bare "klippet" fra tilsvarende kart i hovedserien.....

 

... samme gradinndeling som kartene de kommer fra.

 

Anbefaling: bruk båtsportkartene med forsiktighet . . . . .

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor din oppfordring til forsiktigheten mhp båtsportkart når du samtidig skriver at de er så å si identisk med de vanlige kart?
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er nok ofte forskjell på gradnettene. Hvis det er Norsk gradnett må du regne om manuelt. Men dersom du har et båtsportkart med gradnett ED50 har man på mange GPS muligheten til å stille GPS på samme gradnett - ED50. Nøyaktigheten er ikke så god likevel som ved nyere oppmålinger.

 

Legger ved en link til Nautisk forlag der Statens kartvert uttaler seg om saken og hva status var i slutten av 2000. Ikke helt oppdatert, men det et godt intrykk av hva som må gjøres.

 

http://www.nautisk.no/nor/misc/gradnett.htm

Link to post
Share on other sites

Hvorfor din oppfordring til forsiktigheten mhp båtsportkart når du samtidig skriver at de er så å si identisk med de vanlige kart?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Andreas,

 

at jeg skal ha skrevet "så og si identiske" er kanskje ikke helt korrekt :wink:

 

Båtsportkartene ble tatt direkte fra kartene i hovedserien, "klippet i biter" og påført diverse opplysninger av spesiell interesse for lystbåtfolket. Så langt er alt greit....

 

Men mens vanlige kart oppdateres ihht behov, dvs opptil flere ganger i året, så oppdatertes båtsportkartene hvert annet år mens Sjøkartverket fortsatt hadde dem i sin portefølje.

 

Det som har skjedd etter at Ugland på Hønefoss overtok har jeg ikke sett noe til, annet enn at jeg har sett diverse klaging ovar at ingenting skjer med båtsportkartene i det hele tatt. Korriger meg gjerne hvis jeg ikke er oppdatert.

 

Min oppfordring til forsiktighet bunner også i at siden sjøkartverket har utgitt en hel del nymålte kart, altså i WGS84 de siste årene, så er det ekstra ille hvis etterslepet på båtsportkartene fører til at disse fortsatt selges i ED50 eller enda verre.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nye båtsportkart, indre Oslofjord til min bror på messa på Lillestrøm i våres. Disse hadde Ugland-logo og var angivelig oppdatert i år. Alle kartbladene her var med WGS84-format.

På messa i fjor kjøpte jeg samme kartserie til meg selv. Først når jeg kom hjem oppdaget jeg en melding på første arket om at "noen av kartbladene var i WGS84, andre i ED50.."

Det har derfor tydeligvis skjedd noe med kartformatene fra ifjor til i år. Men er du i tvil står tydelig på hvert kartblad hvilket format det er laget i........

Athene

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for mange og gode svar..:-)

 

Grunnen til at spørsmålet har dukket opp er at jeg har fått scannet bårsport kartene mine på et trykkeri og skal kalibrere de til GPS programvare på pocketPC'en min. Jeg vil da kunne plottes direkte på kartene og pocketPC'en vil automatisk bytte kart i overgangen mellom kartblad.

 

Når jeg begynte denne jobben oppdaget jeg at dataene fra GPS'en ikke stemte med det jeg kunne lese av i kanten på kartet og spørsmålene begynte å dukke opp....:-) GPS'en (Emtac bluetooth GPS) oppgir posisjonen i WGS84 og kan stilles om mellom 3 formater, men ikke til ED50. Jeg skal sjekke om kartene jeg har er i ED50, men jeg har sett etter på kartene og har ikke funnet noen "regel" for å regne om. Er det noen som har det?

 

AndersH

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I linken nedenfor er en oversikt over kart i hovedkartserien som viser hvilken kartdatum kartene har og når de er produsert.

 

Dersom det ikke står noe om omregning på båtsportkartene dine er de ganske sikkert ikke av nyere dato. Hvis du går til en bokhandel som seller kart kan du notere korreksjonene, de står på det enkelte kartet i hovedkartserien.

 

 

 

http://www.statkart.no/IPS/?module=Article...blicShow;ID=659

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at kartverkets båtsportkart oppgir posisjonene (langs kanten på kartene) i et annet format enn det som man kan lese av en vanlig GPS (WGS84 format). Er det noen som har et enkelt program som kan regne opp posisjonene mellom disse formatene?

 

AndersH

<{POST_SNAPBACK}>

Forstår jeg spørsmålet riktig er det ikke snakk om hvilket datum men posisjonsformat? Her er noen eksempler på hvordan gps'en kan vise med WGS84, stedet er Oksøy Fyr utenfor Kristiansand.

 

N58 04.322 E8 03.107 Det mest brukte posisjonsformat på sjøen

N58 04 19.3 E8 03 06.4 Det nærmest utgåtte format med grader, minutter og sekunder

32 V 444066 6437123 UTM-format som brukes til landkart stort sett

 

Tipper du har innstilt på ett av de 2 nederste formatene, for å få det riktig bør det f.eks stå i innstillinga på gps: Lat/Lon.hddd.mm.mmm'

Link to post
Share on other sites

Transformasjonsparametre ED50 til WGS84 (sånn omtrentlig)

Hva med da og df for å definere forskjellen på ED50 og WGS84 elipsoiden? Og dx, dy og dx er ikke konstant over hele landet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Andreas,

 

at jeg skal ha skrevet "så og si identiske" er kanskje ikke helt korrekt :wink:

 

<pirking på>Det sto da heller ikke i anførselstegn eller en sitatblokk hos meg<pirking av> :wink:

 

Nei da, men jeg forstår det nå slik at det som er 'problemet' at klippegrunnlag kan være noen år gammel mens de 'årntlige' er alltid nye.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er nok ofte forskjell på gradnettene. Hvis det er Norsk gradnett må du regne om manuelt. Men dersom du har et båtsportkart med gradnett ED50 har man på mange GPS muligheten til å stille GPS på samme gradnett - ED50. Nøyaktigheten er ikke så god likevel som ved nyere oppmålinger.

 

Legger ved en link til Nautisk forlag der Statens kartvert uttaler seg om saken og hva status var i slutten av 2000. Ikke helt oppdatert, men det et godt intrykk av hva som må gjøres.

 

http://www.nautisk.no/nor/misc/gradnett.htm

<{POST_SNAPBACK}>

Det er en ting en må være klar over :nono: - det er at GPS må settes opp i forhold til det kartdatum som ligger inne på kartbrikka - uavhengig av hva diverse papirkart sier.

 

Har du f.eks. Garmin GPS 76 (i denne kan du ikke laste inn kart, men du kan laste inn punkter, og ruter fra PC). Når du da skal laste inn et punkt fra f.eks. båtsportkart hvor kartdatum er ED 50 - må også GPS først stilles til ED 50 før du laster ned punktene fra PC. Da stemmer GPS'en med båtsportkartet når du seiler etter denne. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Som Krapyl sier "Vrien materie dette her". Og nå er vel diskusjonen etter hvert blitt for spesielt interesserte. Men jeg vil likevel nevne en ting. Dersom en setter GPS'en til f.eks ED50, er det KUN posisjonene som vises på GPS-skjermen (enten som tall eller markering på et minikart) som vises i ED50 format. NMEA-dataene som sendes ut til plotter/PC/VHF er uansett i WGS84 så langt jeg har funnet ut.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som Krapyl sier "Vrien materie dette her". Og nå er vel diskusjonen etter hvert blitt for spesielt interesserte. Men jeg vil likevel nevne en ting. Dersom en setter GPS'en til f.eks ED50, er det KUN posisjonene som vises på GPS-skjermen (enten som tall eller markering på et minikart) som vises i ED50 format. NMEA-dataene som sendes ut til plotter/PC/VHF er uansett i WGS84 så langt jeg har funnet ut.

 

Lars H.

 

Jepp, stemmer godt med min erfaring og kunnskap det.

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...