Bitteliten Startet 15.Mai.2015 Del på Facebook Startet 15.Mai.2015 Ved oppstart i år virket ikke turtelleren på pappas motor. Timetelleren tok kvelden for noen år siden - nå stpr nåla på turtallet bom fast. Dvs når vi setter på tenninga hopper den til et litet hopp. Men når motoren går er den helt død. Noen tips om hva som kan være feil? Jeg har hatt ut instrumentpanelet og sjekket alle kontakter. De er rene og i orden ser det ut til Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Du kunne sjekke W-kontaktet på dynamoen om den leverer fortsatt noe signal.Du må da bruke innstilling AC siden det er vekselspenning som ligger på den. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Takk Jorg! Hvilken AC spenning kan jeg forvente å finne her? Jeg er ingen kløpper med multimeteret - skal jeg ha sort pinne på W og rød pinne på minus kabelen eller blokka? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 14VDC blir ca. 7V AC (ca. halve VDC, ikke presis) måles mellom W og Minus, pinne er det samme siden det er vekselspenning. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 TAkk - supert! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 (redigert) På tomgang måler jeg 15,6v. På litt turtall 0,5V. Noen forklaring? Redigert 15.Mai.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 På tomgang måler jeg 15,6v. På litt turtall 0,5V. Noen forklaring? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 16.Mai.2015 Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 ...feil kontakt, evt. feil innstilling, feil avlesing (mV et sted?), eller 31,2VDC på B+ = sannsynlig 24V dynamo? W er koblet direkte til en av stator-vindingene.Det gir ikke stort mer enn regulatorene befaler, AC, som blir likerettet til DC.AC-målingen din må da være halve sinus = ca. halve B+ spenningen. Er ikke viktig med 1/10V her og nå, men der omkrings bør det ligge. Jørg ...er nå offline frem til i morgon. Ha en trivelig 17. mai alle sammen. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hegra Svart 16.Mai.2015 Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Du har sikkert tenkt på det, men har du sjekket ladingen etter at turteller ikke virket? Er det feil ved W- kontakten er vel faren stor for at lading heller ikke er helt god. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Ingen tegn til dårlig lading Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.